Opdag customer journey:
Hvordan optimeres kunderejsen?
Customer journey (eller på dansk kunderejse) er de skridt, dine kunder går igennem, når de er i søgeproces i forbindelse med løsning af en konkret udfordring. Det kan på overfladen lyde som en simpel opgave at lave et customer journey map. I praksis er det dog en mere kompleks opgave at få kortlagt kunderejsen detaljeret. Du kan bruge kunderejsen, som et værktøj til at danne dig et overblik, over kundernes beslutningsprocesser. For at sikre overblik, bør en del af processen være at illustrere og visualisere selve rejsen og den måde dine potentielle kunder interagerer med din- og andre virksomhed. Det gælder hele processen fra de begynder at søge information til og med de vælger leverandør. På den måde får du og dine medarbejdere nemt og overskueligt overblik over de forskellige indsatser, der skal være med til at sikre, top of mind, kvalificeret kendskab og ikke mindst tillid til jer som leverandør. Og faktisk gælder det samme for dine bestående kunder. For det er mindst lige så vigtigt at fastholde og udvikle dine bestående kunder.
Ud fra faserne, kortlægger du dine potentielle kunders eller leads rejse – fra søgefase til kunde – ved at gennemgå alle de touchpoint, du har med dine kunder i denne proces. Her er det vigtigt, at du prioriterer dem præcis i den rækkefølge, dine kundeemner og leads tilgår dem. For kunderejsen er i høj grad med til at forme, den oplevelse dine kundeemner og leads har af din virksomhed. Og her er det vigtigt at huske, at den enkelte Customer Journey skal designes, så de skridt for skridt opbygger kvalificeret kendskab til dig og dit produkt. Ofte handler det om at dele relevant Content. Jo bedre du er til at ramme dine potentielle kunder med det rigtige Content på det rigtige tidspunkt, jo hurtige får du opbygget tillid til dig som en potentiel leverandør. Og præcis derfor er kunderejsen en afgørende hjørnesten i din samlede digitale salgs- og marketingproces.