Hvad er SEO?
Din guide til søgeordsoptimering
SEO er en forkortelse af Search Engine Optimization, som på dansk betyder søgemaskineoptimering - eller søgeordsoptimering. SEO handler om at få optimeret din hjemmeside efter de kriterier, som søgemaskinerne kigger på, når de skal rangere hjemmesider. Formålet med SEO-optimering er at sikre, at du ranker højest muligt i søgeresultaterne og derigennem skaffer "gratis kunder" - via det der kaldes Organic Search. Det gratis element ligger i, at du ikke skal bruge annoncepenge på at skaffe besøgende til hjemmesiden. I stedet vælger potentielle kunder selv at komme til dig, fordi dit indhold ranker højest på Google og har mest relevans for dem. Det kræver både tid og hårdt arbejde at komme til tops i søgeresultaterne, men en målrettet indsats belønner sig på den lange bane, når brugerne automatisk kommer til dig –uden at du skal betale en eneste krone i annonce-spend.
Det er vigtigt at forstå, at SEO er en dynamisk proces, og at du derfor løbende skal vedligeholde din indsats og udvikle nyt indhold for at sikre dig de bedste placeringer. Din placering kan hele tiden ændre sig, dels fordi Google løbende opdaterer sine kriterier og algoritmer, men også fordi dine konkurrenter kan overhale dig indenom ved at øge deres SEO-indsats.
For at opsummere handler SEO altså om at få din hjemmeside til at have en større relevans for brugeren end de konkurrerende sider, da det vil resultere i en højere ranking i søgeresultaterne.
Google har over 200 kriterier for, hvad en god hjemmeside er, og derved hvad der tillader den at ligge i toppen af søgeresultaterne. Disse kriterier kan inddeles i tre overordnede kategorier: teknisk SEO, ekstern SEO og intern SEO.