Hvad er duplikeret indhold?

Duplikeret indhold kan være en af de større udfordringer, ved at lave SEO-content. Flere og flere vælger at lave deres content med inspiration fra eksterne sider, der er rangeret højest på en søgning. For at undgå duplikeret indhold er det derfor vigtigt du ikke direkte kopiere eller repræsentere indhold, der forekommer på flere forskellige sider eller websteder. Det kan være tekst, billeder, videoer, PDF-filer eller andet. Det gælder også mere SEO-tekniske aspekter, såsom title tags og meta descriptions, du skal dog ikke være nervøs for menuer osv. Google ved godt at disse er repræsenteret og typisk er identisk på flere sider.


MO_logo

Hvis der er et stykke duplikeret indhold på din hjemmeside, er det et problem for din SEO-optimering, da det kan forårsage, at søgemaskiner ikke anerkender siden som unik. Dette kan føre til, at din side ikke rangerer så højt i søgeresultaterne som den kunne have gjort. For at undgå dette skal du sørge for, at du kun har unikt indhold på din side.

For at sikre, at dit indhold er unikt, kan du tjekke det regelmæssigt med et værktøj til at kontrollere for duplikeret indhold som Copyscape. Det hjælper dig med at identificere enhver form for duplikeret indhold, som du har på din side. Når du har identificeret det kopierede indhold, skal du ændre det for at sikre, at det er unikt. Dette hjælper dig med at undgå at eksempelvis Google straffer dig, unødvendigt.

Eksempler på duplikeret indhold

Duplikeret indhold kan opstå på flere forskellige måder. Typisk kan det opstå, når du lader andres content inspirere dig. Det kan ske, når du prøver at skrive et blogindlæg, der er baseret på et andet indlæg, som allerede er blevet offentliggjort. Det kan også ske, når du bruger billeder, videoer eller andet digitalt indhold fra andre websteder.

Duplikeret indhold kan også opstå, når du genbruger dit eget indhold på flere forskellige websteder. Det kan være, at du har brugt det samme billede på flere sider, eller du har brugt det samme stykke tekst på flere sider. Det kan endda ske, når du bruger det samme title tag eller meta description på flere sider. En typisk årsag til duplikeret indhold, er at virksomheder benytter den samme produktside under flere forskellige kategorier. For at undgå at Google kategorisere dette som duplikeret indhold er det vigtigt at du benytter den samme webadresse for identiske produkter.

Hvis du benytter dig af produkttekster fra en af dine leverandører, kan det være en god ide at du omskriver det. Det sker af og til at leverandørerne selv benytter sig af teksten eller at andre af leverandørernes kunder benytter teksten. Dette kan resultere at Google kategorisere det som ekstremt duplikeret indhold og derfor straffer din hjemmeside hårdt.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at der ikke er nogen magisk øvre grænse for, hvor meget du kan genbruge selv uden at det bliver klassificeret som duplikeret indhold. Google er god til at identificere duplikeret indhold og kan komme til det, uanset hvor det er placeret. Det betyder, at hvis du genbruger et stykke indhold eller visuelt materiale på flere steder, vil det blive opdaget af Google, når man kaster et blik på din side, og dette kan påvirke din placering i søgeresultaterne.

Webinarer hver torsdag – tid til at udvide din værktøjskasse

Brug 30 minutter og deltag i ét af de gratis torsdags webinarer. Vi gi'r dig ny inspiration og tips til, hvordan du får styrket din markedsføring, så den giver flere leads og kunder.

Se hele listen med torsdags webinarer og tilmeld dig

Næste webinar  TORSDAG DEN 21. NOVEMBER KL. 09.00