Hvad er et domæne?

Et domæne er en unik adresse, som bruges til at identificere websteder på Internettet. Det giver et enkelt navn til et websted, som kan bruges i stedet for den lange IP-adresse, som er den egentlige adresse.

Udtrykket domæne kommer fra DNS (Domain Name System), som er en database, der knytter navne til IP-adresser. Alle websteder har brug for en DNS-server, der knytter domænenavnet til webserverens IP-adresse.


MO_logo

Der er to typer domænenavne, nemlig første- og andet niveau. Første-niveau domæner er de grundlæggende domæner, som er .com, .net, .gov, .edu osv. Disse domæner er ofte kendt som topdomæner.

Andet niveau domæner er domænenavne, der står før første-niveau domænerne og er kendt som underdomæner. For eksempel er relevans andet-niveau domænet, hvis man tager udgangspunkt i hele hjemmesidens adresse www.relevans.dk

Eksempler på domæner

  • www.relevans.dk (Her er "relevans" domænenavnet og ".dk" er topdomænet.)
  • www.google.com (Her er "google" domænenavnet og ".com" er topdomænet.)

Et domæne er en vigtig del af Internettet, da det giver brugere et enkelt navn til et websted. Fordelen ved at bruge et domænenavn er, at det er meget lettere at huske end en IP-adresse. Det gør det også lettere for søgemaskiner som Google at finde og indeksere websteder. De fleste domæner er registreret af registranter, som er virksomheder, der sælger og håndterer domænenavne. Virksomhederne vil også sørge for, at domænenavnet ikke er i konflikt med andre domænenavne, før de registrerer det. For at få et domænenavn skal man betale et gebyr til virksomheden. Gebyret afhænger af domænenavnets længde og popularitet. En af de største udbyder af domæner i Danmark er Dandomain (https://dandomain.dk/)

Sådan vælger du det perfekte domænenavn til din virksomhed

Når du skal vælge det rigtige domænenavn til din virksomhed, er det vigtigt at vælge et navn, der er let at huske, og som afspejler relevansen af din virksomhed.

Det bedste er at vælge et domænenavn, der er kort og konkret. Det er også en god idé at vælge et domænenavn, der er ens med navnet på din virksomhed.

Når du har udvalgt et domænenavn, skal du undersøge, om domænet allerede er taget. Det er nemt at tjekke, om domænet er tilgængeligt, ved at besøge et register som Dandomain.

Når du opretter dit domæne, er det vigtigt at du ikke kommer til at begrænse dig selv. Dette kunne være at inkludere geografisk placering, så som land eller produktkategori, så som mobilcovers. Dette vil være misvisende hvis din virksomhed eksempelvis ekspandere til andre lande eller med andre produktkategorier.

Vi har samlet fem vigtige faktorer du bør overveje når du skal vælge dit domæne: 

  • Relevans: Dit domæne bør afspejle din virksomhed eller dine ydelser.
  • Simpelt og kort: Jo kortere og nemmere dit domænenavn er, desto lettere er det for brugerne at huske.
  • Undgå specialtegn: Hold dig til bogstaver og tal, da bindestreger og specialtegn kan gøre dit domæne sværere at huske.
  • Topdomænevalg: Overvej hvilken
  • TLD (top-level domain) der er mest relevant for din målgruppe. Hvis du opererer i Danmark, er .dk ofte det bedste valg.

Hvilket topdomæne skal jeg vælge?

Der er flere end 1000 forskellige topdomæner i verden. De mest populære topdomæner er .com, .net, .org, .info, .biz og .gov. Vi kommer nedenfor med en forklaring på nogle af de forskellige topdomæner og hvilke fordele der kan være.

.dk domæner er den mest populære domænetype i Danmark og er en god måde at vise, at din virksomhed er baseret i Danmark. Det er også et domæne, der er genkendt af søgemaskiner, så det er nemmere for søgemaskinerne at finde din virksomhed. Endnu en fordel ved et .dk domæne er, at det er relativt let at finde et ledigt domænenavn. Det hjælper også til at opbygge din troværdighed i og med at det indikere at din virksomhed er dansk.

.com domæner er de mest populære og er generelt forbundet med et globalt publikum og kommercielle virksomheder. Fordelen ved at bruge et .com domæne er, at det er let at huske og hjælper med at øge opmærksomheden om din virksomhed. Det er også et domæne, der er genkendt af søgemaskiner. Ulempen ved et .com domæne er, at det kan være svært at finde et ledigt domænenavn, så det vil ofte være nødvendigt at vælge et mere kreativt navn.

.net domæner er et godt valg for virksomheder, der arbejder med teknologi eller har IT-baserede tjenester. Fordelen ved et .net domæne er, at det er nemmere at finde et ledigt domænenavn, især hvis .com domænerne er optagede. Det er også et domæne, som er genkendt af søgemaskiner. Ulempen ved et .net domæne er, at det kan være svært at huske.

.org-domæne er et godt valg, i det at det ofte er billigere at registrere et .org-domæne end et .com-domæne. Det er især nyttigt for non-profit organisationer, der ikke har råd til at betale de dyre priser for et .com-domæne. Derudover kan .org-domæner bruges til at fremhæve et organisationens tjenester, som f.eks. information om støtte til et bestemt formål eller en kampagne. .org-domæner er også blevet meget populære, da de betragtes som et af de mest pålidelige domænenavne på Internettet. Derfor er de et godt valg for virksomheder, der ønsker at opbygge et professionelt og troværdigt brand. Et org-domæne associeres typisk med ikke-kommercielle organisationer.

Du kan med fordele vælge flere topdomæner, end du tænker du har brug for i nuværende situation. Det ville nemlig være ærgerligt hvis de senere skulle blive optaget. Det er dog vigtigt at nævne det det ikke er en nødvendighed at have et topdomæne for alle de lande du er repræsenteret. I stedet kan du nøjes at tilføje sprogversioner dette kunne eksempelvis være www.relevans.com/da i stedet for også at have relevans.dk

Hvordan påvirker et domæne din SEO?

Dit domæne spiller en vigtig rolle i din overordnede SEO-strategi og kan påvirke din synlighed på flere måder:

  1. Forbedre din klikrate (CTR) i søgeresultaterne
    Et kort og præcist domænenavn kan øge chancen for, at brugere klikker på dit link. Når dit domæne afspejler indholdet, fremstår det mere relevant og tiltrækkende, hvilket kan forbedre CTR – en vigtig SEO-faktor.

  2. Signalere relevans til både brugere og søgemaskiner
    Søgemaskiner vurderer dit domænes relevans baseret på, om det indeholder relevante søgeord. Et beskrivende domæne kan hjælpe Google med at forstå dit indhold og gøre din side mere synlig.

  3. Bidrage til troværdighed og brandgenkendelse
    Et professionelt, letgenkendeligt domæne skaber tillid og øger chancerne for, at brugere klikker på din side. Det kan også forbedre brugeroplevelsen, hvilket kan føre til bedre placeringer over tid.

  4. Undgå skadelige SEO-faktorer
    Lange og komplekse domæner kan virke spammy. Et godt domæne skal balancere branding og søgeordsrelevans uden at fremstå overoptimeret eller useriøst.

Webinarer hver torsdag – tid til at udvide din værktøjskasse

Brug 30 minutter og deltag i ét af de gratis torsdags webinarer. Vi gi'r dig ny inspiration og tips til, hvordan du får styrket din markedsføring, så den giver flere leads og kunder.

Se hele listen med torsdags webinarer og tilmeld dig

Næste webinar  TORSDAG DEN 21. NOVEMBER KL. 09.00