Hvad betyder Bounce rate?

Bounce rate som på dansk betyder afvisningsprocent, er en indikator som bruges til at vurdere hvordan en hjemmeside performer. Det er et udtryk for den procentvise andel af besøgende, som forlader din hjemmeside uden at interagere med indholdet. Hvis de besøgende ikke har en interaktion med dit indhold og er det et tegn på at dit indhold ikke har den rette kvalitet eller er relevant.

Hvis din hjemmeside havde været relevant og af høj kvalitet, ville den besøgende være mere tilbøjelig til at klikke videre på hjemmesiden. Derfor kan Bounce rate være et vigtigt marketingsbegreb at benytte sig af, til løbende at holde øje med ens indhold. Jo lavere Bounce rate jo bedre.


MO_logo

Hvad er en god Bounce rate?

Det er svært at fastsætte en bestemt benchmark for hvad en god Bounce rate er. Det afhænger i høj grad af hvilken type website der er tale om og i hvilken branche. En webshops målsætning omkring Bounce rate vil typisk være lavere end når det kommer til en udbyder af artikler. En webshops formål er at du gerne skulle klikke videre på hjemmesiden og til sidst ende med at købe noget. Et online magasin der tilbyder artikler, er det nødvendigvis ikke målsætning at du klikker videre. Men i højere grad at du blot læse hele artiklen igennem. Derfor vil det i dette tilfælde være bedre med indikatoren ”Time on Site”. Det vil give en bedre indikation om kvaliteten af dit indhold.

En tommelfingerregel siger at en gennemsnitlig Bounce rate ligger på omkring 50%. Så hvis du har en Bounce rate under dette, kan det være et tegn på at dit indhold er af høj kvalitet og er relevant. Man kan blandt andet se Bounce Raten på Google Search Console.

Webinarer hver torsdag – tid til at udvide din værktøjskasse

Brug 30 minutter og deltag i ét af de gratis torsdags webinarer. Vi gi'r dig ny inspiration og tips til, hvordan du får styrket din markedsføring, så den giver flere leads og kunder.

Se hele listen med torsdags webinarer og tilmeld dig

Næste webinar  TORSDAG DEN 21. NOVEMBER KL. 09.00