Viden

ca. 2 min.

Hvad er forskellen egentlig på storytelling og content marketing?

langhalsede strudse

19.05.2020 / Lasse Hinke

I vores overkommunikerede verden flyver det rundt med buzz-words og begreber, du som CMO, nødvendigvis må forholde sig til. Storytelling og content marketing er eksempler på dette. Men er det i virkeligheden ikke bare er to sider af den samme sag? Mit bud er både ja og nej.

Storytelling sælger drømme og content marketing handler om værdifuldt indhold

I udgangspunktet handler storytelling om at du tilfører produkter og ydelser imaginær værdi. Det gør det lettere for din målgruppe at identificere sig med dem. For vi køber jo langt hen ad vejen i lige så høj grad den symbolværdi, produktet repræsenterer. Men hvad har det så med content marketing at gøre? Når vi skærer ind til benet, så handler content marketing eller Inbound Marketing om at stille værdifuldt indhold til rådighed for målgruppen. Og her er det så, at det bliver interessant. For i bund og grund handler begge dele langt hen ad vejen om værdiladning.

Storytelling er i udgangspunktet mere push-orienteret, og content marketing er i sin rene form tænkt som pull. Så hvis du nu drejer storytelling 180 grader, og gør det til pull. Så kan du med lidt god vilje sige, at det nærmer sig det, som content marketing er sat i verden for at gøre. Nemlig at tiltrække kunder uden at være sælgende. Så er det pludselig i højere grad context og sammenhæng, der afgør, om du taler ren storytelling. Eller om der er tale om værdiladning af indhold, som stilles til rådighed for din målgruppe – og dermed content marketing.

Det handler først og fremmest om relevans!

Men uanset om vi taler storytelling eller content marketing, handler det efter min mening først og fremmest om relevans i både form og indhold. Og dermed også relevans i forhold til valg af metode og værktøj. For uden relevans er det umådelig svært at tiltrække og fastholde de kunder, som i sidste ende skal vælge netop dit produkt frem for konkurrentens.

Vil du have større effekt af din markedsføring? Så kontakt Lasse Hinke og få en snak.

LÆS MER OM: Branding og effektiv og relevant markedsføring

SE ANDRE ARTIKLER OM: Content Management

Lasse Hinke

Få inspiration til, hvordan du får flere leads og kunder

Sig ja til at modtage e-mails fra Relevans om markedsføring og kommunikation.

Hold dig opdateret