Branding
At arbejde med branding handler om at sikre din virksomhed og dit produkt en identitet, som tydeligt adskiller dig fra dine konkurrenter. Branding skal være din virksomheds særlige profil, der skal være med til at skabe afstand til konkurrenter og sørge for, at I skiller jer ud fra mængden. Det er i høj grad med til at sikre dig en klar og bevidst position hos dine kunder og potentielle kunder. Du kan blive klogere på definitionen af branding samt, hvordan du effektivt udformer en branding strategi. Et brand har personlighedstræk ligesom mennesker. Nogle er modige, andre er ansvarlige. Andre igen sjove og fulde af ballade.
Hos Relevans kan du få hjælp til at definere dit brand. Adfærdspsykologisk indsigt og effektive branding-modeller sikrer at din kommunikation og markedsføring udformes, så dit brand styrkes markant. Dermed sikrer du det bedst mulige grundlag, når du efterfølgende skal arbejde med din grafiske identitet, markedsføring og leadgenerering.
Hvorfor er branding vigtigt?
Branding skaber loyalitet og troværdighed. Så når du arbejder bevidst med dit brand, styrker det din virksomheds evne at tiltrække og fastholde kunder. Som mennesker har vi en tendens til at vælge det, vi kender og forstår og er trygge ved. Dette fænomen kender vi fra adfærdspsykologien. Derfor er det vigtigt, at du arbejder aktivt med at øge kendskabet til lige netop dit brand og samtidig er bevidst om, hvad din målgruppe skal forbinde dit brand med.
I SEO-sammenhæng er branding også vigtigt. Det gælder mange af de samme faktorer, som nævnt ovenfor. Når dine leads og potentielle kunder eksempelvis søger på Google, får du ofte mange resultater op. Og her er det vigtigt, at du bliver genkendt hurtigt og nemt. For også på Google, har din målgruppe en større tendens til at trykke på de links, som de genkender. Og præcis det, at flere klikker på det, de genkender, hjælper dig med at ranke højt. For et af Googles kriterier for at ranke dig hørere, er antal klik. Så på den måde er dit SEO arbejde i høj grad med til at sikre kendskabet til dit brand. Så der er ingen tvivl om at de sider, hvor du ligger nummer 1, i høj grad styrker dit brand.
SEO kan dog ikke erstatte en god brandstrategi, men det er vigtigt, at der er et sammenspil mellem de to værktøjer og de begge bliver prioriteret i den overordnet strategi. De to værktøjer supplere nemlig hinanden godt.