Adfærdsdesign
Hvad er adfærdsdesign?
Kort fortalt er adfærdsdesign, det at kunne ændre menneskers adfærd ved at ændre omgivelserne, så de fremmer de valg, du ønsker, der skal fortages. Adfærdsdesign er noget der sker og indtræffer i momentet, hvor den ønskede handling skal finde sted. Dette kunne være tilbuddet på chokoladebarer oppe ved kassen.
Adfærdsdesign er en effektiv måde at påvirke menneskers holdninger, beslutninger og handlinger på. Psykologien bag adfærdsdesign er ligetil. Vores oplevelser og adfærd påvirkes af vores fysiske og sociale omgivelser. Og netop derfor er værktøjer som nudging, framing og farvepsykologi blot få eksempler på greb, som vi anvender i adfærdsdesign, som kan give dig målbart større effekt af din kommunikation og markedsføring. Hos Relevans kan du få hjælp til strategisk adfærdsdesign – og til at implementere de adfærdspsykologiske greb.
Formålet med adfærdsdesign
Der er typisk tale om et økonomisk eller afsenderorienteret mål, når man benytter sig af adfærdsdesign, ved at trække på nogle psykologiske fænomener. I stedet for at tro på, at mennesket træffer valg ud fra et rationelt grundlag, skal man være opmærksom på, at hjernen nogle gange kører på autopilot og handle efter det. Formålet med adfærdsdesign er derved at påvirke eller skabe en ny adfærd hos kunderne, så de handler ud fra dine forudsætninger. Den opgave, du står over for, er at finde frem til hvilken adfærd, der vil være den rigtige for at opnå den ønskede handling.
Sociale påvirkninger – mennesket er et flokdyr