Adfærdsdesign · Nudging · B2C Holdningskampagne · Koncept · Foto og design · Outdoor og brochure
Med nudging hjælper man mennesker med at tage en god beslutning: Kommunen uddeler en lille grøn plastickurv og særlige plasticposer til madaffaldet. I kurven ligger en kuvert med et brev og en farvestrålende plakat med information på bagsiden. Når borgerne bevæger sig rundt i nærområdet, møder de sorteringsbudskabet på siden af skraldebilerne og på outdoor plakater.
Den konkrete vejledning til borgerne er pakket ind i farvestrålende billeder af madaffald med et kunstnerisk islæt. Klare, mættede farver vækker ifølge farvepsykologien følelser – og er action-prægede og understøtter budskabet om, at man skal gøre noget (sortere).
De stærke kontraster tiltrækker opmærksomhed, og enkeltheden gør det let at afkode budskabet og skride til handling.
LÆS MERE: Om farvepsykologi
Hvert billede af et enkelt stykke madaffald er kommenteret med en finurlig tekst, fx "Skind og ben. Smid bare det hele til MADAFFALD!" (fiskeskelet). De små udsagn har to formål:
Størsteparten af de otte billeder af madaffald er eksempler på ting, der overrasker de fleste. Kan man virkelig smide kyllingeben og muslingeskaller til madaffald? Ja, det kan man!
I stedet for at udlevere en informationsfolder er sorteringsbudskabet samlet på bagsiden af plakaten under overskriften: "Det er pærelet at sortere madaffald".
Teksten indledes med at appellere til lokalt tilhørsforhold og fællesskabsfølelse: "Her på Frederiksberg sorterer 9 ud af 10 til genbrug. For vi står sammen om miljøet…"
Den cirkulære illustration forklarer, hvordan madaffald bliver til biogas og gødning på markerne. Borgeren bliver bekræftet i, at det nytter at sortere.
Inden kampagnestart havde Frederiksberg Kommune forventet at indsamle 1300 ton madaffald i 2018. Nu regner kommunen med at runde 1800 ton.
"Madaffaldskampagnen til beboelsesejendomme baseret på nudging og andre adfærdspsykologiske greb må siges at være en succes: En brugerundersøgelse viser, at to ud af tre er tilfredse eller meget tilfredse med den nye ordning, og næsten otte ud af ti sorterer og afleverer alt eller næsten alt madaffald," fastslår Morten Christian Andersen.
LÆS MERE: Om Adfærdsdesign
Med nudging hjælper man mennesker med at tage en god beslutning: Kommunen uddeler en lille grøn plastickurv og særlige plasticposer til madaffaldet. I kurven ligger en kuvert med et brev og en farvestrålende plakat med information på bagsiden. Når borgerne bevæger sig rundt i nærområdet, møder de sorteringsbudskabet på siden af skraldebilerne og på outdoor plakater.
Den konkrete vejledning til borgerne er pakket ind i farvestrålende billeder af madaffald med et kunstnerisk islæt. Klare, mættede farver vækker ifølge farvepsykologien følelser – og er action-prægede og understøtter budskabet om, at man skal gøre noget (sortere).
De stærke kontraster tiltrækker opmærksomhed, og enkeltheden gør det let at afkode budskabet og skride til handling.
LÆS MERE: Om farvepsykologi
Hvert billede af et enkelt stykke madaffald er kommenteret med en finurlig tekst, fx "Skind og ben. Smid bare det hele til MADAFFALD!" (fiskeskelet). De små udsagn har to formål:
Størsteparten af de otte billeder af madaffald er eksempler på ting, der overrasker de fleste. Kan man virkelig smide kyllingeben og muslingeskaller til madaffald? Ja, det kan man!
I stedet for at udlevere en informationsfolder er sorteringsbudskabet samlet på bagsiden af plakaten under overskriften: "Det er pærelet at sortere madaffald".
Teksten indledes med at appellere til lokalt tilhørsforhold og fællesskabsfølelse: "Her på Frederiksberg sorterer 9 ud af 10 til genbrug. For vi står sammen om miljøet…"
Den cirkulære illustration forklarer, hvordan madaffald bliver til biogas og gødning på markerne. Borgeren bliver bekræftet i, at det nytter at sortere.
Inden kampagnestart havde Frederiksberg Kommune forventet at indsamle 1300 ton madaffald i 2018. Nu regner kommunen med at runde 1800 ton.
"Madaffaldskampagnen til beboelsesejendomme baseret på nudging og andre adfærdspsykologiske greb må siges at være en succes: En brugerundersøgelse viser, at to ud af tre er tilfredse eller meget tilfredse med den nye ordning, og næsten otte ud af ti sorterer og afleverer alt eller næsten alt madaffald," fastslår Morten Christian Andersen.
LÆS MERE: Om Adfærdsdesign
Relevans er et strategisk og kreativt reklamebureau, som er specialiseret i branding, adfærdsdesign og leadgenerering. Vi tilbyder dig alle former for leadgenerering – herunder Inbound Marketing.
Relevans er HubSpot Platinum Solutions Partner.
Morten Lorentzen
Adfærdsstrateg, CEO
+45 2029 4877
Lasse Hinke
Kontaktdirektør, COO
+45 2427 3254
Svanevej 22, 2
DK–2400 København NV
+45 3325 8282
CVR 20346191
©2021 Relevans ApS. All rights reserved.