Som annoncør kan det være fristende at fokusere på salg og leads. Det er dog vigtigt at huske på, at kunderejsen ofte er lang og kompleks (især når vi taler B2B!), og at brugerne sjældent er i købs-mode, når de scroller rundt i deres feed på LinkedIn og Facebook. Derfor er det også altafgørende, at du tænker hele kunderejsen ind i din annoncering og ikke kun fokuserer på ’bottom-of-funnel’.
Hvorfor skal jeg tænke kunderejsen ind i min annoncering?
Du kan sjældent regne med, at din SoMe-markedsføring er gjort med én enkelt annonce. Det kan skyldes mange forskellige ting, såsom at brugerne ikke er klar over, hvad du tilbyder, eller at de endnu ikke har tillid til dit brand. Men den helt store årsag ligger i det faktum, at de med garanti ikke har åbnet deres sociale medier for at købe. Derudover er det langt fra alle i din målgruppe, som er i markedet lige nu. Faktisk taler LinkedIn selv om den såkaldte 95-5 regel, som siger, at hele 95% af dine potentielle kunder ikke er klar til at købe lige nu. De 95% er altså ’out-market’, men vil blive ’in-market’ på et tidspunkt i fremtiden.
Selvom størstedelen af din målgruppe ikke er købsklare og i markedet lige nu, skal du ikke ignorere dem. Tværtimod. Du skal udnytte muligheden for at uddanne dem i at forstå behovet for dit produkt, betydningen af dit brand samt gøre det tydeligt, hvordan du kan løse den udfordring, de står med. Din vigtigste opgave er at være til stede på hele kunderejsen og tilbyde dine potentielle kunder det, de har brug for på det pågældende stadie. På den måde opbygger du et stærkt forhold til dem og øger sandsynligheden for, at de henvender sig til dig, når de engang bliver en del af de 5%, som er klar til at købe. Det er altså essentielt, at du tænker hele kunderejsen ind i din annonceringsstrategi og inkorporerer både brand awareness, leadgenerering og salg i en gennemtænkt kombination. Sådan vil du få langt mere ud af dine annoncekroner.
Vil du have hjælp til din annoncering?
Sådan gør du: Kendskab, overvejelse og konvertering
Inden du går i gang med din annoncering, bør du starte med at lægge en klar strategi for, hvordan dine annoncer kan understøtte dine potentielle kunders kunderejse. Her er det oplagt at tage udgangspunkt i de værktøjer, som Facebook og LinkedIn tilbyder. I begge platforme er de forskellige målsætninger inddelt i tre overordnede kategorier: kendskab, overvejelse og konvertering. Kategorierne repræsenterer forskellige stadier, som en potentiel kunde går igennem, når de bliver bekendt med dit brand, overvejer at købe dit produkt eller din tjeneste og endelig vælger at konvertere til en betalende kunde. Ved at lave annoncer inden for alle tre kategorier sikrer du dig, at du er til stede på samt understøtter de forskellige stadier af brugernes kunderejse.
KENDSKABBrandkendskab |
OVERVEJELSEWebstedbesøg Engagement Videovisninger |
KONVERTERINGLeads Webstedskonverteringer Jobsøgninger |
Brug de 3 overordnede målsætninger i LinkedIn og Facebook
- Kendskab: Øger kendskabet til dit brand og uddanner brugerne i at forstå behovet for dit produkt.
- Overvejelse: Når ud til brugere, som kender dit produkt, men som er i overvejelsesfasen. De har til formål at overbevise dem om at købe dit produkt eller din tjeneste ved at demonstrere for dem, hvad du kan tilbyde.
- Konvertering: Når ud til dem, som er købeklar, og får dem til at konvertere.
Kendskab: eksempler
Video er den mest effektive form for indhold på Facebook i øjeblikket, og formatet fungerer rigtig godt til kendskabs- (også kaldet awareness) annoncer, da det er en effektiv måde at fange brugernes opmærksomhed på. Et eksempel på en god annonce inden for kendskabs-kategorien er en fængende videoannonce om en brandhistorie. Brandhistorien er en fantastisk måde at underholde og uddanne potentielle kunder om "the why" bag din virksomhed, uden at de skal foretage sig noget aktivt.
Udover brandhistorier kan man også skabe kendskab ved at lave mere informative og uddannende videoer. Disse typer annoncer er en god måde at skabe værdi for din målgruppe på. Jo mere værdi, du giver, jo mere vil dine potentielle kunder stole på dig og se dig som en ekspert på dit område. Informative videoer såsom ’5 tips’ eller ’sådan gør du’ er en meget engagerende form for indhold, som også har en større tendens til at blive delt. Og jo mere din videoannonce bliver delt, jo mere kendskab får dit brand.
I kendskabsstadiet holder man typisk brugerne inden for den pågældende platform i stedet for at lokke dem ind til hjemmesiden.
Overvejelse: eksempler
I overvejelsesfasen skal du overbevise brugerne ved at vise fordelene ved dit produkt eller din tjeneste og få dem til at besøge din hjemmeside. Her kan du fx lave en annonce, der indeholder kundeanmeldelser eller en demo af dit produkt. Du kan også lave en annonce for et interessant blogindlæg, så du på den måde får brugerne til at besøge hjemmesiden. Målet er at overbevise potentielle kunder om, at dit produkt eller din tjeneste er den bedste løsning til deres behov.Fordelen ved at køre annoncer, der har til formål at drive trafik til din hjemmeside, er, at du dernæst kan oprette en målgruppe baseret på de brugere, som har klikket på en annonce og besøgt din side. Den målgruppe kan du bruge til en ny annonce, som udvikler de allerede interesserede brugere og får dem længere ned i salgstragten.
Konvertering: eksempler
På den sidste del af kunderejsen er konverteringsfasen. Konverteringsannoncer har til formål at få potentielle kunder til at konvertere, enten ved at afgive data eller ved at blive betalende kunder. I denne fase kan du oprette annoncer, der viser et tilbud, en rabatkode eller en opfordring til handling, som f.eks. at tilmelde sig dit nyhedsbrev eller købe dit produkt. Du kan også lave annoncer, der inviterer til et webinar.
Få hjælp til at komme i gang
Det gode setup
Det hele handler altså om at understøtte kunderejsen. Hvis en bruger viser interesse ved fx at se mere end fem sekunder af din kendskabs-videoannonce, kan du dernæst understøtte vedkommendes kunderejse ved at inkludere ham eller hende i din målgruppe til en overvejelsesannonce og dermed vække endnu mere interesse. Hvis brugeren klikker på overvejelsesannoncen og besøger din hjemmeside, kan du til sidst vise en konverteringsannonce for vedkommende, som nu er længere i kunderejsen, hvorfor der er større sandsynlighed for konvertering.
Et strategisk annonceringssetup kunne se sådan ud:
KENDSKAB |
OVERVEJELSE |
KONVERTERING |
VIDEO |
BLOGINDLÆG |
TILBUD |
Målgruppe: |
Målgruppe: Har set mere end 5 sekunder af videoen |
Målgruppe: Har besøgt hjemmesiden |
4 steps til at komme i gang
1. Målgruppeanalyse:
Start med at lave en grundig målgruppeanalyse for at forstå dine potentielle kunders behov og ønsker på forskellige stadier af kunderejsen. Brug data og værktøjer til at indsamle information om din målgruppe, så du kan tilpasse din annonceringsindsats.
2. Strategi:
Lav en strategi for kendskab, overvejelse og konvertering. Identificer de bedste kanaler og værktøjer til at nå din målgruppe på hvert stadie af kunderejsen, og udvikl en tilpasset annonceringsindsats for at opbygge et stærkt forhold til potentielle kunder.
3. Indhold:
Skab relevant og værdifuldt indhold til dine potentielle kunder på hvert stadie af kunderejsen. Brug forskellige typer af indhold såsom blogs, videoer, infografikker, e-bøger og whitepapers til at uddanne og informere dine potentielle kunder om dit produkt og dit brand.
4. Måling og analyse:
Mål effekten af din annonceringsindsats og juster din strategi løbende. Brug data og værktøjer til at måle effekten af dine annoncer på hvert stadie af kunderejsen, og brug denne information til at justere din strategi og opnå større succes med dine annoncer.
Vil du have hjælp til at annoncere?
LÆS MERE OM: Email marketing
LÆS OGSÅ: Remarketing og display bannere
LÆS OGSÅ: Strategisk og kreativt bureau