Vidste du, at intensiteten af dine følelser bliver påvirket af, om det er mørkt eller lyst? Jeg anede det ikke, før jeg faldt over en artikel, der nævnte det. Det måtte jeg undersøge lidt nærmere. Nu bruger vi det, når vi inviterer til møde med kunder. Det kan du også gøre.
Vores beslutninger er påvirket af vores følelser. I høj grad endda. Du lader dig vejlede af dine følelser, når du vurderer risici. Du føler efter, når du skal involvere dig i en bestemt aktivitet.
I stedet for at vurdere på baggrund af fx statistisk materiale, spørger vi os selv om, hvordan vi føler. Sådan gør dine kunder også. Og derfor er det vigtigt at kunne forudsige følelser, for at skabe en bedre kundeoplevelse.
Følelser gør dig glad, ophidset, eftertænksom, vred og lykkelig. De er med andre ord vigtige redskaber for, at du kan forstå din omverden og færdes sikkert i den. Sådan har dine kunder det også.
LÆS OGSÅ: Vil du have et salgsråd, der kan redde dit ægteskab!
Belysning har betydning
De fleste vil nok kunne nikke genkendende. Solskindage gør os mere optimistiske. Men som Jakob fortalte mig, tyder studier faktisk på, at både de positive og de negative følelser, du oplever, bliver mere intense under kraftig belysning.
Er du ked af det eller nervøs, rammer følelsen dig hårdere, når du befinder dig i et oplyst lokale. Hvis du derimod er glad eller opstemt, vil du føle det kraftigere under stærk belysning. Så den forelskede køber måske en større buket blomster hos blomsterhandler, hvis der ikke er sparet på belysningen.
Skænk med andre ord omgivelserne en tanke, hvis du vil påvirke dine kunders følelser.
Relationer og forudsigelse af dine følelser
Følelser får os til at gøre noget. De leder til handling.
Følelsen af frygt fik vores forfædre til at flygte fra farlige rovdyr. Men det gav dem også mod til at jage et bytte, de mente, at de kunne nedlægge. I dag er det noget fredeligere.
I dag flygter vi i bedste fald fra huslige pligter. Og jager piger i lårkort. Men det er stadig vores følelser, der har en væsentlig magt over vores handlinger. Vi køber den nyeste iPhone eller et par smarte gummisko for at pleje vores image og anseelse. Det vækker nemlig følelser i os.
Men blot fordi følelser er omdrejningspunktet for mange af vores beslutninger, betyder det ikke, at følelserne er uforudsigelige. Vi reagerer nogenlunde ens, når det kommer til stykket. Særligt hvis noget påvirker os negativt.
LÆS OGSÅ: Din hjerne forfører dig
Forudsig hvordan dine kunder vil reagere
Dårlige oplevelser er som bekendt ikke værd at samle på. Det eneste, du får ud af det, er vrede kunder.
Men med en god forudsigelse, kan du vende en potentiel dårlig kundeoplevelse til en, der er god. Den gode forudsigelse kan være med til at styrke din forretning.
Hvad hvis du på forhånd vidste i hvilke situationer dine kunder bliver irriterede, stressede, utålmodige og vrede? Og hvordan de præcis føler? Ja, så kan du informere dem og hjælpe dem videre.
Når du er bedre forberedt, undgår dine kunder ubehagelige overraskelser. De får i stedet gode oplevelser.
Hvis du vil vide mere om, hvordan du forudsiger dine kunders humør. Og hvordan du påvirker dem og omsætter deres oplevelse til en god forretning, så kontakt Lasse Hinke og få en snak.
LÆS MERE OM: Adfærdsdesign og de adfærdspsykologiske greb