Uanset om du arbejder med B2C eller B2B markedsføring er du afhængig af at kommunikere med dine kunder. Ja ja, tænker du nok. Det giver da sig selv. Det gør det naturligvis også. For uden kommunikation ikke noget salg.
Når jeg skriver, som jeg skriver, er det jo netop fordi, der er en enkelt eller to mellemregninger, vi lige skal have på plads. For en ting er, at du taler til dine kunder. En anden er det, at du sikrer involvering og engagement – og ikke mindst en relevant dialog.
Skridt for skridt leder du dine kunder gennem en nøje orkestreret rejse, der sikrer dig (og ikke dine konkurrenter) salget.
LÆS OGSÅ: Løser du det rigtige problem
Permission is king
I sagens natur er det nemt nok at bruge budgettet på én-vejskommunikation uden reelt at komme i dialog med kunder og kundeemner. Det er her e-mailen kommer ind i billedet. Lige så snart du bevæger dig videre fra massekommunikationen, bør du lade e-mailen gøre en del af markedsføringen for dig.
Netop e-mailen åbner en masse spændende og effektive muligheder. Muligheder der vil gavne din forretning. Men det kræver, at du bruger e-mailen intelligent, så den skaber en tættere relation til dine kunder.
Erfaringsmæssigt er der penge at hente i en tæt kunderelation – i stedet for at dine konkurrenter har den med din kunde. Mere om den intelligente brug om lidt.
Men før du kan få påvirke dine kunder med din e-mail, skal du vide, hvor du skal sende e-mailen hen. Omdrejningspunktet i kommunikationsprocessen er at få en e-mail permission. Uanset målgruppe og branche, bør du tænke permission ind som det først skridt på relationsstigen.
”Permission is king” med andre ord. For uden en permission, kan du ikke etablere et dialog flow. Så er du tvunget til at famle dig frem i blinde uden at vide, hvor dine kunder befinder sig i købsprocessen.
LÆS OGSÅ: Hvorfor får du ikke bare kunderne til at komme til dig!
Første trin på relationsstigen
Indsamling af permissions er et centralt element, når vi designer relationsstiger. For det er typisk første trin på relationsstigen. Det er der din kunde tilmelder sig nyhedsbrevet. Som oftest er det starten på din kundes livscyklus.
Uden e-mailen (og permission) bliver din leadproces længere. I bedste fald.
Samtidig vil du uden tvivl overse og miste salgsmuligheder, som nemt og enkelt kunne være samlet op og bearbejdet.
LÆS OGSÅ: Advarsel! Dine kunder ved ikke, hvad de vil have!
E-mails er mange ting
Vi ser det ofte, når vi rådgiver. E-mails der bliver brugt forkert.
Bruger du e-mailen forkert, mister du også en gylden mulighed for at komme i dialog med dine kunder. For e-mails ikke bare e-mail. De kan designes og orkestreres på et utal af måder. Her er det stort set kun fantasien, der sætter grænser. Og den viden du har om din kunde til at målrette budskabet og trykke på alle de rigtige knapper.
Mere eller mindre personlige e-mails, e-news og elektroniske direct mails i forskellige afskygninger er de mest almindelige. Fællesnævneren er blot kommunikationskanalen og den permission, der ligger bag.
LÆS OGSÅ: Du kan ikke hive dig selv op ved håret!
Takeaways
Er du af en eller anden grund ikke allerede er i gang, så gå i gang. Nu!
Har du ikke skrevet permissions på alle potentielle kunder og kunder ind i din nuværende strategi. Så gør det nu.
Hvis du ikke allerede har kortlagt dine kunders adfærd og ved hvorfor de opfører sig, som de gør. Så bør du prioritere det nu.
Vil du hellere vente med at opbygge kunderejser og personas, fordi der er "andre vigtigere ting"? Så prioriteter du forkert.
Der er rigtig mange måder at høste permissions på.
Et par af de mere effektive er at bede alle kunder og kundeemner, som du og dine kolleger løbende er i kontakt med, om permission.
En anden er tydeligt at bede om permission på hjemmesiden. Og her tænker jeg ikke bare et sted. Men på alle relevante undersider. En effektiv måde at høste på her, er sleeknote.
Husk også! Det er som oftest en rigtig go ide at arbejde udfra en noget-for-noget strategi.
Vil du have større effekt af din markedsføring, eller blot lyst til en uforpligtende snak om e-mails og permissions? Så kontakt Lasse Hinke.
LÆS MERE OM: Leadgenerering