Viden

ca. 2 min.

RMMS: Løser du det rigtige problem?

Løs det rigtige problem

02.06.2015 / Lasse Hinke

EMNE: Analyse

Det lyder måske banalt, når jeg skriver ”løser du det rigtig problem”. Og mit gæt er da også, at du lige som de fleste andre vil postulere, at det gør du da naturligvis. Alt andet giver jo ingen mening! Men ikke desto mindre oplever vi, at de udfordringer, vi bliver præsenteret for, ikke altid afspejler det reelle problem.

Og det kan få afgørende betydning, når vi udarbejde startegier og udvikle koncepter. Vi ved jo godt, at det ikke er med vilje, at kunder gør, som de gør. Sandheden er, at de naturligvis er overbevist om, at de briefer os med udgangspunkt i den rigtige problemstilling. Men hvad er det så, der går galt?

Vi ved, hvad dit problem er!

Som oftest er det, der går galt, at man glemmer at se ude-fra-og-ind. Altså at tage udgangspunkt, hvad kunderne ser og oplever. I stedet arbejder man ud fra sin egen virkelighedsopfattelse og ud fra devisen om ”Naturligvis kender vi da vores kunder og vores marked”. Intet kan være mere forkert! Specielt i dag, hvor tingene konstant er i bevægelse, og alt udfordres, ændre kundernes opfattelse og behov sig lynhurtigt. Og det kan godt være, at du viste, hvad dine kunder ville have sidste år – eller for en måned siden. Men det er bare ikke det, de vil have nu.

Spørg dine kunder – de ved det!

Egentlig er det lige til. Spørg dine kunder om, hvad de vil have og, hvad de forventer af deres leverandør. Og spørg dem om, hvordan de ser dig og dine konkurrenter. Men husk at kunder ikke bare er kunder. For at få et 360 graders svar, nytter det ikke udelukkende at se på dine nuværende kunder. For at sikre et realistisk billede, er det mindst lige så vigtigt også at tale med potentielle- og tabte kunder. Vi starter normalt et samarbejdet med at se på alle tre grupper. Vi spørger kunder, potentielle kunder og tidligere kunder om dig og dine konkurrenter. Om styrker og svagheder - og mindst om, hvad der er vigtigt for dem. Hvad der skal til for, at de vælger dig som leverandør. Og lige så vigtigt, hvad der får dem til at vælge dig fra. Ud fra det danner vi en profil, som samtidig indeholder svarene på, hvilke udfordringer din virksomhed reelt står overfor. Og dermed har vi reelt billede af virkeligheden og ”det rigtige problem”. Kundeanalysen er trin 1 i vores Marketing Management system – RMMS, som du kan læse mere om lige her nedenfor.

RMMS Relevans Marketing Management System

RMMS sikrer relevans og løsning af det rigtige problem!

I virkeligheden handler al relevant kommunikation og markedsføring om ude-fra- og-ind. For at kommunikere relevant, er det nødvendigt at forstå sine kunder og give dem præcis det, de har behov for. RMMS står for Relevans Marketing Management System. Vi har udviklet RMMS for at sikre relevans i vores kunders kommunikationen. RMMS omfatter alle delprocesser – fra analyse til revurdering. Så udover at sikre, at vi arbejder med det rigtige problemkompleks, sikrer RMMS dig top-op-minde og kvalificeret kendskab og ROI.

Kontakt Lasse Hinke og få en snak Ønsker du at få et sammendrag af vores arbejdsmodeller, så kontakt Lasse Hinke og få en snak.

LÆS MERE OM: Leadgenerering

SE ANDRE ARTIKLER OM: Analyse

Lasse Hinke

Få inspiration til, hvordan du får flere leads og kunder

Sig ja til at modtage e-mails fra Relevans om markedsføring og kommunikation.

Hold dig opdateret