Her får du de nyeste tips og tricks til, hvordan du SEO-optimerer din hjemmeside. Google ændrer hele tiden vilkårene og kriterierne, der bruges til at evaluere din hjemmesides indhold. Og nye opdateringer betyder derfor løbende større krav til dig og din søgemaskineoptimering (SEO).
Googles søgeresultater har også ændret sig, fra ikke længere kun at bestå af links og tekst, til nu også at indeholde billeder og videoer. Disse parametre bør du inkludere i dit SEO-arbejde, hvis du ønsker at ligge i toppen af søgeresultaterne. Alt dette kommer vi omkring i denne artikel, så du bliver rustet til at skrive gode SEO-optimerede tekster – og dermed kommer til at ranke højt.
SEO-optimering handler om at efterleve Googles mere end 200 kriterier, for hvad en god hjemmeside er. Belønningen for at gøre dette er såkaldte "gratis kunder", de er gratis i den forstand, at der ikke skal bruges annoncekroner. I stedet er det dine egne ressourcer og kræfter, der vil generere kunderne. Fænomenet hedder Organic Search på dansk organisk søgning. Dette dækker over de besøgende der kommer til din hjemmeside, igennem en søgning på en af de tilgængelige søgemaskiner. I de fleste tilfælde vil dette være Google, da de er de største på markedet.
Størstedelen af alle klik der bliver fortaget på en organisk søgning, er på sider der er placeret på første side. Der sker et stort fald i klik, når du bevæger dig ned af ranglisten. Der er en stor forskel på antal klik, hvis man kigger på hjemmesider der ligger top-3 og dem nedefter. Det er derfor vigtigt at ligge i toppen af disse søgninger, og det er her SEO-optimering kommer ind i billedet. Når du tilpasser din hjemmeside efter Googles kriterier, vurderer Google dig til at være en troværdig og kvalitetsrig hjemmeside. Dette belønner de dig ved at placere dig højere på søgeresultaterne.
Når man skal SEO-optimere sin hjemmeside, kan man inddele det i 3 underkategorier. Det drejer sig om: Teknisk SEO, On-page SEO & Off-page SEO. Du kan læse meget mere omkring hvad SEO er og de forskellige underkategorier her
I følgende afsnit vil du blive præsenteret for en guide til, hvordan du bliver ekspert til at SEO-optimere. Der er nemlig en række områder man skal være opmærksom på, når man gerne vil stige til tops i Googles søgeresultater. Hvis man blot er opmærksom på disse områder, og er villig til at lægge de nødvendige ressourcer i arbejdet, vil det være muligt for alle at ranke bedre og derigennem opnå bedre resultater.
Det skal dog understreges at SEO ikke blot er plug and play, det er løbende arbejde der kræver ressourcer og tid. Du kommer ikke til at ligge nummer et, efter blot en uges arbejde. Hvor lang tid det tager, før du vil se resultater, afhænger af konkurrencen og hvordan dit udgangspunkt er.
En af de kriterier Google vurderer din hjemmeside på, er hvor længe de besøgende er på din hjemmeside. Derfor er det vigtigt at du udarbejder relevante og fangende tekster, der får de besøgende til at blive på siden. Du skal have de besøgende in mente når du skriver teksterne. Udgangspunktet skal være, at indholdet er værdiskabende for dem. Hvis de føler der er et relevant udbytte, er de mere tilbøjelige til at blive på siden.
Udover at de skal blive på siden og læse dit indhold, belønner Google dig også, hvis de klikker videre ind på din hjemmeside. Det er derfor vigtigt at du tænker over at have den rette struktur. Det skal være overskueligt og let at navigere sig rundt på din hjemmeside. Du kan med fordel præsentere dem for dine andre sider der har relevans for hvad de søgte på.
Vigtigst af alt, er selvfølgelig at du får inkorporeret det pågældende søgeord i dine tekster. Det skal gerne fremgå så mange gange som muligt. Det er dog vigtigt at det er naturligt og du ikke blot inkorporerer for at få det gentaget mange gange. Selve indholdet skal også matche det søgeord du arbejder efter, således din tekster har relevans i forhold til hvad de har søgt på.
Det er svært at fastlægge en præcis længde på dine tekster, da det afhænger af konteksten. En tommelfingerregel siger, de skal være på omkring 1000 ord og gerne længere. Relevansen overgår dog længde, det er således vigtigere at du holder det kort og relevant end blot at fokusere på at få det så langt som muligt. Hvis det ikke har den tilstrækkelige relevans og kvalitet, risikerer du at de besøgende falder fra og forlader din side efter kort tid. Dette vil Google straffe dig for.
Inden du går i gang med dine SEO-tekster, skal du selvfølgelig have udvalgt og kategoriseret hvilke søgeord der er relevante for dig og din virksomhed. Til at få fastlagt disse, skal der foretages en søgeordsanalyse. Der findes en række værktøjer, der kan hjælpe med at få identificeret søgeordene og deres relevans. Et af de mest brugte værktøjer er Googles eget Keyword Planner. Værktøjet er tilgængeligt i Google Ads, og kan først og fremmest bruges til at få identificeret relevante søgeord. Det er derudover muligt at se antal søgninger der er på de pågældende ord, samt hvilke andre søgeord der minder om.
Du kan også bruge Googles søgemaskine, som inspirationskilde til at identificere dine søgeord. Som du nok allerede ved, kommer Google med forslag til dine søgninger. Disse forslag er baseret på hvad der hyppigt er blevet søgt på før. Der er derfor tale om søgeord og søge-sætninger, der har et højt antal søgninger. Hvis du i din SEO-optimering kan komme til at ligge nr. 1 på disse søgninger, vil det derfor skabe effektive resultater.
Udover Googles egne værktøjer findes der også en række eksterne udbydere, der tilbyder betalte såvel som gratis værktøjer. Nogle af de mest kendte er: Ahrefs, SEMrush, Ubersuggest, Keywordtool, Tinysuggest etc. Vi benytter selv Googles egne værktøjer og Ahrefs - Keyword Explorer, når vi skal lave en søgeordsanalyse. Keyword Explorer koster 990 USD om året.
Når du har fået identificeret tilfreds mange søgeord, skal de nu kategoriseres og prioriteres. Således du kan gå i gang med de lavt hængende frugter først. Når du skal prioritere dine søgeord, er der en række parametre, som du vurderer dem på.
Hvor mange månedlige søgninger er der? Jo flere søgninger der er på et ord, jo bedre resultater vil du opnå på bundlinjen. Det skal dog også nævnes at et højt antal søgninger også betyder højere konkurrence. Dette er nemlig det næste parameter man skal vurdere sine søgeord på.
Hvordan er konkurrencen? Her kan du med fordel kigge på dine konkurrenter og specielt dem der ligger i toppen. Hvordan er kvaliteten af deres content, vurder det i forhold til hvad du selv tilbyder. Hvis du mener at, den content du tilbyder er af langt højere kvalitet, gør det ikke noget at der er et højt antal søgninger. Grundet din høje kvalitet vil du stadig kunne være i stand til at ranke højt.
Hvor specifikke er dine søgeord i forhold til hvad du tilbyder? Jo mere specifikke dine søgeord er, jo færre antal søgninger vil der også være, det giver sig selv. Det samme gælder hvis du tilføjer ord til søgningen. Der vil således være flere søgninger på sko end på hvide herresko. Det at specificere sine søgeord, har sine fordele og ulemper. Ulempen er selvfølgelig at det vil reducere antal søgninger. Fordelene vil derimod være at konkurrencen bliver reduceret og en højere relevans mellem søgeordet og hvad du tilbyder.
Hvis du eks. tilbyder hvide tennissko herrer kan det være mere fordelagtigt at, jagte dette søgeord i din SEO-optimering end f.eks. sko. Dette er trods af at der nok være en brøkdel af antal søgninger, til gengæld vil det være nemmere at ranke i top-3, det vil måske slet ikke være muligt at komme i top-3 på søgningen sko. Derudover vil de potentielle kunder som søger dette, være mere tilbøjelige til at købe dit produkt, da det stemmer overens med hvad de søger.
4 tips til SEO-optimering
Når du har foretaget din søgeordsanalyse og fundet ud af, hvilket behov det er du gerne vil dække, så er du klar til at gå i gang med at skrive.
Det kan ikke understreges nok, hvor vigtigt det er at lave relevant content, som skaber værdi for dine kunder. Det er en forældet strategi, at SEO-optimering blot handler om at få søgeordet gentaget så mange gange som muligt. Ved at kunne fastholde de besøgende på din side viser du Google, at du relevant.
Selv om det handler om at skabe content til dine besøgende, skal det indhold, du laver, være rettet mod det de søgeord, du gerne vil ranke højt på. En taktik til dette kan være at lade søgeordene indgå i overskrifterne og brødteksten. Det er vigtigt, at det ikke er ren gentagelse, da Google vil opfatte det som spam. Så lad derfor søgeordene indgå naturligt og gør brug af synonymer, da du derved opnår et varieret sprogbrug.
Interne- og eksterne links er vigtige, når det gælder SEO-optimering. Når du navigerer brugerne over til dine sider via links, viser du Google, hvad dine sider handler om. Derudover får du genereret mere trafik, og du hjælper de besøgende med at finde relevant information. Måden at få etableret eksterne links kan ske gennem relevant og værdiskabende content, så folk er villige til at dele links til dine sider.
Det er vigtigt, at du har den rette titel og metabeskrivelse, så de potentielle besøgende, kan se, hvilket indhold din side kan tilbyde, inden de klikker. Dette vil øge trafikken til dine sidder, fordi de besøgende kan se, at din content er mere relevant end konkurrenternes, når de scroller ned gennem Googles søgeresultater. Google bruger nemlig dine titler og metatekster til at vurdere, hvad dit indhold handler om.
LÆS CASE: Google Ads skaber relevant trafik hos Elmodan
LÆS MERE OM: Google og adfærdspsykologisk indsigt – din stærkeste marketingpartner
Vil du have hjælp til at SEO-optimere, eller skal vi tage et kig på din hjemmeside og din Google-status? Så kontakt Lasse Hinke og få en snak: