Emnefeltet er det første du ser, når du åbner din mailbox. Alligevel bliver emnefeltet ofte nedprioriteret. Og det er rigtig synd.
Faktisk viser vores egne test og undersøgelser, at det kan være direkte ødelæggende for resultatet af dine e-news, eDM’er og andre e-mailaktiviteter, hvis ikke emnefeltet rammer lige ind i hjertekulen på dine læsere. Netop derfor kan et emnefelt, der ikke er gennemtænkt, være med til at ødelægge resultatet af et ellers godt gennemtænkt e-news.
DELTAG I WEBINAR: Se listen over kommende torsdags webinarer
Måske tror du, at emnefeltet kun handler om åbningsrater. Det gør det ikke!
Emnefeltet er din vej ind til dine læseres oplevelse. Med dit emnefelt får du nemlig plantet nogle forventninger i hovedet på læserne. Og disse forventninger påvirker læseoplevelsen.
Når mennesker har forventninger til en bestemt begivenhed, vil forventningen ofte automatisk påvirke den efterfølgende oplevelse. Og hvad der er særligt interessant, oplevelsen vil være formet i retning af den forventning, som de har.
Du kan sammenligne det med restaurantbesøget, du har set frem til med glæde. Hvis du har høje forventninger, vil maden typisk også smage bedre end hvis du ikke har nogle forventninger overhovedet.
LÆS OGSÅ: Sådan får du flere permissions
Lagde du mærke til overskriften? At emnefeltet skulle betyde alt, er jo en overdrivelse. Helt bevidst. Men den overdrivelse vil påvirke dig til at vurdere emnefeltets betydning som relativt vigtigere end, hvis jeg havde indledt med, at emnefeltet har en vis betydning.
Emnefeltet er dine læseres første møde med din tekst. Og det udgangspunkt du giver dem er i høj grad med til at afgøre, hvordan de opfatter og oplever dit budskab. Emnefeltet bliver læsebrillerne til din tekst.
Hvis du har et involverende emnefelt, kan det ikke alene påvirke din målgruppes læseoplevelse, men også deres adfærd senere i forløbet.
Når emnefeltet får rollen som prisme til dit budskab, betyder det samtidig, at du ikke bør skabe forventninger hos din målgruppe, som du kan indfri. Derfor vil det heller ikke gavne dig at lave et emnefelt, hvor du udelukkende fokuserer på åbningsrater – fx et emnefelt der vækker stor opmærksomhed, nysgerrighed og interesse.
For det handler nemlig ikke kun om åbningsrater, men også om, at læserne klikker på dine call-to-actions og kommer videre i leadprocessen. Så de ender med at vælge dig og dit produkt.
LÆS OGSÅ: Får du nok ud af dit nyhedsbrev
"Udefra og ind" handler om at se dig selv, og det du kommunikerer med dine kunders øjne. Altså at sikre, at dine tekster og budskaber opleves som vedkommende for dine læsere.
Der er som bekendt mange veje til Rom. Du kan bl.a. sikre dig en kortere og mere vedkommende vej til dine kunder ved, at være opmærksom på, hvornår du bruger ord som ”du”, ”din” og lignende andenpersons henvisninger i forhold til ord som ”min” og ”vores”.
Når du skal tænke og kommunikere på kundens præmisser, skal du ikke kun gennemtænke dit emnefelt og overskrifterne. Det gælder hele dit indhold.
Du kan nemt og hurtigt teste, om du i udgangspunktet kommunikerer ud fra dine kunders perspektiv – eller dit eget. Prøv at kigge efter, om du bruger ”du” eller ”vi” i emnefelt, overskrifter og indhold.
LÆS OGSÅ: Tving dine kunder til at tage stilling
Hvis du tør, så prøv at teste forskellen på et du-orienteret og engagerende emnefelt og et mindre engagerende emnefelt. Du vil uden tvivl opleve en forskel, der rækker langt videre end blot åbningsraten.
Uanset hvad, anbefaler vi altid, at du tester mindst to emnefelter. Og når du gør det, så husk at lade testen køre i mindst 3-4 timer, inden du vælger den variant, der skal sendes til resten af dine læsere. Så har du nemlig tid til også at observere om den version, der giver størst åbningsrate også er den, som giver dig flest klik, mest engagement og flest leads at arbejde videre med.
Hvis du vil vide mere om, hvordan du sikrer, at dine emnefelter bliver skarpe og øger effekten af dine e-news og andre e-marketingaktiviteter, så kontakt Lasse Hinke og få et godt råd.
LÆS MERE OM: Leadgenerering