Der findes grundlæggende to typer af mennesker: Dem der bliver motiveret af at OPNÅ noget. Og dem, der motiveres af at UNDGÅ noget.
Opnå-personer vil gerne tjene flere penge. Hurtigt videre til næste opgave. Være populære.
Undgå-personer vil hellere slippe for besvær. Vælge den sikre løsning. Få det til at fungere i praksis.
Man kan som udgangspunkt være mere det ene eller det andet. Men man kan også svinge mellem de to typer afhængigt af, hvilket produkt eller konkret problemstilling, man skal forholde sig til. Du kunne fx tænkes af være en opnå-person mht. til ferier og en undgå-person mht. til it-udstyr.
LÆS OGSÅ: Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
Når du skal udforme kommunikation til din målgruppe, kan du bruge opnå/undgå til at identificere, hvad der motiverer læseren til at reagere på dit budskab. Måske kender du din målgruppe så godt, at du straks ved, om den består af overvejende opnå- eller undgå-personer i relation til dit produkt/din løsning. Så kan du udforme dine kampagner ud fra den valgte vinkel. Er du i tvivl, kan du teste dit budskab i to versioner og vælge den version, der giver størst respons.
LÆS OGSÅ: Små ord med stor betydning
Sammenlign opnå- og undgå-personer her i skemaet:
Eksempel på formuleringer af samme budskab til henholdsvis opnå- og undgå-personer:
Hvis du vil vide, hvordan du kan bruge opnå-undgå segmentering eller andre adfærdspsykologiske greb i din egen markedsføring – så kontakt Morten Lorentzen og få en snak.
DELTAG I WEBINAR: Se listen over kommende torsdags webinarer
Hvis ikke, kan du få en smagsprøve nu: De tre første kapitler gratis.
Få dine gratis kapitler her
LÆS MERE OM: Adfærdsdesign og adfærdspsykologi