Er SEO vejen frem? Når vi nu alle handler mere og mere på nettet, så kan man spørge sig selv, om værdien af at have et stærkt brand falder, stiger eller er uberørt af den nye markedsplads.
Antager vi, at hvis man fx skal have nyt gulvtæppe, så søger man på gulvtæppe – væg til væg og ikke på tæppemærker. Betyder det så, at fx Garant tæpper skal investere færre penge i branding aktiviteter og i stedet kanalisere dem over i søgemaskineoptimering (SEO) på internettet?
Mange har i tidens løb vidst, at det kan fremme salget af ens ydelser eller produkter, hvis man er kendt – har et godt brand. Den faglige begrundelse, for at verden rent faktisk forholder sig sådan, er, at vi alle ligger under for den adfærdspsykologiske bias, at vi bedst kan lide det, som vi føler os tryg ved. Det udgør en mindre fare/risiko at købe noget, som man kan genkende. Man blev så at sige ikke slået ihjel første gang man mødte dette ukendte. Derudover vælger vi ud fra den information, der er tilgængelig for os. Her har kendte mærker den fordel, at de ofte er mere tilgængelige for vores bevidsthed end ukendte.
Men der er (selvfølgelig) væsentligt flere adfærdspsykologiske elementer, der spiller ind på vores købsbeslutninger. Fx glorieeffekt, som er vores tendens til at overføre vores beundring for en karakteristika ved det brand til andre af brandets karakteristika. Og da vi hellere vil bekræftes i vores formodninger end skuffes, er det den overbevisning, som vi allerede har om et brand, som vi overfører til nye købsbeslutninger. Vi undgår sågar helst (ofte helt ubevidst) information, der taler imod vores overbevisning.
Har vi tidligere truffet en beslutning, vi syntes var fornuftig, og som ikke skuffede os, har vi tendens til at følge samme spor næste gang. ”Det virkede jo meget godt sidst”. Til sidst kan man måske slet ikke huske den oprindelige grund til, at man handler et bestemt mærke frem for alle de andre. Det er blevet en vane, man ikke tænker nærmere over.
Der ligger også ganske meget Social bias til grund for vores valg. Vi vil helst ligne de andre – være en del af flokken, og så er det vigtigt, at vi får købt noget, der accepteres af flokken. Og det vil typisk være mærkevaren, som alle kan identificere sig med.
Samtidig er genkendelsen ekstra vigtig på internettet, da der er en potentiel risiko ved at købe noget eller hos nogen, man ikke kender. Der er både risiko for tab af investeret tid i købet/informationssøgningen og ikke mindst risiko for, at det ikke er som ønsket, det man så får købt. Den adfærdspsykologiske mekanisme tabsbias spiller her en stor rolle. I eksemplet med Garant, som allerede har et navn, føler man sig måske mere tryg ved at handle hos. Man har allerede en holdning til, at de både markedsfører gode produkter og har nogle gode folk til at lægge tæppet. Også selvom de måske på alle punkter ville være dårligere end en tæppemand, som man ikke før har hørt om. Valget vil i de fleste tilfælde falde på det brand, som man kender – og som ikke har et decideret dårligt image.
Søger dine kunder på din produktkategori, vælger de i 9 ud af 10 tilfælde det mærke, som de i forvejen kender. Denne procentsats varierer naturligvis i takt med risikovurderingen af købet. Vi man fx købe en sko til 3.000 kr., som man aldrig har hørt om før, på nettet, eller vælger man det skomærke, som man kender? Men er det sneakers til 200 kr., ja så er der ikke så stor risiko, og så tager man måske chancen. Men kan du få et par VANS til samme pris, så er det dem, man tager. Dine kunde vælger det kendte.
LÆS MERE OM: Adfærdsdesign og adfærdspsykologiske greb
SEO kan med andre ord ikke erstatte det seriøse brandingarbejde.
Ofte søger din kunde på brands. Fx EGE tæppe eller Lloyd sko når vi nu har talt om tæpper og sko. Og her har du meget lille chance for salg af dit produkt.
Udfordringen er derfor at skabe sig et brand – også selvom du reelt kun markedsfører dig på nettet. Et stærkt brand er nok vigtigere i den nye verden end i den gamle! Hvor stærkt er dit brand? Du kan gratis og uforpligtende teste dit brand:
Vil du vide mere om, hvordan du kombinerer din SEO og branding? Så kontakt Morten Lorentzen og få en snak.
LÆS MERE OM: Branding