Viden og inspiration fra Relevans

Inbound Marketing: Få kunderne til at komme til dig

Skrevet af Lasse Hinke | 06.05.2015

Hvis du vil have kunderne til at komme til dig, skal du være der, når de har behov for dit produkt! Sværere er det ikke. Det er naturligvis lettere sagt end gjort. Og når vi taler om traditionel markedsføring, er det nærmest umuligt at væres til stede konstant. Det har de færreste budget til.

Men uanset hvad, så er det naturligvis nemmere – og ofte også mere omkostningseffektivt, når kunderne kommer af sig selv og køber dit produkt. Det store spørgsmål er bare, hvordan du får de rigtige kunder til at komme af sig selv.

Svaret er langt hen ad vejen Inbound Marketing. I hvert tilfælde, hvis du ønsker en systematiseret proces!

Effektiv Inbound Marketing = relevant Content + relevant kontekst + Timing

Inbound Marketing handler i høj grad om via relevant kommunikation og information. Hemmeligheden ligger i konkret viden om kunderne og deres behov. Men du er nødt til at være et skridt foran kunderne og tilbyde dem relevant information på det rigtige tidspunkt i beslutningsprocessen. Jo bedre du er til det, jo mere vil du opleve, at kunderne kommer af sig selv.

Hos Relevans har vi vores egen formel for effektiv Inbound Marketing. Formlen er enkel og består af tre ingredienser: relevant Content + relevant kontekst + Timing. Hverken mere eller mindre.

Det handler kort sagt om at ramme kunderne i øjenhøjde med den rigtige information, når de er parate til at modtage den.

Spørg kunderne og opbyg personas

Så spørger du måske, hvordan vi kan vide, hvornår den enkelte kunde har brug for en bestemt type information. Svaret lige til. Kig på dine kunder!

For udgangspunktet er nemlig analyse og indsamling af viden om dine kunder, dine potentielle kunder de kunder, du har mistet. På baggrund heraf kan du danne dig et præcist billede af, hvem dine bedste kunder. Og herudfra, kan du opbygge detaljerede personas.

Du skal opbygge præcis det antal personas, der dækker paletten af kundetyper, du vil tiltrække. Men husk, det er ikke din opfattelse, der tæller! Det er udelukkende dine kunders, potentielle kunders og tabte kunders opfattelse, der tæller! Så der er ingen nemme løsninger her, hvis du vil have dine personas til at fungere! Så spørg dem!

FÅ GUIDEN: Sådan opbygger du personas-profiler

Få kundens rejse til at give dig overblikket!

Viden om kunderne og deres behovet for information i de enkelte faser af beslutningsprocessen, er afgørende for succes. Derfor er afdækningen af kundens rejse helt central i forhold til, hvor i processen du skal fange deres opmærksomhed.

Det handler om at kortlægge rejsen for de enkelte personas og identificere de punkter, hvor du skal kommunikere. Når du har afdækket rejsen, produceret relevant content og stiller det til rådighed i den rigtige kontekst, søger dine kunder selv informationen, når de er klar.

FÅ MERE VIDEN: Deltag i torsdags webinar om Inbound Marketing

Du er også velkommen til at tage en uforpligtende snak og få sat skub i din Inbound Marketing – kontakt Lasse Hinke.

LÆS MERE OM: Inbound Marketing