HubSpot samler din Inbound Marketing, Marketing Automation, leadmanagement og mange af dine andre systemer i et samlet system.
Der findes mange forskellige systemer og løsninger, når det kommer til marketing automation, CRM-systemer, CMS-systemer, salgs- og serviceplatforme. Hver især har de fordele og ulemper. Den største ulempe for langt de fleste systemer, kan du uden tvivl nikke genkendende til. De er ikke integrerede. Derfor giver de dig ikke et samlet overblik og beslutningsgrundlag. Det betyder, at du enten bruger unødige ressourcer på at skabe overblikket eller mere eller mindre famler i blinde, når du skal afgøre, hvor du skal investere dine marketingkroner.
I dette blogindlæg går jeg i dybden med, hvad HubSpot er – og ikke mindst, hvorfor det kan være et effektivt værktøj for rigtig mange B2B virksomheder. Når du er færdig med at læse denne artikel, så prøv engang at liste de forskellige systemer, I bruger i din virksomhed og kig på, hvordan de er integreret, hvor meget tid I bruger på at opdatere data og sikre transparens.
Nu spørger jeg dig så. Har du overblik over præcis hvilke kanaler, der giver dig hvilke resultater? Hvad var det præcis for en aktivitet eller kanal, der startede rejsen for den seneste kunde, du lukkede?
Indhold
Hvad er HubSpot?
HubSpot er Inbound Marketing i yderste potens
Marketing Automation med HubSpot
Hvorfor bør du overveje HubSpot
Fordele og ulemper med HubSpot
HubSpot certificeret bureau
Hvad er HubSpot?
Med HubSpot platformen samler du alle dine salgs-, service og marketingværktøjer i ét system. Fordelene er mange. Alle data er samlet et sted. Og du har konstant overblik over alle dine salgs-, service- og markting aktiviteter – og ikke mindst fuld transparens i forhold til, hvordan dine kampagner og kanaler performer. HubSpot omfatter alle trin i købsrejsen eller customer journey, lige fra du tiltrækker dine kundeemner, til du fastholder og udvikler dine kunder.
Med HubSpot får du én samlet platform, som samler alle dine salgs- og marketing aktiviter. På den måde får du overblik over dit Inbound salg og dine marketingaktiviteter. Al viden og alle aktiviteter er samlet et sted og er altid 100% opdaterede.
På den måde kan du følge dine kundeemner gennem hele kunderejsen – lige fra du tiltrækker og konvertere dem på dit website, til de er klar til købe. Og du kan hurtigt og effektivt justere og optimere din indsats.
HubSpot er Inbound Marketing i yderste potens
HubSpot er synonym med Inbound Marketing. Hele systemet er bygget op omkring Inbound Marketing tankesættet, som helt grundlæggende handler om, at du tiltrækker og udvikler dine kundeemner med relevant indhold.
Ideen bag Inbound Marketing bygger på, at du gennem hele kunderejsen tilbyder dine kundeemner relevant information. Information, som afstemmes efter hvem de er, og hvilket trin de er på på kunderejsen.
Ved at svare på dine potentielle kunders ”ustillede” spørgsmål og stille skarpt på deres pains og udfordringer, vinder du deres tillid. På den måde bliver du helt automatisk til en ressource og dermed en potentiel leverandør.
Det er præcis det tankesæt HubSpot er udviklet efter. Det er det, der gør det nemt for dig at eksekvere din Inbound strategi.
For med HubSpot er det muligt at connect'e med din potentielle kunde gennem hele købsrejsen – fra tiltrækning af besøgende, konvertering til leads, salgskvalificering, salg og til gøre dem til ambassadører for din virksomhed.
LÆS MERE OM: Inbound tankegangen
50 HubSpot Hacks
er en håndbog til vækst
Marketing Automation med HubSpot
Inbound Marketing og marketing automation går hånd i hånd.
Hvor Inbound tankesættet handler om at skabe relevant indhold, bruger du marketing automation til at distribuere indholdet og håndtere de leads, du tiltrækker.
”Første gang så la’r vi ham gå!” Du kender uden tvivl børnesangen. Det er præcis det regelmotoren i HubSpot handler om. Det er her du definerer regler og kriterier for, hvilket indhold, der vises til hvem og ikke mindst, hvornår det vises.
Med HubSpot får du en automation platform, som kan danne grundlaget for hele din virksomheds marketing, salg, kundeservice og lead management.
Du får en samlet marketing automation platform, som bland andet håndterer følgende:
- Top-of-funnel marketing med håndtering af WEB, SOME, Adds og SEO
- Leadkonvertering med opbygning af landingpages
- Segmentering og kvalificering af leads med leadscoring
- Adfærdsbaseret marketing automation med intelligente workflows
- Modning af leads og salgskvalificering
- Styring af salgsprocessen
- Analytics og rapportering af performance på tværs af platforme
Vil du vide mere om, hvordan du kvalificerer dine leads med marketing automation?
LÆS MERE OM: Marketing Automation
LÆS OGSÅ: Hvad er HubSpot Marketing Hub?
Hvorfor bør du overveje HubSpot
Den helt store fordel ved HubSpot er, integrationen af de forskellige funktioner. Inbound er rigtig godt – men det kan ikke stå alene. Du er nødt til at have et system til lead management og bearbejdning af leads og som understøtter dine salgs- og marketingaktiviteter.
Og derfor er HubSpot smart, fordi du har samlet din lead management og inbound salg i én og samme platform.
Mange af funktionerne i HubSpot finder du også i de andre systemer på markedet. Men du får ikke nødvendigvis det samme overblik og ser sammenhængene i forhold til performance, touch points og konverteringer.
Fordele og ulemper ved HubSpot
Som med andre værktøjer er der naturligvis både fordele og ulemper ved HubSpot.
Fordele
- Brugervenlig og intuitiv: Det er nemt at komme i gang med HubSpot. Marketing automation software kan til tider være lidt kompliceret, men HubSpot har formået at gøre det intuitivt, så alle kan bruge det.
- Samlet platform til alle værktøjer: Den helt store fordele ved HubSpot er, at alting er samlet ét sted. CRM, CMS, salgsstyring, social media management mm. Det er praktisk, og det gør samarbejdet på tværs af teams og afdelinger lettere.
- Integrationer: HubSpot har mere end 300 native integrationer – altså integrationer, som er kodet specifikt til platformen. Èn af dem er Zapier, hvilket gør dig i stand til at koble HubSpot sammen med mange andre værktøjer som eksempelvis Salesforce.
- Salgskvalificering af leads: Købsmodne dine leads med relevant indhold baseret på data. Det kan du blandt andet gøre med adfærdsbaseret leadscoringsmodel. På den måde kan du prioritere dine kundeemner og automatisk overføre lead til salgsafdelingen, når det er klar til at købe.
- God support: Du kan nemt finde svar på dine spørgsmål i HubSpots vidensbank, og du kan let komme i kontakt med deres support, hvis du har brug for det.
Ulemper
- Høje priser: HubSpot er ikke det billigste system på markedet. Men du kan bruge CRM systemet gratis - og du har også adgang til en gratis version af e-mail modulet. Men det er naturligvis i en begrænset version.
- Bindingsperioden: Du binder dig for 12 måneder ad gangen. Men det er nok ikke det store problem, da de færreste skifter marketing automation software fra måned til måned. Du vælger dog frit om du vil betale årligt eller foretrækker månedlig betaling.
- Fleksibilitet: Selvom HubSpot er intuitiv at arbejde med og giver dig mange muligheder, vil du nok opleve, at det kræver design og opsætning af elementer på landingpages og i e-mails. Derfor er det en fordel, at du har adgang til udviklere, hvis du vil bryde med de standardopsætninger systemet indeholder.
GÅ TIL: Oversigt over systemer [PDF]
HubSpot-certificeret bureau
Relevans er HubSpot-certificeret partnerbureau, og du er altid velkommen til en uforpligtende snak, om dine udfordringer og hvilken løsning, der passer bedst til jeres behov.
LÆS OM: Leadgenerering
LÆS MERE OM: Inbound Marketing