Er du nysgerrig efter at vide, hvorfor kunderne nogle gange undlader at købe dit produkt, selv om de har et erkendt behov?
Ville det ikke være herligt, hvis du kunne lukke flere ordrer (eller understøtte salget) ved at benytte dig af små psykologiske greb, når du kommunikerer med din målgruppe?
Vil du have en bedre forståelse af, hvad du skal gøre, for at få dem til at sige ja frem for nej?
I så fald er du ikke alene.
Der er mange måder, du kan få din vilje på. Hvis du ikke kan kidnappe dine kunder, og tvinge dem til at købe, er der heldigvis andre effektive og mere subtile overtalelses-mekanismer, du kan gøre brug af. Disse kan endda være at foretrække, fordi din målgruppe vil være dig venligere stemt.
Med de rette forudsætninger vil dine kunders oplevelse understøtte dit salg. Glade kunder køber, kan man sige.
Men der er et kedeligt forbehold. For gode oplevelser ender faktisk ikke altid med et salg, som overskriften ellers antyder.
Ofte vil vi som forbrugere foretrække mange alternativer frem for færre. Men mange muligheder kan sommetider hæmme vores beslutning om at købe.
Når der er mange alternativer, der konkurrerer om min opmærksomhed, har jeg også vanskeligere ved beslutte mig. Det bliver sværere for mig at optimere min beslutning om, hvad der er bedst for mig at købe.
Sjovt nok kan mange gode alternativer derfor gøre min købsoplevelse dårligere end den ville have været, hvis der havde været et mere sparsomt udbud. For valgte jeg nu rigtigt, da jeg købte den model cowboybukser frem for de ni andre modeller, som jeg jo ikke købte?
Med forbeholdet klaret, kan vi vende tilbage til, hvorfor den gode oplevelse øger dit salg. Det handler om mental bearbejdning.
LÆS OGSÅ: Psst… har du lige et øjeblik?
Din målgruppes motivation er en hjørnestenene for, at dit salg kan lykkes. Derfor er det også centralt for mange, der arbejder med salg, at finde måder hvorpå de kan skabe større motivation og velvilje hos dem, som de ønsker at påvirke.
En af de måder du kan øge motivationen hos din målgruppe, er ved at fokusere på, hvad der anstrenger dem.
Mennesker har det generelt dårligt med at anstrenge sig. Den indsigt kan de fleste sikkert nikke genkendende til. Derimod er der mange, som ikke tager konsekvensen af den viden og bruger den, når de skal øge motivationen for deres produkt.
Men det er en stor fejl. For den negative følelse, som er en direkte følge af den anstrengelse, målgruppen føler, smitter af på oplevelsen af dit produkt. Hvis din målgruppe har en oplevelse af, at de skal anstrenge sig, vil de med andre ord komme til at synes dårligere om dit produkt.
Så kig nærmere på vores torsdags webinarer, som tilbyder dig flere forskellige Growth Hacks. Se listen over kommende torsdags webinarer og tilmeld dig
Heldigvis kan du gøre dit til at modvirke denne uvelkomne følelse hos din målgruppe.
Prøv at overveje nøje, hvad det er, du sælger. Hvad skal de bruge dit produkt til. Hvilke følelser vil du gerne vække hos din målgruppe?
Der er stor forskel på, hvordan du bør kommunikere salg af cykelhjelme, eller hvis du sælger chokolade. Du spiser ikke chokolade for at undgå noget. Du gør det tværtimod, for at opnå velvære.
Omvendt er den altovervejende grund til at bruge cykelhjelm, fordi du ønsker at undgå noget. Nej, man ser måske ikke skide smart ud, men hvis uheldet er ude, er alternativerne til at se godt ud, til at få øje på. Og det skal din kommunikation selvfølgelig afspejle.
Vil du have flere idéer til, hvad du kan gøre, for at sælge dit budskab optimalt, så kontakt Lasse Hinke og få en snak.
LÆS MERE OM: Adfærdsdesign og de adfærdspsykologiske greb