Viden og inspiration fra Relevans

Med adfærdsdesign får du flere til at klikke, konvertere og købe

Skrevet af Morten Lorentzen | 08.01.2019

Når du udvikler hjemmesider og landingpages, bruger du erfaringer, big data, Google Analytics, eye-tracking mv. for at optimere sitet. Men der er flere muligheder for, at du kan få endnu flere brugere til at klikke, konvertere og købe!

Det gør du med adfærdsdesign, som på forskellige måder ansporer målgruppen til at træffe det ønskede valg.

Tabsbias, ankereffekt, nudging, framing…

Hos Relevans får du adgang til en stor værktøjskasse med adfærdspsykologiske greb som fx ankereffekt, tabsbias, kognitiv dissonans, nudging, framing og farvepsykologi. Den konkrete opgave og vores erfaring med adfærdspsykologi bestemmer, hvilke greb vi bringer i spil for dig.

Nogen gange skal der 3-4 småjusteringer til på en hjemmeside. Andre gange vender vi det hele på hovedet.

SE CASE: Nyt website i adfærdsdesign driver leads som aldrig før til Electrolux

Eksempel: Adfærdsdesign får 80% flere til at abonnere på et magasin

Et forlag undrede sig over, hvorfor folk ikke stod i kø for at abonnere på deres magasin, når kunderne oven købet fik en gave til 399 kr. Relevans kiggede på sagen og foretog en række justeringer af magasinets landingpage. Herefter bestilte 80% flere det annoncerede magasin:

Landingpage FØR:

Landingpage EFTER – 80% flere bestiller magasinet!

Vil du vide hvilke justeringer, der gjorde en kæmpe forskel på denne landingpage – og vil du høre forklaringen på, hvorfor det virker? Så kontakt Morten Lorentzen og få en snak om de forskellige greb.

LÆS CASEN: Lungeforeningen firedobler klikraten med lille adfærdspsykologisk greb, som bygger på kognitiv dissonans

LÆS CASEN: Med nudging og farvepsykologi får Frederiksberg Kommune 8 ud af 10 borgere til at sortere madaffald

LÆS MERE OM: Adfærdsdesign og adfærdspsykologiske greb

Her kan du selv lære at bruge adfærdsdesign


DELTAG I WEBINAR: Se listen over kommende torsdags webinarer

TEST DIN VIDEN: Er du lige så biased som de fleste?

GÅ I DYBDEN: Læs bogen Adfærdspsykologi i markedsføringen