Sidste år forudså vi en megatrend for 2017: Evnen til at omsætte data og arbejde effektivt med adfærdspsykologi i markedsføringen.
I år siger vi: Mere af det samme! Men vi marketingfolk kommer til at arbejde med de enkelte discipliner på nye og mere intelligente måder. Tingene vil i højere grad konvergere og flyde sammen. Marketingindsatsen på de forskellige platforme (SoMe, Digitale, Off-line, People) bliver mere sammenhængende og logisk set med kundernes øjne.
Vi kommer til at arbejde endnu mere med 1:1 marketing. CRM-systemer og e-mail-kanoner kommer til at tilbyde os flere funktionaliteter, som giver os mulighed for at personalisere kommunikationen med udgangspunkt i kundens adfærd og reaktion på vores kampagner og budskaber. Kunden vil derfor opleve mere relevant kommunikation – og på flere platforme.
Men vil du udnytte de nye muligheder for automatisering og personalisering optimalt, skal du kunne bruge de rigtige adfærdspsykologiske greb, når du formulerer strategi og budskaber.
LÆS OGSÅ: Små ord med stor betydning
Marketing og salg kommer til at smelte mere sammen. Med den øgede automatisering og personalisering som beskrevet under pkt. 1 ovenfor vil marketing i højere grad blive i stand til at levere varme leads til sælgerne på B2B markedet – og til webshop og butikker på B2C.
Den traditionelle sælger som med mappen i hånden kører ud til kaffemøder med kunderne er død. Han eller hun kommer til at bruge sine kompetencer mere målrettet på at lukke ordrer hos de varme emner. Måske endda blot ved at korrespondere pr. e-mail eller telefon med det varme kundeemne, som marketing har skabt. Den nye ”sælger” er halv maskine – halvt menneske!
LÆS OGSÅ: Vil du have flere varme leads?
På toppen af mulighederne med Big data og øget automatisering og personalisering (se pkt. 1) vil vi i 2018 for alvor komme til at arbejde med Machine Learning. IT-Systemerne vil blive mere intelligente og i stand til at lagre erfaring og lære af denne. De kommer til at inddrage ikke bare historiske data, men også nutidige – og endda fremtidige data!
Det vil betyde, at det bliver lettere at skabe et kommunikationsflow med dynamisk content i hele customer lifecyclen.
Hos Relevans er vi selv i gang med de første cases med Machine Learning. Vi tester blandt andet, i hvor høj grad vi kan forudse, hvilke kunder, der dropper ud, og hvilke der bliver loyale ambassadører.
Har du spørgsmål, eller vil du have uddybet vores bud på de 3 marketing trends for 2018, så kontakt Lasse Hinke og få en snak.
LÆS MERE OM: Marketing Automation