Du er doven, til fals for trick-formuleringer, et umælende får. Og så er du bange. Måske er det på tide, at du bliver lidt klogere på dine irrationelle adfærdsmønstre? Du får 10 grunde til at du er et menneske her:
…så du læser kun overskriften, hvis du kan nøjes. Derfor kan du også godt lide hitlister og artikler der opsummerer essensen for dig med 10 gode grunde til at gøre det ene eller andet. Du gør sjældent noget, hvis du ikke ved, hvad du skal gøre. Du foretager dig ikke noget, med mindre der er tydelige tegn der indikerer fordele for dig ved at handle. Derfor vælger du som oftest ikke. I stedet afstår du fra at vælge.
…så du er et nemt offer, som køber trøjen, der er nedsat til halv pris. Også selvom du kan få en i samme kvalitet, der er billigere, som ikke er på tilbud. Du køber mere end du har brug for, hvis du kan få ”tre og den billigste er gratis”.
…for når du er i tvivl om, hvad du selv vil, ser du på andre og følger trop. Du bryder dig ikke om at føle dig udenfor, og derfor køber du det, der allerede er prøvet af andre. Derfor går du forbi tiggeren på gaden, fordi andre også gør det. Derfor siger du ikke din mening, når gruppen er enig og lederen har talt.
…og derfor vælger du oftest det sikre. At tabe er som bekendt meget farligere end at vinde, så du spiller ikke med stor risiko. Når du optimerer aktiviteter, gør du det i små velkendte steps, for at sikre dig den lille gevinst. Derfor kører du også gerne langt for at spare lidt håndører.
…så når andre har succes, skyldes det særlige omstændigheder ved situationen. Du har derimod succes på grund af velovervejede beslutninger, der påvirker forløbet i den succesfulde retning. De andre er blot heldige, du er tværtimod dygtig.
…for lettere at træffe beslutninger. Du skyder genvej, når du skal udregne besparelser. Derfor synes du også, at det bedre at få 25% rabat på en vin til 80 kr., så den nu koster 60 kr., end at spare en tyver.
…så du investerer ikke energi, hvis ikke du ikke kan se guleroden lige foran dig. Derfor frister én lille eksklusiv æske chokolade, du kan få omgående, mere end to æsker som du skal vente én uge på. Fristelser lokker dig ikke lige så meget, hvis du først modtager gevinsten om lang tid.
…og derfor ser du filmen færdig, selvom du egentlig synes, at den er spild af tid (for du har jo allerede brugt en time på den). Men hvad får du reelt ud af det? Forlængelse af pinen med 45 min. Derfor nedlægger du heller ikke det projekt, der er lagt mange ressourcer i, selvom at det må være oplagt for enhver, at det bevæger sig i den forkerte retning.
…så du fortsætter med en aktivitet, som du egentlig burde være stoppet med. For ”Har man sagt A, må man også sige B”, argumenterer du stædigt. Du retfærdiggør, at årsagen til at fortsætte må være, at det er værd at fortsætte. Men du efterrationaliserer, fordi du ikke kan håndtere to modstridende tanker.
… så når du har fået stillet 10 råd i udsigt, og du kun har fået de 9, synes du ikke, at listen er komplet. Og det forringer selvfølgelig hele din oplevelse. At fuldende en opgave er nemlig et mål i sig selv for dig. Også selvom det ikke tjener noget dybere formål.
Vil du have et bonusråd? Selvfølgelig vil du det. For det er jo en bonus, og den havde du ikke forventet. Så nu er du glædeligt overrasket.
Du udskyder vanskelige beslutninger. Besværlige valg, som du godt ved er nødvendige, venter du med til i morgen. Men der er ingen vej uden om. Du bliver nemlig ikke automatisk klogere af at vente. Heller ikke selvom du ihærdigt prøver at bilde dig selv ind, at beslutningsgrundlaget i morgen er meget bedre. For det er det ikke, og det ved du godt. Så beslutningen bliver ikke nemmere at træffe i morgen.
Men hvis du vil blive lidt klogere på dine irrationelle adfærdsmønstre, så kontakt os. Hvis du vil vide, hvordan du bruger den viden til at skabe adfærdsændringer, så får du nummeret lige om lidt.
Morten sidder klar ved telefonen og venter på DIT opkald. Skuf ham ikke (så gør du ham ked af det) og ring på 2029 4877.
Hvorfor vente? Lad være med at vente til i morgen.
TILMELD DIG ET WEBINAR: Se listen over kommende torsdags webinarer
LÆS MERE OM: Adfærdsdesign og adfærdspsykologiske greb