Hvad er CPA?

CPA er en forkortelse af Cost Per Acquisition eller Cost Per Action. Begrebet bruges som et måleværktøj indenfor marketingsverdenen. Det måler de samlede omkostninger der er forbundet, ved at få en kunde igennem salgstragten. Det kan enten være omkostningerne ved et salg eller en handling i form af et klik.

Det vil altså sige, at der bliver betalt for handlingen og ikke trafikken på ens hjemmeside. Betalingen tilgår det annoncemedie, som kampagnen har forgået på.


MO_logo

Hvordan beregnes prisen?

Det er et forholdsvis simpelt regnestykke at udregne CPA prisen. Det er samlede antal spændte annoncekroner på den pågældende kampagne, divideret med antal konverteringer.

Formlen ser således ud:

CPA = Kampagneomkostninger / konverteringer

Et eksempel på en CPA-pris kunne være: Du har brugt 10.000 kr. på din marketingskampagne og du har opnået 1000 konverteringer.

CPA = 10.000/1000 = 10kr.

Hvad er en god pris?

Der er ikke nogen benchmark på hvad en god CPA-pris er. Det afhænger af mange faktorer så som branche, produkt, volumen og den unikke situation. Hvis du vil vide om det er en fordelagtig CPA-pris, skal du trække på egne data. Hvis du har en pris på 10 kr. og du gennemsnitligt tjener 20 kr. per konvertering til din nyhedsmail, vil det i den forbindelse være en god pris.

Hvorfor er CPA vigtigt?

Det at bruge CPA som afregnings metode kan være fordelagtigt for dig som virksomhed, i det at du kun betaler når der sker en handling. Du betaler derved kun penge når du er sikret en bestemt omsætning, på baggrund af de konverteringer du har fået.  Dette motiverer også annoncemediet til at præstere bedst muligt, da det er konverteringsraten der fastsætter hvor meget de tjener på dig som kunde.







Webinarer hver torsdag – tid til at udvide din værktøjskasse

Brug 30 minutter og deltag i ét af de gratis torsdags webinarer. Vi gi'r dig ny inspiration og tips til, hvordan du får styrket din markedsføring, så den giver flere leads og kunder.

Se hele listen med torsdags webinarer og tilmeld dig

Næste webinar  TORSDAG DEN 21. NOVEMBER KL. 09.00