Step-by-step: Kom i gang med marketing automation

Er du også en af dem, som mangler tid til løse alle dine marketingsopgave, så kan marketing automation være en del af løsningen.

Hvad er marketing automation så?

Kort fortalt er marketing automation et softwaresystem, der er designet til at automatisere dine marketingsaktiviteter. Så du slipper for mange manuelle processer. Det kan eksempelvis være e-mail marketing, Google Ads og opslag på sociale medier. Dette kan i høj grad være med til at strømline og automatisere din marketingsaktiviteter og dermed gøre dig mere effektiv. Resultatet skulle gerne ende ud med, du modner dine leads automatisk, gennem relevant og personligt indhold. På den måde øger du dine muligheder for at konvertere dine leads til kunder.

Det kan være ressourcekrævende at kommunikere med dine mange leads, gennem manuelle processer. Automatiseringen af disse processer, kan derved spare dig og din virksomhed for ressourcer, som i stedet kan kanaliseres over til arbejde med varme leads. Marketing automatisering tillader nemlig, at du kan kommunikere målrettet til et stort antal leads, smart og effektivt.

Hvilke fordele er der ved marketing automation?

Der er flere grunde til hvorfor marketing automation er vigtigt for dig og din virksomhed. Vi vil her komme med 3 essentielle årsager, til hvorfor du burde prioritere marketing automatisering.

Årsag nr 1: Kunderne har i dag høje forventninger til dig og din virksomhed.
Dine kunders behov for at blive hørt og i mødekommet af, har aldrig været større end det er i dag. Dette gælder især, når det kommer til B2B virksomheder, hvor købsprocessen i de fleste tilfælde er mere kompliceret og kræver mere information, før din potentielle kunde træffer beslutninger. Her kan marketing automatisering være alfa og omega, fordi det åbner op for mulighederne for, at du kan lave relevante informtionsflowes, som hjælper din potentielle kunde på vej i beslutnignsprocessen. Automatiseringen af flowet sikrer, at dine kunder og potentielle kunder bliver eksponeret på det rigtige tidspunkt og med rette budskab, uden du behøver at fortage dig noget.

Årsag nr. 2: Uoverskueligt for dig at være til stede på alle kanaler på en gang.
Der findes et hav af forskellige kommunikationskanaler og platforme. Typisk er det sådan, at dine kundegrupper ikke kun er til stede på en platform. De benytter sig af flere forskellige. Dette stiller store krav til dig og din virksomhed. Og kravene til online tilstedeværelse øges løbende. Og det er her marketing automation kommer ind i billedet. Med det rigtige set-up, tillader det dig at kommunikere på flere platforme, uden du nødvendigvis skal bruge flere ressourcer.
Udover at automation frigiver ressourcer, sikrer du også at processen bliver strømlinet på tværs af de forskellige kanaler. Og det hjælper dig i høj grad med at skabe en sammenhængende identitet på tværs af de forskellige kanaler.
  
Årsag nr. 3: Data er guldværd
Adgang til data og information omkring kunder og potentielle kunders adfærd, er afgørende for dig, hvis du skal vækste og nå dine mål. Marketing automation et centralt værktøj til at indsamle og analysere dine potentielle kunders interesser og præferencer. Automation gør det lettere for dig at få afgang til data om dine potentielle kunders digitale adfærd. Information, som du kan bruge til at generere flere varme leads og derigennem sørge for din virksomhed vækster. Den indsamlede data vil blandt andet kunne bruges i RFM-modellen.

Vil du vide mere om, hvordan leadnurturing og marketing automationen spiller sammen? Hvordan du arbejder effektiv med din Marketing Automation og kvalificerer dine leads og gør dem Salgs klare?

Du får her konkrete steps til, hvordan du kan arbejde strategisk med marketing automation:

Step 1

– du skal have datagrundlaget på plads


Før du kaster dig ud i avancerede marketing automation-setups og e-mail flows, skal du have fundamentet på plads. Et godt sted at starte er at holde et møde med jeres salgsteam.

Forsøg i fælleskab at bryde jeres salgstragt op:

  • Hvordan opfører målgruppen sig på hvert stadie?
  • Hvad er deres mål?
  • Hvad er deres udfordringer eller pains om du vil?


Brug gerne både demografiske og adfærdsdata fra eksempelvis Google Analytics og sociale medier til at tegne en profil af jeres kunder. Uden det grundlæggende kommer du ingen vegne.


Step 2

– opsætning af workflows på tværs af platforme


Ud fra den kundeprofil du har tegnet i den indledende fase, kan du begynde at skitsere et flow for jeres e-mails og remarketing. Start simpelt og byg langsomt ud.

Nogle af de spørgsmål du kan stille dig selv i processen, er:

  • Hvad skal starte flowet – adfærd på websitet, download af e-bog eller måske blot tilmelding af nyhedsbrev?
  • Hvor mange dage skal der gå fra de får det første budskab til de får det næste?
  • Hvor langt skal hele flowet være?
  • Hvilke call to actions skal du bruge på hvert step i kunderejsen?
  • Har jeg relevante landing pages, hvor det er tydeligt for modtageren, hvad de skal?


Sørg for at der er synergi mellem budskaberne på tværs af alle platforme og prøv gerne forskellige metoder af. Opsæt eksempelvis split-tests for at se, om noget indhold virker bedre end andet.


Step 3

– segmenter og kvalificer dine leads med leadscoring


Leadscoring kan hjælpe dig med at kommunikere så præcist som muligt gennem alle faser af købsprocessen. Med leadscoring bliver alle kundeemner kategoriseret efter vigtighed og adfærd.

Normalvis vil du klassificere alle leads ud fra to dimensioner:

  • Profil på kontaktpersonen; dvs. om personen passer profilmæssigt på din idealkunde. Det kan f.eks. være om personen arbejder for en relevant virksomhed og om han/hun har beslutningskompetencer.
  • Adfærd; dvs. du tracker på profilens digitale fodaftryk, som giver dig et billede af, hvor købsmoden dine leads er.

Der findes mange modeller for, hvordan man kan sætte sin leadscoring op.
En helt simpel model for lead scoring kan se således ud:

  • Besøgt kontaktsiden: 5 point
  • Besøgt en caseside: 10 point
  • Besøgt mere end 5 sider: 10 point
  • Åbnet e-mail: 5 point
  • Klikket i en e-mail mere end 3 gange: 10 point
  • Downloadet en e-bog: 15 point
  • Booket et møde: 80 point

Husk: Et velfungerende flow skubber kun de leads videre, som lever op til jeres definition på varme leads!

Resultat af leadscoring og lead nurturing er, færre møder og telefonopkald
– men flere lukkede aftaler!

LÆS MERE OM: Leadscoring


Step 4

– mål på resultaterne


Det sidste step er, at du skal måle på resultaterne. Det siger lidt sig selv, men det bør være en fast del af din rutine at gennemgå resultaterne, og finde steder, du kan optimere dit flow.

Sæt derfor tid af i kalderen hver uge til at måle på hele flowet.

  • Er der steder folk falder fra?
  • Er der steder, hvor der kan kommunikeres endnu skarpere?

Det handler grundlæggende om at opbygge en agil tilgang til jeres markedsføring, hvor din virksomhed konstant vækster ved at udvikle, måle og lære i en iterativ proces.


TILBAGE TIL: Marketing automation kvalificerer dine leads og gøre dem Sales Ready

Vil du kontaktes om din virksomhedsmuligheder med Marketing Automation?

 

Få en snak om HubSpot
 

Vil du i gang med HubSpot?

Så lad os tage en dialog om, hvad dit ambitionsniveau er, og hvad det indebærer at implementere HubSpot i din organisation.

Ring til Lasse Hinke på telefon på 2427 3254 eller udfyld formularen her, og vi tager kontakt til dig.

 

Jeg vil gerne kontaktes om min virksomheds muligheder med Marketing Automation:

 

 

Vidste du, at du kan få HubSpot CRM ganske gratis?

Derfor er CRM gratis!