Er du også en af dem, som mangler tid til løse alle dine marketingsopgave, så kan marketing automation være en del af løsningen.
Kort fortalt er marketing automation et softwaresystem, der er designet til at automatisere dine marketingsaktiviteter. Så du slipper for mange manuelle processer. Det kan eksempelvis være e-mail marketing, Google Ads og opslag på sociale medier. Dette kan i høj grad være med til at strømline og automatisere din marketingsaktiviteter og dermed gøre dig mere effektiv. Resultatet skulle gerne ende ud med, du modner dine leads automatisk, gennem relevant og personligt indhold. På den måde øger du dine muligheder for at konvertere dine leads til kunder.
Det kan være ressourcekrævende at kommunikere med dine mange leads, gennem manuelle processer. Automatiseringen af disse processer, kan derved spare dig og din virksomhed for ressourcer, som i stedet kan kanaliseres over til arbejde med varme leads. Marketing automatisering tillader nemlig, at du kan kommunikere målrettet til et stort antal leads, smart og effektivt.
Der er flere grunde til hvorfor marketing automation er vigtigt for dig og din virksomhed. Vi vil her komme med 3 essentielle årsager, til hvorfor du burde prioritere marketing automatisering.
Årsag nr 1: Kunderne har i dag høje forventninger til dig og din virksomhed.
Dine kunders behov for at blive hørt og i mødekommet af, har aldrig været større end det er i dag. Dette gælder især, når det kommer til B2B virksomheder, hvor købsprocessen i de fleste tilfælde er mere kompliceret og kræver mere information, før din potentielle kunde træffer beslutninger. Her kan marketing automatisering være alfa og omega, fordi det åbner op for mulighederne for, at du kan lave relevante informtionsflowes, som hjælper din potentielle kunde på vej i beslutnignsprocessen. Automatiseringen af flowet sikrer, at dine kunder og potentielle kunder bliver eksponeret på det rigtige tidspunkt og med rette budskab, uden du behøver at fortage dig noget.
Årsag nr. 2: Uoverskueligt for dig at være til stede på alle kanaler på en gang.
Der findes et hav af forskellige kommunikationskanaler og platforme. Typisk er det sådan, at dine kundegrupper ikke kun er til stede på en platform. De benytter sig af flere forskellige. Dette stiller store krav til dig og din virksomhed. Og kravene til online tilstedeværelse øges løbende. Og det er her marketing automation kommer ind i billedet. Med det rigtige set-up, tillader det dig at kommunikere på flere platforme, uden du nødvendigvis skal bruge flere ressourcer.
Udover at automation frigiver ressourcer, sikrer du også at processen bliver strømlinet på tværs af de forskellige kanaler. Og det hjælper dig i høj grad med at skabe en sammenhængende identitet på tværs af de forskellige kanaler.
Årsag nr. 3: Data er guldværd
Adgang til data og information omkring kunder og potentielle kunders adfærd, er afgørende for dig, hvis du skal vækste og nå dine mål. Marketing automation et centralt værktøj til at indsamle og analysere dine potentielle kunders interesser og præferencer. Automation gør det lettere for dig at få afgang til data om dine potentielle kunders digitale adfærd. Information, som du kan bruge til at generere flere varme leads og derigennem sørge for din virksomhed vækster. Den indsamlede data vil blandt andet kunne bruges i RFM-modellen.
Vil du vide mere om, hvordan leadnurturing og marketing automationen spiller sammen? Hvordan du arbejder effektiv med din Marketing Automation og kvalificerer dine leads og gør dem Salgs klare?
Du får her konkrete steps til, hvordan du kan arbejde strategisk med marketing automation:
Før du kaster dig ud i avancerede marketing automation-setups og e-mail flows, skal du have fundamentet på plads. Et godt sted at starte er at holde et møde med jeres salgsteam.
Forsøg i fælleskab at bryde jeres salgstragt op:
Brug gerne både demografiske og adfærdsdata fra eksempelvis Google Analytics og sociale medier til at tegne en profil af jeres kunder. Uden det grundlæggende kommer du ingen vegne.
Ud fra den kundeprofil du har tegnet i den indledende fase, kan du begynde at skitsere et flow for jeres e-mails og remarketing. Start simpelt og byg langsomt ud.
Nogle af de spørgsmål du kan stille dig selv i processen, er:
Sørg for at der er synergi mellem budskaberne på tværs af alle platforme og prøv gerne forskellige metoder af. Opsæt eksempelvis split-tests for at se, om noget indhold virker bedre end andet.
Leadscoring kan hjælpe dig med at kommunikere så præcist som muligt gennem alle faser af købsprocessen. Med leadscoring bliver alle kundeemner kategoriseret efter vigtighed og adfærd.
Normalvis vil du klassificere alle leads ud fra to dimensioner:
Der findes mange modeller for, hvordan man kan sætte sin leadscoring op.
En helt simpel model for lead scoring kan se således ud:
Husk: Et velfungerende flow skubber kun de leads videre, som lever op til jeres definition på varme leads!
LÆS MERE OM: Leadscoring
Det sidste step er, at du skal måle på resultaterne. Det siger lidt sig selv, men det bør være en fast del af din rutine at gennemgå resultaterne, og finde steder, du kan optimere dit flow.
Sæt derfor tid af i kalderen hver uge til at måle på hele flowet.
Det handler grundlæggende om at opbygge en agil tilgang til jeres markedsføring, hvor din virksomhed konstant vækster ved at udvikle, måle og lære i en iterativ proces.
TILBAGE TIL: Marketing automation kvalificerer dine leads og gøre dem Sales Ready
Så lad os tage en dialog om, hvad dit ambitionsniveau er, og hvad det indebærer at implementere HubSpot i din organisation.
Ring til Lasse Hinke på telefon på 2427 3254 eller udfyld formularen her, og vi tager kontakt til dig.
Relevans er et strategisk og kreativt reklamebureau, som er specialiseret i branding, adfærdsdesign og leadgenerering. Vi tilbyder dig alle former for leadgenerering – herunder Inbound Marketing.
Relevans er HubSpot Platinum Solutions Partner.
Morten Lorentzen
Adfærdsstrateg, CEO
+45 2029 4877
Lasse Hinke
Kontaktdirektør, COO
+45 2427 3254
Svanevej 22, 2
DK–2400 København NV
+45 3325 8282
CVR 20346191
©2021 Relevans ApS. All rights reserved.