For os er det alt afgørende, at content og kontekst er relevant.
Derfor hedder vores bureau Relevans. Og derfor skaber vi resultater for vores kunder.

Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?

20/03/2017 af Lasse Hinke

Emnefeltet er det første du ser, når du åbner din mailbox. Alligevel bliver emnefeltet ofte nedprioriteret. Og det er rigtig synd.

Faktisk viser vores egne test og undersøgelser, at det kan være direkte ødelæggende for resultatet af dine e-news, eDM’er og andre e-mailaktiviteter, hvis ikke emnefeltet rammer lige ind i hjertekulen på dine læsere. Netop derfor kan et emnefelt, der ikke er gennemtænkt, være med til at ødelægge resultatet af et ellers godt gennemtænkt e-news.

Læs også: Gratis seminar om e-marketing

Dit emnefelt handler om meget mere end åbningsrater

Måske tror du, at emnefeltet kun handler om åbningsrater. Det gør det ikke!

Emnefeltet er din vej ind til dine læseres oplevelse. Med dit emnefelt får du nemlig plantet nogle forventninger i hovedet på læserne.  Og disse forventninger påvirker læseoplevelsen.

Når mennesker har forventninger til en bestemt begivenhed, vil forventningen ofte automatisk påvirke den efterfølgende oplevelse. Og hvad der er særligt interessant, oplevelsen vil være formet i retning af den forventning, som de har.

Du kan sammenligne det med restaurantbesøget, du har set frem til med glæde. Hvis du har høje forventninger, vil maden typisk også smage bedre end hvis du ikke har nogle forventninger overhovedet.

Læs også: Sådan får du flere permissions

Læsebriller

Lagde du mærke til overskriften? At emnefeltet skulle betyde alt, er jo en overdrivelse. Helt bevidst. Men den overdrivelse vil påvirke dig til at vurdere emnefeltets betydning som relativt vigtigere end, hvis jeg havde indledt med, at emnefeltet har en vis betydning.

Emnefeltet er dine læseres første møde med din tekst. Og det udgangspunkt du giver dem er i høj grad med til at afgøre, hvordan de opfatter og oplever dit budskab. Emnefeltet bliver læsebrillerne til din tekst.

Hvis du har et involverende emnefelt, kan det ikke alene påvirke din målgruppes læseoplevelse, men også deres adfærd senere i forløbet.

Når emnefeltet får rollen som prisme til dit budskab, betyder det samtidig, at du ikke bør skabe forventninger hos din målgruppe, som du kan indfri. Derfor vil det heller ikke gavne dig at lave et emnefelt, hvor du udelukkende fokuserer på åbningsrater – fx et emnefelt der vækker stor opmærksomhed, nysgerrighed og interesse.

For det handler nemlig ikke kun om åbningsrater, men også om, at læserne klikker på dine call-to-actions og kommer videre i leadprocessen. Så de ender med at vælge dig og dit produkt.

Læs også: Får du nok ud af dit nythedsbrev

Kommunikér udefra og ind

“Udefra og ind” handler om at se dig selv, og det du kommunikerer med dine kunders øjne. Altså at sikre, at dine tekster og budskaber opleves som vedkommende for dine læsere.

Der er som bekendt mange veje til Rom. Du kan bl.a. sikre dig en kortere og mere vedkommende vej til dine kunder ved, at være opmærksom på, hvornår du bruger ord som ”du”, ”din” og  lignende andenpersons henvisninger i forhold til ord som ”min” og ”vores”.

Når du skal tænke og kommunikere på kundens præmisser, skal du ikke kun gennemtænke dit emnefelt og overskrifterne. Det gælder hele dit indhold.

Du kan nemt og hurtigt teste, om du i udgangspunktet kommunikerer ud fra dine kunders perspektiv – eller dit eget. Prøv at kigge efter, om du bruger ”du” eller ”vi” i emnefelt, overskrifter og indhold.

Læs også: Tving dine kunder til at tage stilling

Test og se forskellen med dine egne øjne

Hvis du tør, så prøv at teste forskellen på et du-orienteret og engagerende emnefelt og et mindre engagerende emnefelt. Du vil uden tvivl opleve en forskel, der rækker langt videre end blot åbningsraten.

Uanset hvad, anbefaler vi altid, at du tester mindst to emnefelter. Og når du gør det, så husk at lade testen køre i mindst 3-4 timer, inden du vælger den variant, der skal sendes til resten af dine læsere. Så har du nemlig tid til også at observere om den version, der giver størst åbningsrate også er den, som giver dig flest klik, mest engagement og flest leads at arbejde videre med.

Vil du have et godt råd?

Hvis du vil vide mere om, hvordan du sikrer, at dine emnefelter bliver skarpe og øger effekten af dine e-news og andre e-marketingaktiviteter, så skriv til Lasse Hinke på lasse@relevans.dk eller ring til ham på telefon 24 27 32 54 og få et godt råd.

Følg Relevans

Tilmeld e-news

Få relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

INDLÆG

Overlad trygt din Inbound Marketing til Relevans og Hubspot
29/10/2018

Med Inbound Marketing kan du sætte salg og marketing på autopilot 24/7/365
29/10/2018

Psykologien bag Black Friday
24/10/2018

Farvepsykologi: Der er mange regler. Men de vil altid skulle brydes.
02/10/2018

Hvad betyder prisen for oplevelsen af et produkt?
22/06/2018

Taxa eller bil? Det handler om ”mental bogføring”
29/05/2018

GDPR – fik du styr på dine databaser?
29/05/2018

Konformitet gør dine kampagner mere effektive!
19/04/2018

Et af verdens mest citerede adfærdspsykologiske forsøg holder ikke!
20/02/2018

Hvordan byder du nye kunder velkommen?
20/02/2018

Hvor dyrt er “Gratis”?
06/02/2018

B-t-B: Sådan får du salg og marketing til at samarbejde om at generere leads
09/01/2018

Derfor virker ”Du” bedre end ”Vi”!
09/01/2018

3 marketingtrends du skal holde øje med i 2018
17/11/2017

Vil du have flere varme leads?
17/11/2017

Hvorfor virker Black Friday?
17/11/2017

Permission is king
04/10/2017

Går du glip af forretning, fordi du mangler e-mail permissions?
28/09/2017

Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.
27/09/2017

Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
31/08/2017

Sådan bruger du en lokkedue
30/08/2017

Små ord med STOR betydning
26/06/2017

Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
31/05/2017

Dine valg er styret af naive forestillinger
20/04/2017

Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
20/04/2017

Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
20/03/2017

Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
19/03/2017

Sådan får du flere permissions!
31/01/2017

Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
30/01/2017

Tving dine kunder til at tage stilling
12/12/2016

Trends for 2017 marketing:
Det hårde med det bløde

05/12/2016

Når din Data Marketing bliver personlig
22/11/2016

Når 3 er større end 5 – psykologien
bag vores opfattelse af pris

25/10/2016

Dialogbaseret leadgenerering
18/10/2016

Regel #1: skrot alle regler om e-mail marketing
18/10/2016

Sådan får du håndværkeren til
at pege på dit produkt!

18/10/2016

Relevans’ Brand Types gør dit brand markant og stærkt!
18/10/2016

Datadrevet marketing med RFM-modellen
14/10/2016

Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
12/09/2016

Så er Kapitel 5 klar!
08/09/2016

Det er ganske uhørt!
16/08/2016

Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
04/08/2016

Forventninger former dine kunders oplevelser
04/08/2016

Drikker du vin af et papkrus?
27/06/2016

Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
20/06/2016

88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
13/06/2016

Nyhedsmail april 2016
11/05/2016

Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
11/05/2016

Orkestrér dine kunders vaner
19/04/2016

Hvad er det nye sort i 2016?
10/02/2016

Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
08/02/2016

Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
18/12/2015

Nyhedsbrev november/december
10/12/2015

Børsen vælger Relevans til CEM projekt
03/12/2015

Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
04/11/2015

Release på kapitel 4 i Byggebranchens Digitale A-Z
22/10/2015

Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
20/10/2015

Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
16/10/2015

Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
07/10/2015

Hvad tager du for at hjælpe nevøen med lektierne?
05/10/2015