Målretningsmulighederne i LinkedIn og Facebook er mange. Men oftest sigter annoncører mod at nå ud til nye emner i SoMe-universet, og de glemmer måske, at de også har en gylden mulighed for at tale til de personer, de allerede har lige ved hånden. På begge platforme er det nemlig muligt at uploade kontaktlister, som kan bruges til at opbygge målgrupper. Og det kan godt betale sig at kigge den vej, næste gang der skal annonceres.
Ved at bruge kunde- og virksomhedslister til målretningen af dine annoncer ved du præcis, hvem du målretter din kommunikation til, og det gør målretningsmetoden utrolig effektiv. Du kan endda nå ud til de helt rigtige medarbejdere på din liste ved samtidig at tilføje relevante jobtitler, som chefer og direktører, til målgruppen. I stedet for at kommunikere til mange, kommunikerer du i stedet udelukkende til udvalgte, relevante emner, og det giver dig varme leads og en skyhøj ROI.
Når du uploader en liste med virksomheder eller kontakter, matcher LinkedIn og Facebook disse informationer, også kaldet ’identifiers’, med eksisterende profiler på platformene. Jo flere identifiers du kan opgive, som for eksempel e-mailadresse, navn eller telefonnummer, jo bedre bliver matchraten.
LinkedIn er der mulighed for at uploade både virksomhedslister og kontaktlister. Virksomhedslisterne anbefales at indeholde mindst 1.000 virksomheder, mens kontaktlisterne anbefales at have mindst 10.000 personlige eller professionelle e-mailadresser. Fælles for begge lister er, at der som minimum skal matches 300 personer for at målgruppen kan tages i brug, og at det kan tage op til 48 timer for LinkedIn at generere målgrupperne. Du kan inkludere din liste i en kampagne, så snart du har uploadet den. Leveringen starter automatisk, så snart listen er klar.
Facebook er det kun muligt at uploade lister med kontakter, da de ikke arbejder med virksomhedslister, som LinkedIn gør. Når kundelisterne uploades, skal der som minimum matches 100 personer, for at målgruppen kan tages i brug, men Facebooks anbefaling er dog, at brugerdefinerede målgrupper bør indeholde mindst 1.000 personer. Det kan tage op til 24 timer for Facebook at generere målgruppen, men oftest er matchingprocessen færdig inden for et par timer.
Har du brug for hjælp til at målrette dine annoncer?
Hvis du godt kunne tænke dig at arbejde med lister i din SoMe-markedsføring, men ikke har nogle lister til rådighed, er der hjælp at hente. Vi kan trække store e-mail lister fra LinkedIn Sales Navigator, som du kan uploade i LinkedIn og Facebook. Du kan for eksempel få en virksomhedsliste med en specifik branche og et bestemt antal ansatte eller en kontaktliste med personer i relevante stillinger i en udvalgt virksomhed. Lyder det interessant for dig? Så kontakt os endelig, hvis du vil høre mere eller vil have hjælp til at trække lister, der giver mulighed for en super målrettet kommunikation!
LÆS OGSÅ: Facebook retter ind efter iOS14 – se hvad du skal være opmærksom på
LÆS OGSÅ: Relevans – vores tilgang og kompetencer