Viden og inspiration fra Relevans

Hvad er Google Analytics 4, og hvorfor skal du skifte nu?

Skrevet af Louise Lund Larsen | 20.04.2022

Universal Google Analytics lukker. Google har netop offentliggjort lukkedatoen. Som en erstatning for Analytics, som vi kender det, har Google udviklet Google Analytics 4. Men hvad er fordelen ved GA4, og hvorfor bør du skifte allerede nu? Bliv klogere her!

Hvorfor skifte nu?

Fredag d. 1. juli 2023 lukker Universal Analytics for altid. Og selvom det måske kan lyde som om, at der er god tid til at få skiftet til det nye Analytics (et år er jo længe!), er det ikke nødvendigvis tilfældet. For hvis du vil have mulighed for at kunne sammenligne din data i 2023 med året før, skal du allerede være skiftet inden d. 1. juli 2022, da du ikke får din data fra Universal Analytics med over i Analytics 4, når du skifter. Så hvis ikke du allerede har fået sat din GA4-ejendom op, bør du gøre det hurtigst muligt, så du ikke står helt uden data, når Universal Analytics lukker ned. Så får du samtidig også en mere glidende overgang, hvor du kan nå at vænne dig til alle de nye funktioner, GA4 har.

Vil du have hjælp til skiftet?

Hvad er Google Analytics 4 for en størrelse?

Google Analytics 4, også kaldet GA4, er den nye analyseplatform, der skal tage over fra det ’gamle’ Universal Analytics, som Google sender på pension. Universal Analytics har mange år på bagen, og på grund af den store udvikling inden for nyere teknologier og GDPR-regler, kan platformen ikke længere følge med og levere de avancerede analyser, som virksomhederne har brug for. I stedet har Google udgivet GA4, som er fremtidens digitale analyseværktøj. Med hjælp fra avanceret maskinlæring kan GA4 blandt andet spore komplekse multi-platform-kunderejser, lukke huller i din dataindsamling samt advare dig om vigtige tendenser i dine data. Herunder kan du læse mere om nogle af de største fordele ved det nye Google Analytics 4.

Fremtidssikker og intelligent

Google Analytics er fremtidssikret og ekstremt intelligent. GA4s struktur er bygget op omkring maskinlæring og events, hvilket betyder, at den er skabt til en cookie- og identifier-fri fremtid. Ved hjælp af dens AI-kerne bruger den nye platform maskinlæring til at forudse kunders adfærd på dit website eller i din app og lukker automatisk datahuller, som den nye GDPR-lovgivning for cookies har skabt. Som et resultat får du smartere indsigter og prognoser, som du kan bruge aktivt i dit salgs- og marketing setup.

Øget målgruppeindsigt

Den nye AI-kerne kan meget mere end at lukke datahuller. Den kan også indsamle data på tværs af enheder og platforme, hvilket virkelig kan gøre en forskel for kvaliteten af din data. GA4 er langt bedre end Universal Analytics til at genkende den samme bruger på tværs af blandt andet YouTube, apps, Google Ads og hjemmesider, og denne viden giver dig en unik og værdifuld indsigt i dine brugeres kunderejser over forskellige platforme og enheder, som du ikke havde adgang til før.

Dybere integration med Google Ads

Det har altid været muligt at integrere Google Ads med Google Analytics, men med GA4 er integrationen gjort endnu dybere. Nu kan du blandt andet opbygge og opdatere målgrupper i Analytics og dernæst anvende dem til annoncering i Google Ads. Det betyder, at hvis du for eksempel har oprettet en remarketing-målgruppe, og en bruger fra målgruppen foretager et køb gennem din app, så har Analytics mulighed for at registrere dette og fjerne brugeren fra din remarketing-målgruppe, så vedkommende ikke længere ser dine remarketing-annoncer. På den måde kan GA4 hjælpe dig med at vedligeholde dine målgrupper, så de altid er relevante, og undgå, at du spammer dine kunder med unødvendige annoncer.

Web og App

Til sidst har GA4 har også en feature, som er meget interessant, hvis du både har en hjemmeside og en app. Det er nemlig blevet gjort muligt at samle flere datakilder – fra både web og app – i samme ejendom.

Alt i alt har Google Analytics 4 altså en masse fordele og gode features, som vil komme dig til gode i din fremtidige dataindsamling. Og selvom vi har sagt det før, så siger det gerne igen: Skynd dig at skifte, så du har det bedste udgangspunkt for din dataanalyse fremover!

LÆS OGSÅ: Relevans – vores tilgang og kompetencer