Viden

ca. 3 min.

Hvad er et dashboard, og hvorfor bør du have et?

18.01.2023 / Louise Lund Larsen

En af de vigtigste – og måske også sværeste - opgaver i en marketingafdeling er at holde styr på en masse data. Hvor kommer de besøgende på hjemmesiden fra? Hvor mange konverteringer har Facebook-kampagnen givet? Hvor mange tilmelder sig nyhedsbrevet? Det kan hurtigt virke uoverskueligt at få et overblik over de mange resultater. Men med et dashboard kan opgaven blive meget nemmere.

Hvad er et dashboard?

Et dashboard er en visualisering af data, som giver et overblik over virksomhedens nøgletal. Det består typisk af en blanding af grafer, cirkeldiagrammer og tabeller i forskellige farver og former, som til sammen præsenterer en masse vigtig data på en nem og overskuelig måde. 

Et dashboard kan bruges i mange forskellige sammenhænge. Man kan både lave et dashboard for en virksomheds overordnede marketingsaktiviteter eller for en enkelt, udvalgt kampagne. Vigtigst af alt er, at dashboardet viser data i realtid, så man altid har et opdateret og overskueligt overblik over de relevante data.  

Vil du have hjælp til at få opsat et dashboard?

4 fordele ved et dashboard

1) Nem overvågning af dine kampagner

Med et dashboard kan du nemt overvåge alle dine kampagner på tværs af kanaler såsom Google, Facebook og hjemmeside. Du får hurtigt et overblik over, om nogle af dine kampagner fx performer dårligt, eller om der er specifikke kanaler, som giver ekstra gode resultater. Med den viden kan du planlægge dine kampagneaktiviteter mere effektivt og målrettet.

2) Dashboards fremmer forståelsen
Datavisualisering præsenterer data på en måde, som man forstår bedre og hurtigere. Hjernen behandler faktisk visualiseringer ca. 60.000 gange hurtigere end tekst, så der er ikke noget at sige til, at dashboards slår det tunge excel-ark med længder, når det kommer til formidling af data.

3) Fælles forståelse på kontoret
Et dashboard er også med til at sørge for, at alle på kontoret er på bølgelængde og har samme udgangspunkt, når der træffes beslutninger. Det giver jer en fælles forståelse for, hvor I er – og hvor I gerne vil hen, og alle føler sig ansvarlige over for de tal, som visualiseres.

4) Skarpere problemløsning
Vi mennesker er i gennemsnit 89% bedre til at løse problemer, hvis de er visualiserede. Derfor er det en stor fordel at kunne benytte sig af dashboards til at finde frem til eventuelle problemer og udfordringerne, da det vil øge jeres evne til at løse dem og træffe bedre beslutninger.

Få et dashboard i Looker Studio 
Hos Relevans bruger vi Looker Studio, tidligere Google Data Studio, til at sætte dashboards op fra vores kunder. Med det online Google-værktøj kan vi udarbejde rapporter og visualiseringer med data fra en lang række programmer såsom Search Console, Analytics, Google Ads, Facebook osv. Det gør det muligt for os at skabe det ultimative overblik over dine data fra alle de forskellige kanaler, du arbejder med. I Looker Studio er der uendelige muligheder for visualiseringer, og vi kan derfor skræddersy dit dashboard efter dine behov.

LÆS MERE OM: Googles værktøjer                                  

Skal vi hjælpe dig med at opsætte et dashboard? Pris 3.995 kr.


LÆS OGSÅ: Facebook retter ind efter iOS14 – se hvad du skal være opmærksom på

LÆS OGSÅ: Relevans – vores tilgang og kompetencer

SE ANDRE ARTIKLER OM: Analyse Inbound Marketing

Louise Lund Larsen

Få inspiration til, hvordan du får flere leads og kunder

Sig ja til at modtage e-mails fra Relevans om markedsføring og kommunikation.

Hold dig opdateret