Apple har meldt ud, at deres nye opdatering har fokus på brugernes privatliv. Dette forventes at få store konsekvenser for annoncører, da brugere nu aktivt skal acceptere, at deres data bliver indsamlet.
Apples lancering af den nye iOS 14 opdatering kommer til at gøre det lettere for brugerne at passe på deres data. Apple skriver, at formålet er at gøre det lettere for deres kunder at gennemskue, hvilke data forskellige apps indsamler. Det betyder, at virksomheder nu skal offentliggøre præcis hvilke data, de indsamler gennem deres apps. Selvom data kun bliver brugt til at have appen operationel, skal det stadig offentliggøres hvilke data, der indsamles.
Der er kun enkelte undtagelser for dette krav. Hvis data møder alle af nedenstående kriterier, behøver virksomheder ikke offentliggøre, at de indsamler dine data:
Data skal opfylde alle ovenstående krav, før det bliver taget i betragtning, at det er valgfrit at offentliggøre hvilke data, der bliver indsamlet.
Den nye opdatering fra Apple kræver, at apps aktivt spørger om tilladelse, før de tracker brugerens data. Denne tilladelse skal indsamles gennem Apples nye AppTrackingTransparency framework (ATT) og skal indeholde en grund til, at appen vil indsamle brugerens data.
Hvis ikke brugeren accepterer, at appen indsamler brugerens data, vil appens ejer ikke få nogen data fra brugerens ”advertising identifier”. Det betyder, at det ikke er muligt for appen at se, hvem brugeren er, og det er ikke muligt at tracke brugeren gennem brugerens enheder.
SE EKSEMPEL: Sådan spørger en app om tilladelse
De nye skærpede regler fra Apple har allerede medført, at Facebook har meldt nye opdateringer ud. Dette kan du læse om her
Har du spørgsmål om konsekvenserne af iOS opdateringen for din markedsføring, er du velkommen til kontakte Mikkel Lorentzen