Viden

ca. 2 min.

Apples iOS 14 opdatering – det kommer den til at betyde for dig

iOS facebook notifikation på mobil

24.03.2021 / Mikkel Lorentzen

EMNE: Social Media

Apple har meldt ud, at deres nye opdatering har fokus på brugernes privatliv. Dette forventes at få store konsekvenser for annoncører, da brugere nu aktivt skal acceptere, at deres data bliver indsamlet.

Apples lancering af den nye iOS 14 opdatering kommer til at gøre det lettere for brugerne at passe på deres data. Apple skriver, at formålet er at gøre det lettere for deres kunder at gennemskue, hvilke data forskellige apps indsamler. Det betyder, at virksomheder nu skal offentliggøre præcis hvilke data, de indsamler gennem deres apps. Selvom data kun bliver brugt til at have appen operationel, skal det stadig offentliggøres hvilke data, der indsamles.

Enkelte undtagelser

Der er kun enkelte undtagelser for dette krav. Hvis data møder alle af nedenstående kriterier, behøver virksomheder ikke offentliggøre, at de indsamler dine data:

  • Data bruges ikke til tracking formål. Med dette menes, at data ikke er linket til tredjepart for annoncering eller annoncemåling, eller delt med en data broker.
  • Data bruges ikke til tredjeparts reklamer, egne reklamer eller andre marketing formål.
  • Indsamling af data sker kun i sjældne tilfælde, som ikke er en del af appens primære funktionalitet, og som er valgfri for forbrugeren.
  • Det er klart for brugeren af appen, hvilke data appen indsamler.
  • Data er afgivet af brugeren i appens interface, og det er klart for bruger hvilke data, der indsamles. Brugeren skal aktivt vælge at indsende dataene hver gang. Det kan være brugerens navn eller brugernavn samt alle øvrige data, der bliver indsendt.

Data skal opfylde alle ovenstående krav, før det bliver taget i betragtning, at det er valgfrit at offentliggøre hvilke data, der bliver indsamlet.

Apples nye AppTrackingTransparency framework 

Den nye opdatering fra Apple kræver, at apps aktivt spørger om tilladelse, før de tracker brugerens data. Denne tilladelse skal indsamles gennem Apples nye AppTrackingTransparency framework (ATT) og skal indeholde en grund til, at appen vil indsamle brugerens data.

Hvis ikke brugeren accepterer, at appen indsamler brugerens data, vil appens ejer ikke få nogen data fra brugerens ”advertising identifier”. Det betyder, at det ikke er muligt for appen at se, hvem brugeren er, og det er ikke muligt at tracke brugeren gennem brugerens enheder.

SE EKSEMPEL: Sådan spørger en app om tilladelse

De nye skærpede regler fra Apple har allerede medført, at Facebook har meldt nye opdateringer ud. Dette kan du læse om her

Har du spørgsmål om konsekvenserne af iOS opdateringen for din markedsføring, er du velkommen til  kontakte Mikkel Lorentzen

SE ANDRE ARTIKLER OM: Social Media

Mikkel Lorentzen

Få inspiration til, hvordan du får flere leads og kunder

Sig ja til at modtage e-mails fra Relevans om markedsføring og kommunikation.

Hold dig opdateret