For os er det alt afgørende, at content og kontekst er relevant.
Derfor hedder vores bureau Relevans. Og derfor skaber vi resultater for vores kunder.

Taxa eller bil? Det handler om ”mental bogføring”

29/05/2018 af Morten Lorentzen

Penge er ikke bare penge. Økonomiske beslutninger afhænger i høj grad af, hvordan vi mentalt bogfører en begivenhed.

Vi har fx en tendens til at overvurdere omkostningen ved at køre i taxa (som alternativ til at eje en bil), fordi taxameteret tikker løs, og vi løbende kan følge med i, at vi bliver fattigere, for hver meter vi kører.

Tilsvarende undervurderer vi omkostningerne ved at eje en bil. Når bilen er købt, henregnes beløbet ikke som noget, vi kunne have brugt til andre fornøjelser. Altså helt modsat situationen i taxaen.

Jamen bilen er jo gratis!

Det påvirker os også, hvad vi bruger vores bil til. Bilen står der jo. Den er gratis. En tur over broen koster 500 kroner, men de 500 kroner ”bogføres mentalt” på bilkontoen og sammenlignes med de 15.000-20.000 kroner, en bil koster at have om året. Og så er 500 kroner jo småpenge.

Det er ”mental bogføring” for fuld udblæsning. Vi anvender nemlig ikke de samme beslutningsregler til vores forskellige mentale konti. Når omkostningerne kommer fra den samme konto (bilkontoen) virker de mere ubetydelige, end når de kommer fra forskellige mentale konti (taxakørsel).

Viden om ”mental bogføring” – og de mange andre adfærdspsykologiske greb – kan du bruge klogt i din kommunikation.
Vil du høre hvordan, så ring eller skriv til Morten Lorentzen: 3326 7152 / morten@relevans.dk

Du kan se flere eksempler på ”mental bogføring” i bogen Adfærdspsykologi i markedsføringen.
Køb bogen her ››

Deltag i Relevans’ gratis seminar om Adfærdspsykologi:
Onsdag 13. juni kl. 15.00-16.30.
Tilmeld dig nu ››

Følg Relevans

Tilmeld e-news

Få relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

INDLÆG

Overlad trygt din Inbound Marketing til Relevans og Hubspot
29/10/2018

Med Inbound Marketing kan du sætte salg og marketing på autopilot 24/7/365
29/10/2018

Psykologien bag Black Friday
24/10/2018

Farvepsykologi: Der er mange regler. Men de vil altid skulle brydes.
02/10/2018

Hvad betyder prisen for oplevelsen af et produkt?
22/06/2018

Taxa eller bil? Det handler om ”mental bogføring”
29/05/2018

GDPR – fik du styr på dine databaser?
29/05/2018

Konformitet gør dine kampagner mere effektive!
19/04/2018

Et af verdens mest citerede adfærdspsykologiske forsøg holder ikke!
20/02/2018

Hvordan byder du nye kunder velkommen?
20/02/2018

Hvor dyrt er “Gratis”?
06/02/2018

B-t-B: Sådan får du salg og marketing til at samarbejde om at generere leads
09/01/2018

Derfor virker ”Du” bedre end ”Vi”!
09/01/2018

3 marketingtrends du skal holde øje med i 2018
17/11/2017

Vil du have flere varme leads?
17/11/2017

Hvorfor virker Black Friday?
17/11/2017

Permission is king
04/10/2017

Går du glip af forretning, fordi du mangler e-mail permissions?
28/09/2017

Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.
27/09/2017

Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
31/08/2017

Sådan bruger du en lokkedue
30/08/2017

Små ord med STOR betydning
26/06/2017

Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
31/05/2017

Dine valg er styret af naive forestillinger
20/04/2017

Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
20/04/2017

Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
20/03/2017

Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
19/03/2017

Sådan får du flere permissions!
31/01/2017

Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
30/01/2017

Tving dine kunder til at tage stilling
12/12/2016

Trends for 2017 marketing:
Det hårde med det bløde

05/12/2016

Når din Data Marketing bliver personlig
22/11/2016

Når 3 er større end 5 – psykologien
bag vores opfattelse af pris

25/10/2016

Dialogbaseret leadgenerering
18/10/2016

Regel #1: skrot alle regler om e-mail marketing
18/10/2016

Sådan får du håndværkeren til
at pege på dit produkt!

18/10/2016

Relevans’ Brand Types gør dit brand markant og stærkt!
18/10/2016

Datadrevet marketing med RFM-modellen
14/10/2016

Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
12/09/2016

Så er Kapitel 5 klar!
08/09/2016

Det er ganske uhørt!
16/08/2016

Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
04/08/2016

Forventninger former dine kunders oplevelser
04/08/2016

Drikker du vin af et papkrus?
27/06/2016

Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
20/06/2016

88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
13/06/2016

Nyhedsmail april 2016
11/05/2016

Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
11/05/2016

Orkestrér dine kunders vaner
19/04/2016

Hvad er det nye sort i 2016?
10/02/2016

Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
08/02/2016

Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
18/12/2015

Nyhedsbrev november/december
10/12/2015

Børsen vælger Relevans til CEM projekt
03/12/2015

Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
04/11/2015

Release på kapitel 4 i Byggebranchens Digitale A-Z
22/10/2015

Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
20/10/2015

Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
16/10/2015

Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
07/10/2015

Hvad tager du for at hjælpe nevøen med lektierne?
05/10/2015