For os er det alt afgørende, at content og kontekst er relevant.
Derfor hedder vores bureau Relevans. Og derfor skaber vi resultater for vores kunder.

Små ord med STOR betydning

26/06/2017 af Lasse Hinke

Kommunikation af et budskab handler ikke kun om formidling. Kommunikation drejer sig i lige så høj grad om at give modtageren en god oplevelse af processen med at tilegne sig viden. Fx processen ved at læse en salgsannonce eller en artikel om adfærdspsykologi.

Hvis modtagerne oplever læseprocessen som vanskelig, vil de typisk opfatte det som et tegn på, at budskabet er svært at forstå. Og det vil ofte betyde, at de vil vurdere budskabet i annoncen eller artiklen mere negativt, end hvis læseprocessen bliver oplevet som let.

Læs også: Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter

Oplevelsen af sammenhæng

I en hollandsk undersøgelse blev grupper af forsøgspersoner bedt om at læse tekststykker, der i sprog og budskab lå meget tæt op af hinanden. Følgende tekst, baseret på en reklame for Dove bodyshampoo, illustrerer, hvor store ligheder der var mellem teksterne.

Prøv at læse den første tekst her:

Tekst nr. 1:

“Din huds naturlige fugt holder den smidig og silkeblød. Når du bliver ældre, bliver den mindre elastisk og produktionen af fugt falder. Aldring kan medføre kedelig, dehydreret hud. Det er afgørende at genopbygge den tabte fugt med et naturligt, beroligende alternativ. Dove efterlader din krop ren og glat. Den indeholder ti gange så mange naturlige olier som normale bodyshampooer”.

Og sammenlign så med følgende passage:

Tekst nr. 2:

“Din huds naturlige fugt holder den smidig og silkeblød. Men når du bliver ældre, bliver din hud mindre elastisk og produktionen af fugt falder. Derfor kan aldring medføre kedelig, dehydreret hud. det er afgørende at genopbygge den tabte fugt med et naturligt, beroligende alternativ. Dove efterlader din krop ren og glat, fordi Dove indeholder ti gange så mange naturlige olier som normale bodyshampooer”.

Læs også: Dine valg er styret af naive forestillinger

Hjælp din læser til at forstå budskabet

I tekst nr. 2 er der indsat såkaldte relationelle markører (fremhævet med fed), der forbinder sætningerne og gør teksten lettere at forstå. Ved at bruge disse relationelle ord og vendinger som ‘derfor’, ‘fordi’, ‘og’, ‘så’, ‘men’ og ‘hvilket betyder’ giver man læseren en oplevelse af sammenhæng.

I tekst nr. 1 (uden relationelle ord) er det op til læseren selv at afgøre, hvordan tekststykkerne hænger sammen i et samlet forståeligt hele. Hvis læseren derimod ikke forstår, hvordan begreberne i tekststykket er forbundet med hinanden, er det sværere at forstå reklamebudskabet.

Du kan også skabe sammenhæng hos læseren – og dermed hjælpe dem med at fatte budskabet – ved at referere til det objekt, som du beskrev i forrige sætning. I tekst nr. 2 er ordet ‘den’ ændret til ‘din hud’.

I den hollandske undersøgelse var de forsøgspersoner, som havde læst tekster med relationelle og refererende markører, mere positivt stemt overfor det budskab, som de blev præsenteret for. Fordi de ord, der giver en oplevelse af sammenhæng, øger læsernes forståelse af – og dermed deres vurdering af det, som de lige har læst.

Når du arbejder med formulering af salgsbudskaber, kan du altså bruge relationelle og refererende markører til at forstærke dine budskaber. Fordi du hjælper din målgruppe med at forstå det udbytte, han eller hun opnår ved at købe netop dit produkt.

Hvis du vil vide, hvordan du kan bruge kohærensmarkører i din egen markedsføring – så kontakt Morten Lorentzen2029 4877 eller skriv til morten@relevans.dk

2 svar på “Små ord med STOR betydning”

  1. Mogens Jensen siger:

    Sjovt nok, så bemærker jeg i TV reklamerne, at denne teknik ofte anvendes.
    For mig har det en modsat – negativ – virkning. Det er ikke til at holde ud, når der for hver sætning ligges ekstra tryk på disse vendinger. Jeg synes det virker belærende og at afsender “ved bedst”. Måske kommer dette særligt til udtryk igennem tale og ikke så ligefremt på skrift. Se evt Trivago reklamen..

    1. Tak for din kommentar!

      Det omfattende studie tager udgangspunkt i tekststykker, ikke TV reklamer.

      Derudover er det jo gennemsnitsbetragtninger. Nogle synes dårligere om kommunikation, der bruger kohærensmarkører end andre. Men studiet dokumenterer en overvægt af dem, der bliver positivt påvirket.

      Personligt synes jeg ikke, at Trivago reklamen virker belærende. Interessant nok har jeg dog heller ikke bemærket, at de bruger kohærensmarkører.

      Men det er klart, at hvis man føler (ligesom dig), at reklamen er belærende i sin retorik, vil det ofte også have en negativt afsmittende effekt på, hvor godt man kan lide reklamen – og den følelse kan overføres til produktet, der bliver reklameret for.

      /Jakob

Der kan ikke kommenteres på dette indlæg.

Følg Relevans

Tilmeld e-news

Få relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

INDLÆG

Farvepsykologi: Der er mange regler. Men de vil altid skulle brydes.
02/10/2018

Hvad betyder prisen for oplevelsen af et produkt?
22/06/2018

Taxa eller bil? Det handler om ”mental bogføring”
29/05/2018

GDPR – fik du styr på dine databaser?
29/05/2018

Konformitet gør dine kampagner mere effektive!
19/04/2018

Et af verdens mest citerede adfærdspsykologiske forsøg holder ikke!
20/02/2018

Hvordan byder du nye kunder velkommen?
20/02/2018

Hvor dyrt er “Gratis”?
06/02/2018

B-t-B: Sådan får du salg og marketing til at samarbejde om at generere leads
09/01/2018

Derfor virker ”Du” bedre end ”Vi”!
09/01/2018

3 marketingtrends du skal holde øje med i 2018
17/11/2017

Vil du have flere varme leads?
17/11/2017

Hvorfor virker Black Friday?
17/11/2017

Permission is king
04/10/2017

Går du glip af forretning, fordi du mangler e-mail permissions?
28/09/2017

Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.
27/09/2017

Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
31/08/2017

Sådan bruger du en lokkedue
30/08/2017

Små ord med STOR betydning
26/06/2017

Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
31/05/2017

Dine valg er styret af naive forestillinger
20/04/2017

Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
20/04/2017

Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
20/03/2017

Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
19/03/2017

Sådan får du flere permissions!
31/01/2017

Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
30/01/2017

Tving dine kunder til at tage stilling
12/12/2016

Trends for 2017 marketing:
Det hårde med det bløde

05/12/2016

Når din Data Marketing bliver personlig
22/11/2016

Når 3 er større end 5 – psykologien
bag vores opfattelse af pris

25/10/2016

Dialogbaseret leadgenerering
18/10/2016

Regel #1: skrot alle regler om e-mail marketing
18/10/2016

Sådan får du håndværkeren til
at pege på dit produkt!

18/10/2016

Relevans’ Brand Types gør dit brand markant og stærkt!
18/10/2016

Datadrevet marketing med RFM-modellen
14/10/2016

Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
12/09/2016

Så er Kapitel 5 klar!
08/09/2016

Det er ganske uhørt!
16/08/2016

Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
04/08/2016

Forventninger former dine kunders oplevelser
04/08/2016

Drikker du vin af et papkrus?
27/06/2016

Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
20/06/2016

88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
13/06/2016

Nyhedsmail april 2016
11/05/2016

Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
11/05/2016

Orkestrér dine kunders vaner
19/04/2016

Hvad er det nye sort i 2016?
10/02/2016

Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
08/02/2016

Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
18/12/2015

Nyhedsbrev november/december
10/12/2015

Børsen vælger Relevans til CEM projekt
03/12/2015

Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
04/11/2015

Release på kapitel 4 i Byggebranchens Digitale A-Z
22/10/2015

Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
20/10/2015

Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
16/10/2015

Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
07/10/2015

Hvad tager du for at hjælpe nevøen med lektierne?
05/10/2015

Hvad gør du, når selvforståelsen står i vejen?
02/10/2015

Stein Bagger og den glohede kogeplade
08/09/2015

Ser du syner?
02/09/2015