For os er det alt afgørende, at content og kontekst er relevant.
Derfor hedder vores bureau Relevans. Og derfor skaber vi resultater for vores kunder.

Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.

27/09/2017 af Morten Lorentzen

Der findes grundlæggende to typer af mennesker: Dem der bliver motiveret af at opnå noget. Og dem, der motiveres af at undgå noget.

Opnå-personer vil gerne tjene flere penge. Hurtigt videre til næste opgave. Være populære.

Undgå-personer vil hellere slippe for besvær. Vælge den sikre løsning. Få det til at fungere i praksis.

Man kan som udgangspunkt være mere det ene eller det andet. Men man kan også svinge mellem de to typer afhængigt af, hvilket produkt eller konkret problemstilling, man skal forholde sig til. Du kunne fx tænkes af være en opnå-person mht. til ferier og en undgå-person mht. til it-udstyr.

Læs også: Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?

Hvordan kan du bruge opnå-undgå tankegangen i din markedsføring?

Når du skal udforme kommunikation til din målgruppe, kan du bruge OPNÅ/UNDGÅ til at identificere, hvad der motiverer læseren til at reagere på dit budskab. Måske kender du din målgruppe så godt, at du straks ved, om den består af overvejende opnå- eller undgå-personer i relation til dit produkt/din løsning. Så kan du udforme dine kampagner ud fra den valgte vinkel. Er du i tvivl, kan du teste dit budskab i to versioner og vælge den version, der giver størst respons.

Læs også: Små ord med stor betydning

Hvordan finder du ud af, om din målgruppe er opnå eller undgå? Og hvad er du selv?

Sammenlign opnå- og undgå-personer her i skemaet:

Opnå-personer
Ser udfordringer og muligheder
Har fokus på at kunne opnå sine drømme og skabe den ideelle situation
Optimister (ser glasset halvt fyldt)
Drevet af følelser
Jeg-mennesker
Overtales af abstrakte argumenter
Er risikovillige
Spørger ofte: Hvorfor?

Undgå-personer
Ser problemer
Har fokus på stabilitet og sikkerhed – og det at fravælge et produkt/ydelse vil være en fejl
Pessimister (ser glasset halvt tomt)
Drevet af fornuft og rationelle argumenter
Vi-mennesker
Overtales af konkrete argumenter
Er risiko-aversive / tabsaversive
Spørger ofte: Hvordan?

Eksempel på formuleringer af samme budskab til henholdsvis opnå- og undgå-personer:

Formulering til opnå-personer

Du får allerede nyheder, tilbud og tips fra os om professionelle vaskeriløsninger, der letter din og dine kollegers hverdag.

Det vil jeg gerne gøre mit til, at du fortsat får, så du kan bruge din energi på dine kunder – og ikke på jeres vasketøj.

Formulering til undgå-personer

Du får allerede nyheder, tilbud og tips fra os om professionelle vaskeriløsninger, der mindsker besværet i din og dine kollegers hverdag.

Det vil jeg gerne sikre mig, at du fortsat får, så du også fremover undgår bøvl med snavset arbejdstøj, linned mv.

Hvis du vil vide, hvordan du kan bruge opnå-undgå segmentering eller andre adfærdspsykologiske greb i din egen markedsføring – så kontakt Morten Lorentzen på 2029 4877 eller skriv til morten@relevans.dk

Vil du lære mere adfærdspsykologi?
Meld dig til vores gratis seminar »

Har du læst vores bog Adfærdspsykologi i Markedsføringen?
Hvis ikke, kan du få en smagsprøve nu: De tre første kapitler gratis.
Få dine gratis kapitler her »

 

Følg Relevans

Tilmeld e-news

Få relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

INDLÆG

Hvad betyder prisen for oplevelsen af et produkt?
22/06/2018

Taxa eller bil? Det handler om ”mental bogføring”
29/05/2018

GDPR – fik du styr på dine databaser?
29/05/2018

Konformitet gør dine kampagner mere effektive!
19/04/2018

Et af verdens mest citerede adfærdspsykologiske forsøg holder ikke!
20/02/2018

Hvordan byder du nye kunder velkommen?
20/02/2018

Hvor dyrt er “Gratis”?
06/02/2018

B-t-B: Sådan får du salg og marketing til at samarbejde om at generere leads
09/01/2018

Derfor virker ”Du” bedre end ”Vi”!
09/01/2018

3 marketingtrends du skal holde øje med i 2018
17/11/2017

Vil du have flere varme leads?
17/11/2017

Hvorfor virker Black Friday?
17/11/2017

Permission is king
04/10/2017

Går du glip af forretning, fordi du mangler e-mail permissions?
28/09/2017

Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.
27/09/2017

Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
31/08/2017

Sådan bruger du en lokkedue
30/08/2017

Små ord med STOR betydning
26/06/2017

Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
31/05/2017

Dine valg er styret af naive forestillinger
20/04/2017

Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
20/04/2017

Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
20/03/2017

Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
19/03/2017

Sådan får du flere permissions!
31/01/2017

Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
30/01/2017

Tving dine kunder til at tage stilling
12/12/2016

Trends for 2017 marketing:
Det hårde med det bløde

05/12/2016

Når din Data Marketing bliver personlig
22/11/2016

Når 3 er større end 5 – psykologien
bag vores opfattelse af pris

25/10/2016

Dialogbaseret leadgenerering
18/10/2016

Regel #1: skrot alle regler om e-mail marketing
18/10/2016

Sådan får du håndværkeren til
at pege på dit produkt!

18/10/2016

Relevans’ Brand Types gør dit brand markant og stærkt!
18/10/2016

Datadrevet marketing med RFM-modellen
14/10/2016

Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
12/09/2016

Så er Kapitel 5 klar!
08/09/2016

Det er ganske uhørt!
16/08/2016

Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
04/08/2016

Forventninger former dine kunders oplevelser
04/08/2016

Drikker du vin af et papkrus?
27/06/2016

Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
20/06/2016

88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
13/06/2016

Nyhedsmail april 2016
11/05/2016

Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
11/05/2016

Orkestrér dine kunders vaner
19/04/2016

Hvad er det nye sort i 2016?
10/02/2016

Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
08/02/2016

Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
18/12/2015

Nyhedsbrev november/december
10/12/2015

Børsen vælger Relevans til CEM projekt
03/12/2015

Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
04/11/2015

Release på kapitel 4 i Byggebranchens Digitale A-Z
22/10/2015

Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
20/10/2015

Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
16/10/2015

Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
07/10/2015

Hvad tager du for at hjælpe nevøen med lektierne?
05/10/2015

Hvad gør du, når selvforståelsen står i vejen?
02/10/2015

Stein Bagger og den glohede kogeplade
08/09/2015

Ser du syner?
02/09/2015

Du kan ikke hive dig selv op ved håret!
27/08/2015