CPC er en forkortelse for Cost per Click, på dansk pris per klik. CPC bestemmer hvor meget annoncører betaler for de annoncer, de har placeret på eksempelvis Google. Det drejer sig om den pris du betaler hver gang der nogle der klikker på din annonce.
Det er på mange måder relateret til begrebet PPC, som er en forkortelse for Pay Per Click.
Der findes ikke nogen fast CPC-pris, hvis vi tager Google som eksempel, fastsættes prisen gennem aktioner. Du som virksomhed kommer med et bud på hvad du maksimalt vil give per klik, buddet fastsætter så hvor din annonce vil blive placeret.
Konkurrencen på det specifikke søgeord du gerne vil annoncer på, fastsætter derved CPC. Annonceplaceringen og konkurrencen er dog ikke de eneste faktorer der påvirker prisen. Kvaliteten af din hjemmeside spiller også en væsentlig rolle. Derudover kigger Google også på hvad det er for et produkt du sælger og hvilken fortjeneste der er. Der vil derfor være en væsentlig forskel på CPC, ved henholdsvis tandbørster og biler. Hvis produktprisen er høj, vil CPC også være højere.
Annoncering kan hurtig blive en dyr fornøjelse, hvis du ikke er opmærksom. Det er derfor vigtigt at du gør dig nøje overvejelser over, hvilke søgeord du vil annoncer på. Selv om en CPC kan virke lav, kan det gå stærkt med at du får brugt dit annoncebudget.
Vi kommer her med en række råd og overvejelser, som du med fordel kan tænke over inden du går i gang med annoncering. Der nemlig ikke noget være end hvis du har kastet en masse annoncekroner efter klik der ikke har givet dig et afkast.
Relevans er et strategisk og kreativt reklamebureau, som er specialiseret i branding, adfærdsdesign og leadgenerering. Vi tilbyder dig alle former for leadgenerering – herunder Inbound Marketing.
Relevans er HubSpot Platinum Solutions Partner.
Morten Lorentzen
Adfærdsstrateg, CEO
+45 2029 4877
Lasse Hinke
Kontaktdirektør, COO
+45 2427 3254
Svanevej 22, 2
DK–2400 København NV
+45 3325 8282
CVR 20346191
©2021 Relevans ApS. All rights reserved.