For os er det alt afgørende, at content og kontekst er relevant.
Derfor hedder vores bureau Relevans. Og derfor skaber vi resultater for vores kunder.

Forventninger former dine kunders oplevelser

04/08/2016 af Lasse Hinke

Det, der driver folks valg og vurderinger, kan i høj grad påvirkes. De farves af, om udgangspunktet for deres vurdering er høj eller lav

Var du ude at rejse med familien i ferien? Måske sydpå.

Forestil dig, at I har været en tur til Toscana. Inden afrejse har I pakket kufferterne, og børnene har været fulde af forventning.

Men i lufthavnen får du at vide, at jeres fly til Italien er overbooket. Der er desværre ikke flere pladser. Du og resten af den utålmodige familie må vente i tre en halv time på næste afgang.

Du er ikke tilfreds.

Kunne flyselskabet have givet jer en bedre oplevelse af den tid, som I må vente? Det kunne de og vejen kan bl.a. gå gennem en ændring af de forventninger, som du, kunden, har. For på den måde bliver din oplevelse også ændret.

Mennesker træffer ikke altid fornuftige økonomiske beslutninger. Det, der driver folks valg og vurderinger, kan i høj grad påvirkes. De farves af, om udgangspunktet for vores vurdering er høj eller lav.

Vi er nemlig påvirkelige over for det ”anker” eller holdepunkt, som vores vurdering tager afsæt i.

Om lidt vil du se, hvordan lufthavnspersonalet med få greb kunne have skabt nogle andre forventninger – og dermed påvirket stemningen i en mere positiv retning. Men først skal vi en tur på restaurant.

Læs også: Du kan ikke hive dig selv op ved håret!

Forventninger skaber holdepunkt

Du og familien er langt om længe kommet til Italien. Du ser frem til at spise på hyggelige små lokale restauranter, der emmer af autentisk sydlandsk stemning.

Hvis restauratøren har tænkt sig om, er der dæmpet belysning, blide farver på væggene og stearinlys på bordet. Det er alle faktorer, der kan få dig til at bruge flere penge. For omgivelserne, som et produkt bliver præsenteret i, har stor indflydelse på vores efterfølgende vurdering af produktet. De skaber forventninger til vores oplevelser.

På den måde kan forventninger både påvirke vores smagsoplevelse og farve vores vurdering.

Hvis du har høje forventninger, skaber det bedre smagsoplevelser, og det kan få dig til at være mere generøs med drikkepengene. Og hvorfor skulle du ikke have forventninger, når du har taget et kig på beskrivelsen af maden på menukortet. Detaljerede – måske endda eksotiske – beskrivelser vil også påvirke dine forventninger og oplevelse. En forventning om en positiv oplevelse vil som oftest også blive det – og omvendt.

Læs også: Advarsel: Dine kunder ved ikke, hvad de vil have

Et smut tilbage til lufthavnen

Fortæller du dine kunder, at en oplevelse bliver ubehagelig, vil de mange gange have en tendens til at være enige efterfølgende. Ikke på grund af oplevelsen, men i kraft af de forventninger du har skabt hos dem.

Med det in mente burde flypersonalet have arbejdet lidt med dine forventninger. Inden de tilbød dig et fly senere samme dag, kunne de først have nævnt, at der ville være en afgang tidligt næste morgen. Men at de ville gøre alt for at få jer med på flyet om tre og en halv time.

Så ville du pludselig være anderledes positivt stemt over noget, der startede som en dårlig oplevelse. Alternativet forekommer nu helt rimeligt.

Vil du have flere idéer til, hvordan du former dine kunders oplevelser, er vi ikke mere end et opkald eller klik væk fra dig – så kontakt Morten Lorentzen2029 4877 eller skriv til morten@relevans.dk

Følg Relevans

Tilmeld e-news

Få relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

INDLÆG

Overlad trygt din Inbound Marketing til Relevans og Hubspot
29/10/2018

Med Inbound Marketing kan du sætte salg og marketing på autopilot 24/7/365
29/10/2018

Psykologien bag Black Friday
24/10/2018

Farvepsykologi: Der er mange regler. Men de vil altid skulle brydes.
02/10/2018

Hvad betyder prisen for oplevelsen af et produkt?
22/06/2018

Taxa eller bil? Det handler om ”mental bogføring”
29/05/2018

GDPR – fik du styr på dine databaser?
29/05/2018

Konformitet gør dine kampagner mere effektive!
19/04/2018

Et af verdens mest citerede adfærdspsykologiske forsøg holder ikke!
20/02/2018

Hvordan byder du nye kunder velkommen?
20/02/2018

Hvor dyrt er “Gratis”?
06/02/2018

B-t-B: Sådan får du salg og marketing til at samarbejde om at generere leads
09/01/2018

Derfor virker ”Du” bedre end ”Vi”!
09/01/2018

3 marketingtrends du skal holde øje med i 2018
17/11/2017

Vil du have flere varme leads?
17/11/2017

Hvorfor virker Black Friday?
17/11/2017

Permission is king
04/10/2017

Går du glip af forretning, fordi du mangler e-mail permissions?
28/09/2017

Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.
27/09/2017

Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
31/08/2017

Sådan bruger du en lokkedue
30/08/2017

Små ord med STOR betydning
26/06/2017

Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
31/05/2017

Dine valg er styret af naive forestillinger
20/04/2017

Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
20/04/2017

Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
20/03/2017

Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
19/03/2017

Sådan får du flere permissions!
31/01/2017

Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
30/01/2017

Tving dine kunder til at tage stilling
12/12/2016

Trends for 2017 marketing:
Det hårde med det bløde

05/12/2016

Når din Data Marketing bliver personlig
22/11/2016

Når 3 er større end 5 – psykologien
bag vores opfattelse af pris

25/10/2016

Dialogbaseret leadgenerering
18/10/2016

Regel #1: skrot alle regler om e-mail marketing
18/10/2016

Sådan får du håndværkeren til
at pege på dit produkt!

18/10/2016

Relevans’ Brand Types gør dit brand markant og stærkt!
18/10/2016

Datadrevet marketing med RFM-modellen
14/10/2016

Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
12/09/2016

Så er Kapitel 5 klar!
08/09/2016

Det er ganske uhørt!
16/08/2016

Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
04/08/2016

Forventninger former dine kunders oplevelser
04/08/2016

Drikker du vin af et papkrus?
27/06/2016

Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
20/06/2016

88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
13/06/2016

Nyhedsmail april 2016
11/05/2016

Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
11/05/2016

Orkestrér dine kunders vaner
19/04/2016

Hvad er det nye sort i 2016?
10/02/2016

Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
08/02/2016

Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
18/12/2015

Nyhedsbrev november/december
10/12/2015

Børsen vælger Relevans til CEM projekt
03/12/2015

Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
04/11/2015

Release på kapitel 4 i Byggebranchens Digitale A-Z
22/10/2015

Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
20/10/2015

Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
16/10/2015

Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
07/10/2015

Hvad tager du for at hjælpe nevøen med lektierne?
05/10/2015