For os er det alt afgørende, at content og kontekst er relevant.
Derfor hedder vores bureau Relevans. Og derfor skaber vi resultater for vores kunder.

Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!

04/11/2015 af Lasse Hinke

Uanset om du arbejder med B-t-C eller B-t-B markedsføring er du afhængig af at kommunikere med dine kunder. Ja ja, tænker du nok. Det giver da sig selv. Det gør det naturligvis også. For uden kommunikation ikke noget salg.

Når jeg skriver, som jeg skriver, er det jo netop fordi, der er en enkelt eller to mellemregninger, vi lige skal have på plads. For en ting er, at du taler til dine kunder. En anden er det, at du sikrer involvering og engagement – og ikke mindst en relevant dialog.

Skridt for skridt leder du dine kunder gennem en nøje orkestreret rejse, der sikrer dig (og ikke dine konkurrenter) salget.

Læs også: Løser du det rigtige problem

Permission is king

I sagens natur er det nemt nok at bruge budgettet på én-vejskommunikation uden reelt at komme i dialog med kunder og kundeemner. Det er her e-mailen kommer ind i billedet. Lige så snart du bevæger dig videre fra massekommunikationen, bør du lade e-mailen gøre en del af markedsføringen for dig.

Netop e-mailen åbner en masse spændende og effektive muligheder. Muligheder der vil gavne din forretning. Men det kræver, at du bruger e-mailen intelligent, så den skaber en tættere relation til dine kunder.

Erfaringsmæssigt er der penge at hente i en tæt kunderelation – i stedet for at dine konkurrenter har den med din kunde. Mere om den intelligente brug om lidt.

Men før du kan få påvirke dine kunder med din e-mail, skal du vide, hvor du skal sende e-mailen hen. Omdrejnings­punktet i kommunikationsprocessen er at få en e-mail permission. Uanset målgruppe og branche, bør du tænke permission ind som det først skridt på relationsstigen.

”Permission is king” med andre ord. For uden en permission, kan du ikke etablere et dialog flow. Så er du tvunget til at famle dig frem i blinde uden at vide, hvor dine kunder befinder sig i købsprocessen.

Læs også: Hvorfor får du ikke bare kunderne til at komme til dig!

Første trin på relationsstigen

Indsamling af permissions er et centralt element, når vi designer relationsstiger. For det er typisk første trin på relationsstigen. Det er der din kunde tilmelder sig nyhedsbrevet. Som oftest er det starten på din kundes livscyklus.

Uden e-mailen (og permission) bliver din leadproces længere. I bedste fald.

Samtidig vil du uden tvivl overse og miste salgsmuligheder, som nemt og enkelt kunne være samlet op og bearbejdet.

Læs også: Advarsel! Dine kunder ved ikke, hvad de vil have!

E-mails er mange ting

Vi ser det ofte, når vi rådgiver. E-mails der bliver brugt forkert.

Bruger du e-mailen forkert, mister du også en gylden mulighed for at komme i dialog med dine kunder. For e-mails ikke bare e-mail. De kan designes og orkestreres på et utal af måder. Her er det stort set kun fantasien, der sætter grænser. Og den viden du har om din kunde til at målrette budskabet og trykke på alle de rigtige knapper.

Mere eller mindre personlige e-mails, e-news og elektroniske direct mails i forskellige afskygninger er de mest almindelige. Fællesnævneren er blot kommunikationskanalen og den permission, der ligger bag.

Læs også: Læs også: Du kan ikke hive dig selv op ved håret!

Takeaways

Er du af en eller anden grund ikke allerede er i gang, så gå i gang. Nu!

Har du ikke skrevet permissions på alle potentielle kunder og kunder ind i din nuværende strategi. Så gør det nu.

Hvis du ikke allerede har kortlagt dine kunders adfærd og ved hvorfor de opfører sig, som de gør. Så bør du prioritere det nu.

Vil du hellere vente med at opbygge kunderejser og personas, fordi der er “andre vigtigere ting”? Så prioriteter du forkert.

Der er rigtig mange måder at høste permissions på.

Et par af de mere effektive er at bede alle kunder og kundeemner, som du og dine kolleger løbende er i kontakt med, om permission.

En anden er tydeligt at bede om permission på hjemmesiden. Og her tænker jeg ikke bare et sted. Men på alle relevante undersider. En effektiv måde at høste på her, er sleeknote.

Husk også! Det er som oftest en rigtig go ide at arbejde udfra en noget-for-noget strategi.

Lyst til en uforpligtende snak om e-mails og permissions? Så kontakt Lasse på telefon 24273254 – eller send en mail på lasse@relevans.dk

Et svar på “Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!”

  1. Pingback: Relevans

Der kan ikke kommenteres på dette indlæg.

Følg Relevans

Tilmeld e-news

Få relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

INDLÆG

Overlad trygt din Inbound Marketing til Relevans og Hubspot
29/10/2018

Med Inbound Marketing kan du sætte salg og marketing på autopilot 24/7/365
29/10/2018

Psykologien bag Black Friday
24/10/2018

Farvepsykologi: Der er mange regler. Men de vil altid skulle brydes.
02/10/2018

Hvad betyder prisen for oplevelsen af et produkt?
22/06/2018

Taxa eller bil? Det handler om ”mental bogføring”
29/05/2018

GDPR – fik du styr på dine databaser?
29/05/2018

Konformitet gør dine kampagner mere effektive!
19/04/2018

Et af verdens mest citerede adfærdspsykologiske forsøg holder ikke!
20/02/2018

Hvordan byder du nye kunder velkommen?
20/02/2018

Hvor dyrt er “Gratis”?
06/02/2018

B-t-B: Sådan får du salg og marketing til at samarbejde om at generere leads
09/01/2018

Derfor virker ”Du” bedre end ”Vi”!
09/01/2018

3 marketingtrends du skal holde øje med i 2018
17/11/2017

Vil du have flere varme leads?
17/11/2017

Hvorfor virker Black Friday?
17/11/2017

Permission is king
04/10/2017

Går du glip af forretning, fordi du mangler e-mail permissions?
28/09/2017

Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.
27/09/2017

Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
31/08/2017

Sådan bruger du en lokkedue
30/08/2017

Små ord med STOR betydning
26/06/2017

Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
31/05/2017

Dine valg er styret af naive forestillinger
20/04/2017

Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
20/04/2017

Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
20/03/2017

Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
19/03/2017

Sådan får du flere permissions!
31/01/2017

Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
30/01/2017

Tving dine kunder til at tage stilling
12/12/2016

Trends for 2017 marketing:
Det hårde med det bløde

05/12/2016

Når din Data Marketing bliver personlig
22/11/2016

Når 3 er større end 5 – psykologien
bag vores opfattelse af pris

25/10/2016

Dialogbaseret leadgenerering
18/10/2016

Regel #1: skrot alle regler om e-mail marketing
18/10/2016

Sådan får du håndværkeren til
at pege på dit produkt!

18/10/2016

Relevans’ Brand Types gør dit brand markant og stærkt!
18/10/2016

Datadrevet marketing med RFM-modellen
14/10/2016

Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
12/09/2016

Så er Kapitel 5 klar!
08/09/2016

Det er ganske uhørt!
16/08/2016

Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
04/08/2016

Forventninger former dine kunders oplevelser
04/08/2016

Drikker du vin af et papkrus?
27/06/2016

Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
20/06/2016

88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
13/06/2016

Nyhedsmail april 2016
11/05/2016

Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
11/05/2016

Orkestrér dine kunders vaner
19/04/2016

Hvad er det nye sort i 2016?
10/02/2016

Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
08/02/2016

Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
18/12/2015

Nyhedsbrev november/december
10/12/2015

Børsen vælger Relevans til CEM projekt
03/12/2015

Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
04/11/2015

Release på kapitel 4 i Byggebranchens Digitale A-Z
22/10/2015

Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
20/10/2015

Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
16/10/2015

Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
07/10/2015

Hvad tager du for at hjælpe nevøen med lektierne?
05/10/2015