For os er det alt afgørende, at content og kontekst er relevant.
Derfor hedder vores bureau Relevans. Og derfor skaber vi resultater for vores kunder.

Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?

31/08/2017 af Morten Lorentzen

Kravet til alle os marketingfolk bliver større med den nye persondataforordning, der træder i kraft den 25. maj 2018. Kravene til dokumentation for permission-afgivelse samt kravene til opbevaring af data skærpes.

Derfor bliver vi nødt til at sikre, at måden vi indsamler og opbevarer permissions og data på, opfylder de nye krav.

Regler for indsamling af permission er blevet skærpet

Du skal i al enkelthed kunne bevise, at kunden har afgivet permission. Markedsføringsloven siger, at et samtykke skal være udtryk for en frivillig, specifik og informeret viljetilkendegivelse. Persondataforordningen siger, at du skal kunne dokumentere, at du har modtaget samtykket på den måde, og specificerer kravene til, hvordan du opbevarer data. Jo mere personfølsomme data er, jo højere sikkerhedskrav er der til opbevaring af og adgang til data.

Eksisterende database og mailingliste

Har du mange e-mail permissions liggende, som du har anvendt til at sende e-mails til, ja så er de også omfattet af den kommende persondataforordning. Så det er på tide at lave et tjek på, om basen fremefter kan modstå klager fra utilfredse potentielle kunder – eller endda eksisterende kunder.

Har du gemt det samtykke, som du fik, og har du gemt kampagnen, som kunden/den potentielle kunde reagerede på? Hvis ikke, har du et potentielt problem. For bliver der klaget over at du udsender spam, vil du få en bøde.

Det er også nu du skal undersøge, om der ligger data, som reelt ikke anvendes, og som evt. kræver større datasikkerhed end de data, der anvendes. Så kan der være god mening i at slette de data, som ikke bruges.

Har du personfølsomme data i basen, og anvender du dem? Så skal der tjekkes op på både dine kollegers adgang til data og it-sikkerheden generelt. Glipper det og slipper personfølsomme data ud, ja så er bødestørrelserne til at på øje på:

Bødestørrelser

Persondataforordningen:
I groveste tilfælde, risikerer du en bøde på op til 4% af globalomsætningen. Afhængigt af en virksomheds størrelse, så er alene det faktum, at man regner bødestørrelsen ud fra den globale omsætning, skræmmende.

Spam:
Spambøderne har ikke ændret sig. En bøde afregnes på basis af antallet af e-mails, du har sendt som spam. Du kommer til at betale 100 kr. pr. e-mail sendt, dog mindst 10.000 kr.

Risikoen for bøde

Er uheldet ude og du får lækket data eller bliver du anklaget for spam, så skal du regne med, myndighederne forfølger sagen. Der er nemlig øget opmærksomhed på at beskytte bedre end i dag, da data bliver stadig flere og nemmere at parre og anvende bl.a. markedsføringsmæssigt.

Gå i gang nu!

Lige om lidt træder forordningen i kraft (25. maj 2018). Men inden data og systemer er kortlagte og korrigerende actions taget, så er vi hurtigt henne ved deadline. Fx arbejder vi hos Relevans på højtryk hos vores kunder, for at sikre at permissions er lovlige og dokumenterede samt at data sikkerhedsmæssigt ligger, som det kræves.

Vil du have en gennemgang af jeres data og systemer, så ring eller skriv til Morten Lorentzen3326 7152 eller morten@relevans.dk

Følg Relevans

Tilmeld e-news

Få relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

INDLÆG

Konformitet gør dine kampagner mere effektive!
19/04/2018

Et af verdens mest citerede adfærdspsykologiske forsøg holder ikke!
20/02/2018

Hvor dyrt er “Gratis”?
06/02/2018

Derfor virker ”Du” bedre end ”Vi”!
09/01/2018

3 marketingtrends du skal holde øje med i 2018
17/11/2017

Vil du have flere varme leads?
17/11/2017

Hvorfor virker Black Friday?
17/11/2017

Permission is king
04/10/2017

Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.
27/09/2017

Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
31/08/2017

Sådan bruger du en lokkedue
30/08/2017

Små ord med STOR betydning
26/06/2017

Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
31/05/2017

Dine valg er styret af naive forestillinger
20/04/2017

Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
20/04/2017

Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
20/03/2017

Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
19/03/2017

Sådan får du flere permissions!
31/01/2017

Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
30/01/2017

Tving dine kunder til at tage stilling
12/12/2016

Trends for 2017 marketing:
Det hårde med det bløde

05/12/2016

Når din Data Marketing bliver personlig
22/11/2016

Når 3 er større end 5 – psykologien
bag vores opfattelse af pris

25/10/2016

Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
12/09/2016

Så er Kapitel 5 klar!
08/09/2016

Det er ganske uhørt!
16/08/2016

Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
04/08/2016

Forventninger former dine kunders oplevelser
04/08/2016

Drikker du vin af et papkrus?
27/06/2016

Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
20/06/2016

88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
13/06/2016

Nyhedsmail april 2016
11/05/2016

Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
11/05/2016

Orkestrér dine kunders vaner
19/04/2016

Hvad er det nye sort i 2016?
10/02/2016

Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
08/02/2016

Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
18/12/2015

Nyhedsbrev november/december
10/12/2015

Børsen vælger Relevans til CEM projekt
03/12/2015

Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
04/11/2015

Release på kapitel 4 i Byggebranchens Digitale A-Z
22/10/2015

Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
20/10/2015

Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
16/10/2015

Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
07/10/2015

Hvad tager du for at hjælpe nevøen med lektierne?
05/10/2015

Hvad gør du, når selvforståelsen står i vejen?
02/10/2015

Stein Bagger og den glohede kogeplade
08/09/2015

Ser du syner?
02/09/2015

Du kan ikke hive dig selv op ved håret!
27/08/2015

Advarsel: Dine kunder ved ikke, hvad de vil have
17/08/2015

Kvinder kan ikke køre bil!
27/07/2015

Din hjerne forfører dig
19/07/2015

Psst….har du lige et øjeblik?
13/07/2015

Vi holder ferielukket i uge 30 og 31 – men holder døren på klem…
09/07/2015

“Han overtalte mig til at gå i seng med sig”
07/07/2015

Du vil ærgre dig, hvis du ikke læser denne artikel
26/06/2015

10 grunde til at du er menneske
(og bør kontakte os med det samme)

03/06/2015

Velkommen til 3 nye kunder!
02/06/2015

Løser du det rigtige problem?
02/06/2015

Kan SEO erstatte branding?
22/05/2015