For os er det alt afgørende, at content og kontekst er relevant.
Derfor hedder vores bureau Relevans. Og derfor skaber vi resultater for vores kunder.

Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?

16/10/2015 af Jakob Rachmanski

“Det kommer til at lyde åndssvagt det her, og mange vil sikkert grine. Men hvis jeg tidligere havde en dårlig træning, hvor jeg brændte mange chancer, påvirkede det mig meget. I stedet for at gå derfra med en dårlig følelse lægger jeg nu tyve bolde tre meter fra mål og sparker dem alle ind. På den måde snyder jeg min hjerne til at tro, at det har været en god træning”.

Ordene kommer fra fodboldspilleren Lasse Vibe, men det er egentlig ikke så afgørende. Derimod er det værd at bide mærke i, at det ikke er helt ligegyldigt, hvordan en begivenhed ender.

Fodboldspilleren har fat i noget rigtigt.

Koldt vand og varme hænder

Hvis du er dedikeret vinterbader, så spring bare videre til næste kapitel med det samme. Synes du tværtimod, at det er ubehageligt, hvis vandet er under 19 grader, så læs med her.

Foretrækker du at have din hånd i koldt vand i halvandet minut eller i et minut? Hvis vandet er ubehageligt koldt, vil du selvfølgelig afslutte pinen efter et minut.

I et forsøg viste det sig, at et flertal foretrak versionen, hvor de skulle have hånden i vandet i længere tid. Men der var et twist, for i de sidste 30 sekunder steg temperaturen langsomt til 15 grader i stedet for at blive på 14 grader som i det foregående minut.

De ville altså hellere frivilligt pine sig selv med at have hånden i koldt vand i et halvt minut længere. Og ja, 14-15 grader koldt vand er ubehageligt at have hænderne i for de fleste.

Læs også: Du vil ærgre dig, hvis du ikke læser denne artikel

Gode og dårlige oplevelser

Hvordan kan det være, at folk frivilligt valgte mere ubehag frem for mindre?

Forklaringen er, at folk ser bort fra længden af en oplevelse, der vækker følelser, når de efterfølgende vurderer oplevelsen. Til gengæld støtter de sig til et eller to øjeblikke i forløbet.

Derfor vil folk vurdere oplevelsen af et produkt lavere, hvis et mindre ønskværdigt produkt tilføjes – også selv om den ekstra gave fremkalder en positiv oplevelse. Under disse betingelser vurderes en dårligere oplevelse som bedre, end den objektivt set burde være.

Tendensen går igen på andre områder, der er mere genkendelige i en sælgers verden. Reklamer, som vækker positive følelser, rates højere af forbrugerne, hvis der undervejs er et eller flere intense peaks og en stærk positiv afslutning.

Læs også: Advarsel – dine kunder ved ikke, hvad de vil have!

Overvej hvad du giver børnene

Halloween – den årligt tilbagevendende amerikanske tradition, hvor børn og barnlige sjæle klæder sig ud – nærmer sig.

Du har bevæbnet dig med slik i forskellige afskygninger mod de indtrængende gæster. Nu banker børnene og ham den skøre nabo sørme på din dør.

Tror du, at de bliver gladest for at få en chokoladebar eller en chokoladebar og derefter et tyggegummi? Interessant nok viser det sig, at chokoladebar og tyggegummi får en køligere modtagelse, hvis du afslutter med tyggegummiet, end hvis du kun gav chokoladen. To positive indtryk værdsættes altså mindre, hvis det, du giver til sidst, er dårligere end det, du giver først.

Ferier og salgsmøder

Vores måde at vurdere begivenheder på ud fra hukommelsen har ikke kun betydning for det næste kundemøde. Det er også værd at overveje i forhold til ferie med familien.

Husk derfor to ting, hvis feriebillederne også skal vække glæde et par år efter ferien. Sørg for et eller to virkeligt mindeværdige højdepunkter i løbet af ferien. Og lad endelig være med at skændes den sidste dag. Slut i stedet af med en god oplevelse.

Hvis du vil lære at bruge adfærdspsykologi i din markedsføring, har du mulighed for at tilmelde dig vores kurser. Du kan du se oversigt over vores kurser her.

Hvis du vil have flere idéer til, hvad du kan gøre, for at sikre dit produkt den bedste præsentation, er vi ikke mere end et opkald eller klik væk fra dig. Ring til Morten Lorentzen på 3326 7152 eller send ham en mail på morten@relevans.dk.

2 svar på “Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?”

  1. Pingback: Relevans
  2. Pingback: Relevans

Der kan ikke kommenteres på dette indlæg.

Følg Relevans

Tilmeld e-news

Få relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

INDLÆG

Små ord med STOR betydning
26/06/2017

Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
31/05/2017

Dine valg er styret af naive forestillinger
20/04/2017

Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
20/04/2017

Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
20/03/2017

Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
19/03/2017

Sådan får du flere permissions!
31/01/2017

Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
30/01/2017

Tving dine kunder til at tage stilling
12/12/2016

Trends for 2017 marketing:
Det hårde med det bløde

05/12/2016

Når din Data Marketing bliver personlig
22/11/2016

Når 3 er større end 5 – psykologien
bag vores opfattelse af pris

25/10/2016

Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
12/09/2016

Så er Kapitel 5 klar!
08/09/2016

Det er ganske uhørt!
16/08/2016

Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
04/08/2016

Forventninger former dine kunders oplevelser
04/08/2016

Drikker du vin af et papkrus?
27/06/2016

Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
20/06/2016

88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
13/06/2016

Nyhedsmail april 2016
11/05/2016

Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
11/05/2016

Orkestrér dine kunders vaner
19/04/2016

Hvad er det nye sort i 2016?
10/02/2016

Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
08/02/2016

Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
18/12/2015

Nyhedsbrev november/december
10/12/2015

Børsen vælger Relevans til CEM projekt
03/12/2015

Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
04/11/2015

Release på kapitel 4 i Byggebranchens Digitale A-Z
22/10/2015

Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
20/10/2015

Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
16/10/2015

Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
07/10/2015

Hvad tager du for at hjælpe nevøen med lektierne?
05/10/2015

Hvad gør du, når selvforståelsen står i vejen?
02/10/2015

Stein Bagger og den glohede kogeplade
08/09/2015

Ser du syner?
02/09/2015

Du kan ikke hive dig selv op ved håret!
27/08/2015

Advarsel: Dine kunder ved ikke, hvad de vil have
17/08/2015

Kvinder kan ikke køre bil!
27/07/2015

Din hjerne forfører dig
19/07/2015

Psst….har du lige et øjeblik?
13/07/2015

Vi holder ferielukket i uge 30 og 31 – men holder døren på klem…
09/07/2015

“Han overtalte mig til at gå i seng med ham”
07/07/2015

Du vil ærgre dig, hvis du ikke læser denne artikel
26/06/2015

10 grunde til at du er menneske
(og bør kontakte os med det samme)

03/06/2015

Velkommen til 3 nye kunder!
02/06/2015

Løser du det rigtige problem?
02/06/2015

Kan SEO erstatte branding?
22/05/2015

Hvad er forskellen egentlig på storytelling og content marketing?
19/05/2015

Hvorfor får du ikke bare kunderne til at komme til dig?
06/05/2015