For os er det alt afgørende, at content og kontekst er relevant.
Derfor hedder vores bureau Relevans. Og derfor skaber vi resultater for vores kunder.

Tving dine kunder til at tage stilling

12/12/2016 af Jakob Rachmanski

Mange af de beslutninger, som bringer os i problemer, skyldes, at vi ofte kører på automatpilot. Ofte uden at vi er klar over det.

Vi ser bort fra viden, der kunne være til gavn og nytte. Vi glemmer at overveje vigtige beslutninger, men træffer i stedet det hurtigere, lettere valg.

En gang i mellem kan det derfor være udbytterigt at dykke ned i den menneskelige naturs psykologiske afkroge, for at få et mere realistisk billede af, hvordan din målgruppe tænker, føler og træffer beslutninger. For på den måde kan du komme frem til løsninger, som du formentlig ellers ikke havde overvejet.

Læs også: Din hjerne forfører dig ››

Når børnene skal i skole

Hvis du som mig cykler til arbejde, har du givetvis oplevet at blive mødt af folk, der står ved et lyskryds og deler noget ud ganske gratis for at promovere et bestemt budskab.

Nogle gange er det en ivrig politiker, der stikker dig en valgbrochure suppleret med noget, som skal få budskaberne til at glide lettere ned. Andre gange er det et nyt produkt, der skal lanceres, og så er der ofte slik involveret.

Interessant og lokkende, men børnene skal jo i skole til tiden, så jeg cykler videre – uden at tænke nærmere over det. Desværre går de ivrige “sælgere” sommetider ud på cykelstien, når jeg holder for rødt, for at dele ud af deres budskab. “Vil du have en gratis karamel?”

Nu er deres budskab straks sværere for mig (og børnene) at ignorere. I stedet for at afvise tilbuddet instinktivt, kræver det, at jeg overvejer, hvad jeg siger nej til. Årsagen til at jeg normalt vil cykle videre, i stedet for at stoppe op, er jo ikke, at jeg er imod gratis karameller, men at jeg har et andet ærinde.

Du cykler måske ikke, så hvad skal du bruge min lille anekdote til i en markedsføringssammenhæng?

Læs også: Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter ››

Tving besøgende på din hjemmeside til at afvise dit tilbud

I stedet for at være på en cykelsti, er du på Relevans.dk for at læse en artikel om, hvordan du får flere til at signe op på dit nyhedsbrev. Du er kommet to afsnit gennem teksten, da der dukker en pop-up op, som vil have, at du tilmelder dig et gratis seminar om adfærdspsykologi.

Hvad gør du?

Erfaringen viser, at du vil klikke tilbuddet væk ligeså hurtigt, som det er kommet.

I en vis forstand giver din adfærd god mening. Fra naturens hånd er vi nemlig psykologisk disponeret til instinktivt at fjerne forstyrrende elementer. En pop-up er et sådant forstyrrende element.

Vi tænker derfor ikke over vores handling. Heller ikke selvom et ”ja tak” ville have tilføjet os værdi.

Læs også: Hvilke oplevelser giver du dine kunder? ››

Hvad kan jeg gøre for at få dig til at stoppe op og tænke efter?

I stedet for at give dig muligheden for at fjerne pop-uppen helt automatisk og instinktivt, skal jeg gøre det svært for dig ikke at engagere dig. Det kan jeg fx gøre ved at fortælle dig, hvad du siger nej til, hvis du vil fjerne mit forstyrrende – men dog værdifulde – tilbud.

Ved at tvinge dig til aktivt at sige nej til de fordele du går glip af – fordi du vil fjerne pop-uppen – gør jeg det tydeligt for dig, hvad du mister. Jeg vækker din iboende modstand mod at tabe en mulig gevinst på gulvet. Og det ved jeg erfaringsmæssigt, at du ikke vil synes om. Du vil jo helst ikke misse viden, der kunne være brugbar for dig.

Nu tænker du måske, at det lyder fortænkt. Men vi har faktisk lavet præcis denne øvelse for Lungeforeningen i deres forsøg på at få flere til at tilmelde sig deres nyhedsbrev.

Vores ”forstyrrelse” af de besøgende gav Lungeforeningen 400% flere nye e-news læsere!

Hvis du vil have et bud på, hvordan du kan ”forstyrre” dine kunder med nyttig viden, så tøv ikke med at kontakte mig på 5190 6119 eller på jakob@relevans.dk.

Et svar på “Tving dine kunder til at tage stilling”

  1. Pingback: Relevans

Der kan ikke kommenteres på dette indlæg.

Følg Relevans

Tilmeld e-news

Få relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

INDLÆG

Dine valg er styret af naive forestillinger
20/04/2017

Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
20/04/2017

Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
20/03/2017

Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
19/03/2017

Sådan får du flere permissions!
31/01/2017

Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
30/01/2017

Tving dine kunder til at tage stilling
12/12/2016

Trends for 2017 marketing:
Det hårde med det bløde

05/12/2016

Når din Data Marketing bliver personlig
22/11/2016

Når 3 er større end 5 – psykologien
bag vores opfattelse af pris

25/10/2016

Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
12/09/2016

Så er Kapitel 5 klar!
08/09/2016

Det er ganske uhørt!
16/08/2016

Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
04/08/2016

Forventninger former dine kunders oplevelser
04/08/2016

Drikker du vin af et papkrus?
27/06/2016

Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
20/06/2016

88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
13/06/2016

Nyhedsmail april 2016
11/05/2016

Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
11/05/2016

Orkestrér dine kunders vaner
19/04/2016

Hvad er det nye sort i 2016?
10/02/2016

Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
08/02/2016

Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
18/12/2015

Nyhedsbrev november/december
10/12/2015

Børsen vælger Relevans til CEM projekt
03/12/2015

Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
04/11/2015

Release på kapitel 4 i Byggebranchens Digitale A-Z
22/10/2015

Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
20/10/2015

Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
16/10/2015

Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
07/10/2015

Hvad tager du for at hjælpe nevøen med lektierne?
05/10/2015

Hvad gør du, når selvforståelsen står i vejen?
02/10/2015

Stein Bagger og den glohede kogeplade
08/09/2015

Ser du syner?
02/09/2015

Du kan ikke hive dig selv op ved håret!
27/08/2015

Advarsel: Dine kunder ved ikke, hvad de vil have
17/08/2015

Kvinder kan ikke køre bil!
27/07/2015

Din hjerne forfører dig
19/07/2015

Psst….har du lige et øjeblik?
13/07/2015

Vi holder ferielukket i uge 30 og 31 – men holder døren på klem…
09/07/2015

“Han overtalte mig til at gå i seng med ham”
07/07/2015

Du vil ærgre dig, hvis du ikke læser denne artikel
26/06/2015

10 grunde til at du er menneske
(og bør kontakte os med det samme)

03/06/2015

Velkommen til 3 nye kunder!
02/06/2015

Løser du det rigtige problem?
02/06/2015

Kan SEO erstatte branding?
22/05/2015

Hvad er forskellen egentlig på storytelling og content marketing?
19/05/2015

Hvorfor får du ikke bare kunderne til at komme til dig?
06/05/2015