For os er det alt afgørende, at content og kontekst er relevant.
Derfor hedder vores bureau Relevans. Og derfor skaber vi resultater for vores kunder.

Trends for 2017 marketing:
Det hårde med det bløde

05/12/2016 af Lasse Hinke

2017 bliver året, hvor det hårde og det bløde går hånd i hånd.

Business Intelligence med hårde facts om kundernes adfærd og transaktioner er et effektivt værktøj til digital markedsføring. At udnytte denne viden til at lave personaliseret kommunikation, der er relevant og rettidig for modtageren, har både vi hos Relevans og de fleste af vores kunder været meget optaget af her i 10’erne. Men vi er godt i gang med at krydre datadrevet marketing med en række adfærdspsykologiske greb, som både på strategisk niveau og helt ned til mindste detalje (fx ordvalg, farve og form på en CTA-knap) optimerer alle tiltag på kundens rejse fra første søgning til superloyal kunde.

Med andre ord krydrer vi nu det hårde med det bløde. Og det viser sig gang på gang at skabe flere konverteringer og større omsætning for vores kunder.

Læs også: Datadrevet marketing er pokkers effektivt! ››

Hvorfor er det så vigtigt at tilføre det bløde element netop nu?

Se bare på dig selv.

I løbet af en dag bliver du forstyrret hundredvis (måske tusindvis) af gange: Nyheder, e-mails, sms’er, Facebook, Snapchat og Messenger plinger ind på din mobil og computer i en lind strøm. Venner, kolleger, familie, foreninger og firmaer skriger på din opmærksomhed og kræver din handling.

Men kun dem, der kender dig og dine bevæggrunde – og forstår at ”time” budskaberne rigtigt – får dig til at reagere (klikke, tilmelde, dele, like, anbefale, købe…. )

Baggrunden for at bruge de adfærdspsykologiske greb er, at mennesker typisk ikke ved, hvad de føler. Og de gør heller ikke dét, de siger, de gør.

Adfærdspsykologien undersøger, dét som mennesker rent faktisk gør – deres adfærd. Med udgangspunkt i datadrevet marketing tilsætter vi kreativitet og strategisk snilde til vores adfærdspsykologiske indsigt og øger dermed responsen på vores marketing- og kommunikationstiltag. Dog ikke med en facitliste i hånden. Vi tester os hele tiden frem til, hvad der virker i den givne situation: Skal teksten i emnelinjen formuleres som et spørgsmål eller en påstand? Skal CTA-knappen være rød eller pink? osv.

Tankevirksomhed er udmattende

Vi ved også fra adfærdspsykologien, at det er mentalt udmattende for os mennesker at tænke. Derfor gælder det at:

  • Beslutninger, hvor konsekvenser er lette at gennemskue – og som er lette at gennemføre – trumfer de komplekse, der er vanskelige.
  • Beslutninger, der træffes uden anstrengelser, let og intuitivt, har lettere ved at blive vanedannende. Altså noget man vil gentage.

Denne grundlæggende indsigt fra adfærdspsykologien er god at have i baghovedet, når du udformer kommunikation.

Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen. Smugkig i bogen her ››

Investér i kundens tillid til dit brand

I 2017 kommer vi til at arbejde mindre med kampagner og mere med konstante kommunikationsflows – med det mål at:

  • Opbygge en relation med kunderne/brugerne
  • Få kunderne/brugerne til interagere med os
  • Lære dem, hvorfor de skal gøre X, og hvordan de skal gøre X
  • Opbygge deres vaner til (instinktivt) at åbne det, vi sender til dem

Det gælder om at kende dine kunders digitale adfærd, så du kan skræddersy din kommunikation til dem og hjælpe dem på vej i deres købs- og beslutningsproces.

I starten af dialogen med en potentiel kunde er der ikke det store på spil for kunden, som oplever en lille risiko, fordi forpligtelserne ikke involverer penge eller tidsressourcer.

Sender du for eksempel en e-mail til potentielle kunder, så kræver det forskellig grad af engagement at opbygge en relation:

Customer interaction

Se case om Dagbladet Børsen: Fra tro til konkret viden ››

Marketing Automation er vejen frem

Og nu tilbage til det ”hårde”: Marketing Automation, som jo blot er en IT-løsning, der understøtter Marketing-processerne…

…men en IT-løsning giver ikke nogen gevinst, hvis ikke marketingorganisationen ændrer processerne.

Marketing og salg hænger uløseligt sammen. Salg og kundeservice/help-desk bør være en del af øko-systemet (lead-generering). Men det er ikke klaret ved at knipse med fingrene. Strategien skal være indarbejdet i hele organisationen. Der skal være fælles forståelse og accept af processer, planer, viden, kompetencer og værktøjer. Når en sælger fx modtager en mail i sin indbakke fra et lead, der er skabt via automatiseret e-mail marketing, skal han vide, hvad det handler om – og juble og tage actionleadet.

Hvilken IT-løsning skal man så vælge?

Vi oplever tit, at vores kunder er bekymrede for IT-systemerne. De er usikre på, om de kan bruge dem, de har – og om nye systemer koster en krig og dræner deres organisation for ressourcer.

I mange tilfælde kan vi klare os uden de store omvæltninger. Men det afhænger naturligvis helt af virksomhedens situation, kravspecifikationer og ambitionsniveau.

Helt generelt taler vi om fire typer af IT-løsninger, der kan løse automation opgaven – og som ofte ”konkurrerer” lidt om at sidde ved roret:

Automation

Her kan du se markedets mest anvendte systemer for automation:

3 forskellige Automation-systemer

Se de 50 mest brugte Automation-systemer her ››

Hvis du vil have et bud på, hvordan 2017 kommer til at påvirke dig og din virksomhed, så tøv ikke med at kontakte Lasse på 24 27 32 54 eller på lasse@relevans.dk.

Følg Relevans

Tilmeld e-news

Få relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

INDLÆG

Små ord med STOR betydning
26/06/2017

Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
31/05/2017

Dine valg er styret af naive forestillinger
20/04/2017

Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
20/04/2017

Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
20/03/2017

Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
19/03/2017

Sådan får du flere permissions!
31/01/2017

Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
30/01/2017

Tving dine kunder til at tage stilling
12/12/2016

Trends for 2017 marketing:
Det hårde med det bløde

05/12/2016

Når din Data Marketing bliver personlig
22/11/2016

Når 3 er større end 5 – psykologien
bag vores opfattelse af pris

25/10/2016

Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
12/09/2016

Så er Kapitel 5 klar!
08/09/2016

Det er ganske uhørt!
16/08/2016

Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
04/08/2016

Forventninger former dine kunders oplevelser
04/08/2016

Drikker du vin af et papkrus?
27/06/2016

Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
20/06/2016

88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
13/06/2016

Nyhedsmail april 2016
11/05/2016

Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
11/05/2016

Orkestrér dine kunders vaner
19/04/2016

Hvad er det nye sort i 2016?
10/02/2016

Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
08/02/2016

Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
18/12/2015

Nyhedsbrev november/december
10/12/2015

Børsen vælger Relevans til CEM projekt
03/12/2015

Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
04/11/2015

Release på kapitel 4 i Byggebranchens Digitale A-Z
22/10/2015

Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
20/10/2015

Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
16/10/2015

Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
07/10/2015

Hvad tager du for at hjælpe nevøen med lektierne?
05/10/2015

Hvad gør du, når selvforståelsen står i vejen?
02/10/2015

Stein Bagger og den glohede kogeplade
08/09/2015

Ser du syner?
02/09/2015

Du kan ikke hive dig selv op ved håret!
27/08/2015

Advarsel: Dine kunder ved ikke, hvad de vil have
17/08/2015

Kvinder kan ikke køre bil!
27/07/2015

Din hjerne forfører dig
19/07/2015

Psst….har du lige et øjeblik?
13/07/2015

Vi holder ferielukket i uge 30 og 31 – men holder døren på klem…
09/07/2015

“Han overtalte mig til at gå i seng med ham”
07/07/2015

Du vil ærgre dig, hvis du ikke læser denne artikel
26/06/2015

10 grunde til at du er menneske
(og bør kontakte os med det samme)

03/06/2015

Velkommen til 3 nye kunder!
02/06/2015

Løser du det rigtige problem?
02/06/2015

Kan SEO erstatte branding?
22/05/2015

Hvad er forskellen egentlig på storytelling og content marketing?
19/05/2015

Hvorfor får du ikke bare kunderne til at komme til dig?
06/05/2015