For os er det alt afgørende, at content og kontekst er relevant.
Derfor hedder vores bureau Relevans. Og derfor skaber vi resultater for vores kunder.

Stein Bagger og den glohede kogeplade

08/09/2015 af Lasse Hinke

Forestil dig, at du ikke var i stand til at genkende situationer og sammenligne med lignende, du tidligere havde oplevet. Hver dag skulle du starte forfra og lære alting om igen.

Det ville ikke alene besværliggøre mange situationer og gøre dem vanskelige at vurdere. Potentielt ville det også gøre dem farligere. Erfaringen er vores ven.

Læs også: Du ser syner

Har du nogensinde brændt dig på kogepladen?

En af de måder, vi udnytter erfaringen på, er gennem mønstergenkendelse.

Genkendelse af mønstre er praktisk, fordi det ofte tillader os at forudsige kommende begivenheder pålideligt og dermed træffe gode beslutninger. Har jeg brændt mig tre gange på den varme kogeplade, er der ved at danne sig i et mønster. Kogepladen prøver at ”fortælle” mig noget. Og hvis jeg forstår budskabet, brænder jeg mig sikkert ikke fjerde gang.

Men det er vigtigt at forstå, at mønstergenkendelse kommer i mange afskygninger. Og nogle gange hæmmer det vores vurderinger. Det vender jeg tilbage til.

Fejlvurderinger

Nu skal vi nemlig tale lidt om dig.

Hånden på hjertet, kan du sige dig fri for at se på udfaldet af en beslutning, når du skal vurdere hvor god beslutningsprocessen har været? Mit gæt er, at hvis udfaldet har været en succes, vil beslutningerne op til også blive vurderet til at være gode.

Den type fejlslutninger kan forværres yderligere af, at vi ofte uden skam tillægger det vores fabelagtige beslutningsevner, når udfaldet ender lykkeligt. Ender det derimod knap så godt, undskylder vi det med (tilfældige) omstændigheder ved situationen, vi ikke selv er herre over.

Kan du sige stadig sige dig fri?

Læs også: Din hjerne forfører dig

Succes eller fiasko?

Her er vi fremme ved den ellers så nyttige mønstergenkendelse. For nogle gange ser vi en succes, hvor vi ikke burde. Andre gange opdager vi ikke de tegn, der varsler en katastrofe.

Når vi vurderer andre mennesker, vurderer vi sjældent deres beslutning helt isoleret. Vi ser tværtimod på, hvem de er, hvad de tidligere har præsteret, osv. Derfor får den allerede succesfulde (forretningsmand, skuespiller, kendis) uretmæssig mere ros end den, der kun er lige ved og næsten.

Apple og Google har ret svært ved at gøre noget galt. Vi lader os nemlig overbevise af information, der understøtter vores overbevisning og bortforklarer evidens, der taler imod den.

Eller tag Stein Bagger.

Inden han blev afsløret, blev han af mange betragtet som det danske svar på The American Dream. Selv i Danske Bank kunne han låne ufattelige summer på sit glatte ansigt.

Noget kunne tyde på, at det hjælper at tage pænt tøj på og udstråle den succes, du gerne vil have, at folk tænker, du er.

Pas på – erfaring og værdier kan koste dig ordren!

Måske lyder tosset, men der er en vældig god grund til, at mennesker opfører sig sådan.

Vi kan godt give lide at placere begivenheder i et ordnet forløb, der præsenterer en meningsfuld historie. Vi udfylder så at sige alle de manglende huller i historien, så den hænger sammen.

Det indbefatter, at succesfulde udfald skyldes enkelte personers fornuftige beslutninger – ikke at udfaldet var påvirket af en række heldige omstændigheder, som gjorde resultatet muligt. De handlinger, der lå bag en beslutning, som viste sig at være god (fx for din virksomhed), var selve grunden til successen.

Tidligere erfaringer og nuværende holdninger farver vores forventninger til fremtiden. Vi ser bestemte mønstre, der passer ind i vores personligt oplevede erfaringer og de værdier, vi hylder.

Salgsdirektørens erfaringer og værdier skygger for de aspekter, der ikke passer ind. De mønstre han ønsker at se, påvirker både den måde, han vurderer dit produkt på, den salgssituationen du står i og dig, der præsenterer.

Og det kan hæmme dit salgsargument, hvis du ikke tager højde for, at det forholder sig sådan.

Læs også: Advarsel – Dine kunder ved ikke, hvad de vil have

Takeaways

Omvendt kan du også udnytte, at alle beslutningstagerne i købscenteret kommer med deres specifikke erfaringer og med deres særlige perspektiv på verden.

Præsenter dit produkt på måder, der forsikrer beslutningstagerne om, at de ikke har noget at frygte. Opfat dit produkt som præsentation af information. Den information skal beskræfte beslutningstagernes selvforståelse, snarere end at true deres værdier.

Forstår du at gøre det, er du godt på vej til at positionere dig som deres foretrukne valg. Vi kalder det at blive Column A – den foretrukne leverandør, som de øvrige bliver målt op imod.

Læs også: Hvorfor får du ikke bare kunderne til at komme til dig

Hvis du vil have flere idéer til, hvad du kan gøre, og hvad du bør holde dig fra, er vi ikke mere end et opkald eller klik væk fra dig. Ring til mig på 3326 7140 eller send en mail på lasse@relevans.dk

Følg Relevans

Tilmeld e-news

Få relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

INDLÆG

3 marketingtrends du skal holde øje med i 2018
17/11/2017

Vil du have flere varme leads?
17/11/2017

Hvorfor virker Black Friday?
17/11/2017

Permission is king
04/10/2017

Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.
27/09/2017

Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
31/08/2017

Sådan bruger du en lokkedue
30/08/2017

Små ord med STOR betydning
26/06/2017

Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
31/05/2017

Dine valg er styret af naive forestillinger
20/04/2017

Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
20/04/2017

Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
20/03/2017

Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
19/03/2017

Sådan får du flere permissions!
31/01/2017

Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
30/01/2017

Tving dine kunder til at tage stilling
12/12/2016

Trends for 2017 marketing:
Det hårde med det bløde

05/12/2016

Når din Data Marketing bliver personlig
22/11/2016

Når 3 er større end 5 – psykologien
bag vores opfattelse af pris

25/10/2016

Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
12/09/2016

Så er Kapitel 5 klar!
08/09/2016

Det er ganske uhørt!
16/08/2016

Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
04/08/2016

Forventninger former dine kunders oplevelser
04/08/2016

Drikker du vin af et papkrus?
27/06/2016

Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
20/06/2016

88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
13/06/2016

Nyhedsmail april 2016
11/05/2016

Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
11/05/2016

Orkestrér dine kunders vaner
19/04/2016

Hvad er det nye sort i 2016?
10/02/2016

Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
08/02/2016

Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
18/12/2015

Nyhedsbrev november/december
10/12/2015

Børsen vælger Relevans til CEM projekt
03/12/2015

Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
04/11/2015

Release på kapitel 4 i Byggebranchens Digitale A-Z
22/10/2015

Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
20/10/2015

Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
16/10/2015

Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
07/10/2015

Hvad tager du for at hjælpe nevøen med lektierne?
05/10/2015

Hvad gør du, når selvforståelsen står i vejen?
02/10/2015

Stein Bagger og den glohede kogeplade
08/09/2015

Ser du syner?
02/09/2015

Du kan ikke hive dig selv op ved håret!
27/08/2015

Advarsel: Dine kunder ved ikke, hvad de vil have
17/08/2015

Kvinder kan ikke køre bil!
27/07/2015

Din hjerne forfører dig
19/07/2015

Psst….har du lige et øjeblik?
13/07/2015

Vi holder ferielukket i uge 30 og 31 – men holder døren på klem…
09/07/2015

“Han overtalte mig til at gå i seng med sig”
07/07/2015

Du vil ærgre dig, hvis du ikke læser denne artikel
26/06/2015

10 grunde til at du er menneske
(og bør kontakte os med det samme)

03/06/2015

Velkommen til 3 nye kunder!
02/06/2015

Løser du det rigtige problem?
02/06/2015

Kan SEO erstatte branding?
22/05/2015

Hvad er forskellen egentlig på storytelling og content marketing?
19/05/2015

Hvorfor får du ikke bare kunderne til at komme til dig?
06/05/2015