For os er det alt afgørende, at content og kontekst er relevant.
Derfor hedder vores bureau Relevans. Og derfor skaber vi resultater for vores kunder.

Datadrevet marketing med RFM-modellen

Datadrevet marketing er et tankesæt, en analysemetode, en proces og en arbejdsmodel, der handler om systematisk og målrettet bearbejdning af ens kunder. Målet er større ROI, altså mere effekt for pengene.

Se hvordan Electrolux Professional får læssevis af leads via datadrevet marketing »

Hvad går det ud på?

Du overvåger kundernes købstransaktioner og analyserer deres adfærd med RFM-modellen [åbner whitepaper]. Data kan bl.a. vise, at I er ved at miste en kunde. Og så bør I iværksætte en relevant henvendelse til denne kunde.

Kunderne segmenteres i forskellige grupper, så du kan beslutte, hvilke kunder, du kan fastholde uden den store indsats. Hvilke kunder, det betaler sig at udvikle. Og hvilke kunder, du bør fravælge, fordi de ikke er profitable.

Denne viden om kundernes adfærd udløser automatisk bestemte kommunikationsaktiviteter for at skabe øget kryds- eller mersalg. Vinde tabte kunder tilbage. Eller finde flere profitable kunder ( = ”tvillinger”).

Konkret kan det fx være, at du tilbyder dine mest værdifulde kunder en bonuscheck. Et sådan tiltag kræver ganske vist en investering, men alle vores cases viser, at det betaler sig, fordi segmentet køber for flere penge, end de ellers ville have købt for. Og tiltaget giver derfor en positiv ROI. Dertil kommer øget loyalitet og højere livstidsværdi i segmentet. Man starter simpelthen en positiv spiral.

Du kan læse mere om og tilmelde dig vores kommende seminar om Datadrevet Marketing her.

For hvem – og hvad får de ud af det?

RFM står for Recency, Frequency og Money. RFM-modellen fortæller os tre ting:
R: Hvornår kunden sidst har handlet
F: Hvor hyppigt kunden handler
M: Hvor mange penge kunden handler for

Recency

Kunder, der har handlet i din butik for nylig har større sandsynlighed for at købe hos dig igen. Derfor gælder det om at motivere kunden med relevante tilbud, så hun kommer igen efter første køb.

Frequency

Kunder, der handler med dig ofte, er lettere at motivere til genkøb, end kunder, der kun har handlet med dig enkelte gange. Falder købshyppigheden, bør du derfor iværksætte en aktivitet overfor denne kunde.

Money*

Kunder, der over en periode har købt mest hos dig, er mere tilbøjelige til at handle hos dig igen. På den måde har dine mest værdifulde kunder en tendens til at blive endnu mere værdifulde.
* indenfor organisationer/foreninger kan Money ændres til Duration: Den periode, en person har været medlem af eller givet økonomisk støtte til organisationen.

Med RFM-analysen får vi overblik over transaktionsdata og kan beslutte, hvilke aktiviteter der skal til for at ændre kundens adfærd. Typisk udvikler vi en kommunikationsplatform og en række ”kommunikationsspor”.

Se eksemplet her:

rfm_analyse

Datadrevet marketing og RFM-modellen kræver overvågning og løbende evaluering og justering. Men når det kører på skinner, har du garanti for effektive resultater og en høj ROI.

 

Kontakt Lasse Hinke eller ring på 3326 7140, hvis du har spørgsmål vedrørende datadrevet marketing og RFM-modellen.

Case: Datadrevet marketing for Dagbladet Børsen »

Læs mere om RFM-modellen » [åbner whitepaper]