For os er det alt afgørende, at content og kontekst er relevant.
Derfor hedder vores bureau Relevans. Og derfor skaber vi resultater for vores kunder.

Psst….har du lige et øjeblik?

13/07/2015 af Jakob Rachmanski

Selvfølgelig har du det. Ellers læste du jo ikke denne artikel.

Nå, du har ikke ferie endnu – eller også fordriver bare tiden med at surfe lidt rundt på nettet. Læs ikke videre og brug din tid på noget fornuftigt!

Til dig med ren samvittighed. De formentlig to vigtigste ressourcer for folk er penge og tid. Af samme grund er det heller ikke helt underligt, at de indgår i nærmest alle reklamer i et eller andet omfang. Penge og tid er to faktorer, som simpelthen er svære at være ligeglad med som forbruger.

Effekten ved at nævne den ene faktor frem for den kan ikke blot have betydning, hvordan dine kunder opfatter den vare, du sælger. Den har faktisk vist sig at have det.

Limonade

Forestil dig en varm sommerdag med 28 grader i skyggen. Ja, jeg ved godt, det ikke er nemt. Hvilken af følgende muligheder ville du foretrække?

  1. “Brug lidt tid og nyd vores limonade”
  2. “Brug lidt penge og nyd vores limonade”
  3. “Nyd vores limonade”

Første mulighed fokuserer på tid, hvorimod den anden har fokus på penge. Den sidste mulighed er neutral i begge disse henseender.

Et studie af Cassie Mogilner og Jennifer Aaker fra 2009 viser, at den første valgmulighed både tiltrækker større opmærksomhed og som forsøgsdeltagerne er villige til at betale mest for (dobbelt så meget). Konkurrerer du ikke på prisen, men tid derimod er afgørende, er det vigtigt, at det netop er den faktor, du spiller på.

Sælg oplevelsen, ikke prisen

Snak om prisen på et produkt er ofte en festdræber. Det minder jo folk om, at varen koster noget. Den omkostning indebærer en risiko, for hvordan står kundens investering i dit produkt mål med den nydelse, glæde eller nytte, som de opnår.

Der er flere måder at hjælpe dine kunder til at overkomme den hurdle. Her ser vi på en af dem. Hvis du vil høre om andre, kan du læse mere her eller kontakte Lasse Hinke på 3326 7140. (Han er ikke gået på sommerferie endnu).

I stedet for at få forbrugerne til at koncentrere sig om, hvor meget din vare koster, kan du få dem til fokusere på, hvilken oplevelse, der venter dem.

Til koncert

Forskerne fra ”limonade-forsøget” inviterede også deltagere til en gratis koncert, hvor de skulle svare på, hvor lang tid eller hvor mange penge de ville bruge på at få gode pladser. Koncertgængere, som havde investeret mest, vurderede også koncerten bedst. Det stemmer i øvrigt fint overens med viden om, at folk har svært ved at slippe fortiden.

De ressourcer vi har lagt i en given aktivitet, betyder noget for, hvor tilbøjelige vi efterfølgende er til at ”give slip”. Det farver også vores vurdering af aktiviteten. Det påvirker vores oplevelse.

Deltagere, der har ofret deres tid, havde øjensynligt en opfattelse at have investeret mere i koncertoplevelsen end deltagere, der blot brugte deres penge. Som konsekvens værdsatte de oplevelsen mere.

Tankegangen synes at være, at tid er noget, der grundlæggende er meningsfuldt for os. Når tiden først er borte, kommer den aldrig igen. Penge kan man derimod altid få. Når vi bruger vores dyrebare tid, frem for vores penge, siger det af samme grund noget afgørende om os som mennesker. Det gør det ikke, når vi kun bruger vores penge.

Tid forstærker din kunders fokus på selve oplevelsen, som de har ved at bruge et produkt. Ved at aktivere tidsaspektet forøges deres personlige relation til produktet.

Hvis du vil vide mere om i hvilke sammenhænge, du bør fokusere på tidsaspektet, og hvornår det bedre betaler sig at tale pris med dine kunder, så ring til Lasse. Du får lige hans nummer igen, 3326 7140. Er det ikke 5 minutter værd af din tid?

Du kan også maile Lasse Hinke på lasse@relevans.dk

Bliv klogere på andre irrationelle adfærdsmønstre ved at klikke her.

Hvis du klikker her, kan du se et videoklip med Jakob Rachmanski, vores adfærdsguru. Det er nemt, det er gratis. What’s not to like?

PS: Tjek også vores kurser om adfærdspsykologi lige her. Tænk på, hvad du kan gå glip af.

2 svar på “Psst….har du lige et øjeblik?”

  1. Pingback: Relevans
  2. Pingback: Relevans

Der kan ikke kommenteres på dette indlæg.

Følg Relevans

Tilmeld e-news

Få relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

INDLÆG

Permission is king
04/10/2017

Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.
27/09/2017

Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
31/08/2017

Sådan bruger du en lokkedue
30/08/2017

Små ord med STOR betydning
26/06/2017

Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
31/05/2017

Dine valg er styret af naive forestillinger
20/04/2017

Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
20/04/2017

Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
20/03/2017

Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
19/03/2017

Sådan får du flere permissions!
31/01/2017

Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
30/01/2017

Tving dine kunder til at tage stilling
12/12/2016

Trends for 2017 marketing:
Det hårde med det bløde

05/12/2016

Når din Data Marketing bliver personlig
22/11/2016

Når 3 er større end 5 – psykologien
bag vores opfattelse af pris

25/10/2016

Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
12/09/2016

Så er Kapitel 5 klar!
08/09/2016

Det er ganske uhørt!
16/08/2016

Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
04/08/2016

Forventninger former dine kunders oplevelser
04/08/2016

Drikker du vin af et papkrus?
27/06/2016

Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
20/06/2016

88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
13/06/2016

Nyhedsmail april 2016
11/05/2016

Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
11/05/2016

Orkestrér dine kunders vaner
19/04/2016

Hvad er det nye sort i 2016?
10/02/2016

Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
08/02/2016

Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
18/12/2015

Nyhedsbrev november/december
10/12/2015

Børsen vælger Relevans til CEM projekt
03/12/2015

Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
04/11/2015

Release på kapitel 4 i Byggebranchens Digitale A-Z
22/10/2015

Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
20/10/2015

Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
16/10/2015

Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
07/10/2015

Hvad tager du for at hjælpe nevøen med lektierne?
05/10/2015

Hvad gør du, når selvforståelsen står i vejen?
02/10/2015

Stein Bagger og den glohede kogeplade
08/09/2015

Ser du syner?
02/09/2015

Du kan ikke hive dig selv op ved håret!
27/08/2015

Advarsel: Dine kunder ved ikke, hvad de vil have
17/08/2015

Kvinder kan ikke køre bil!
27/07/2015

Din hjerne forfører dig
19/07/2015

Psst….har du lige et øjeblik?
13/07/2015

Vi holder ferielukket i uge 30 og 31 – men holder døren på klem…
09/07/2015

“Han overtalte mig til at gå i seng med sig”
07/07/2015

Du vil ærgre dig, hvis du ikke læser denne artikel
26/06/2015

10 grunde til at du er menneske
(og bør kontakte os med det samme)

03/06/2015

Velkommen til 3 nye kunder!
02/06/2015

Løser du det rigtige problem?
02/06/2015

Kan SEO erstatte branding?
22/05/2015

Hvad er forskellen egentlig på storytelling og content marketing?
19/05/2015

Hvorfor får du ikke bare kunderne til at komme til dig?
06/05/2015