For os er det alt afgørende, at content og kontekst er relevant.
Derfor hedder vores bureau Relevans. Og derfor skaber vi resultater for vores kunder.

Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6

20/04/2017 af Morten Lorentzen

Der indgives rekordmange klager til ombudsmanden over ulovlig markedsføring tilsendt via e-mail og sms. Og det skyldes, at kun få har sat sig ind i de ret simple regler for, hvordan en klar tilladelse fra e-mail indehaveren indhentes.

Lovteksterne

Skal lovteksten nærlæses, så er det markedsføringslovens §6, vi skal ind i.

Lovgivningen er soleklar for både b-t-b og b-t-c markedsføring via e-mails. Når man afgiver samtykke, skal det gøres frivilligt, specifikt og ved informeret viljetilkendegivelse.

Når du beder om e-mail- og sms-permission, skal du derfor angive:

  1. Hvem (ved firmanavn) modtageren vil få kommunikation fra
  2. Hvad kommunikationen vil handle om (produkt-/ydelsesmæssigt)
  3. Hvor hyppigt man vil modtage for hvert enkelt medie, man anvender

Endvidere skal modtageren aktivt tilvælge at afgive permission – altså en checkboks må ikke være forudafkrydset. Eneste undtagelse er, hvis man er ved at oprette sig som kunde i forbindelse med et køb på en hjemmeside. Her må checkboksen gerne være forudfyldt, men man skal kunne fjerne fluebenet.

Indhentning af permissions i forbindelse med en konkurrence

Indhenter du permissions i forbindelse med en konkurrence, skal det fremgå tydeligt, at formålet med konkurrencen er at indhente forbrugerens samtykke til markedsføring. Konkurrencen må ikke overskygge, sløre eller skjule for forbrugeren, at formålet er at indhente et samtykke.

Selv dine kunder er omfattet

Hvad de færreste ved er, at ens eksisterende kunder også skal afgive e-mail permission efter ovenstående regler.

Metoder til permissionopsamling

Der er mange kreative måder at indsamle e-mail permissions. Nogle af de mest benyttede er:

  • Send et fysisk brev, en husstandsomdelt reklame, annoncér i blad, lav et reklamebanner mv., som alt sammen går ud på, at man skal ind på en hjemmeside og deltage i xx, mod at indtaste sin e-mail.
  • Lov noget interessant at downloade på de sociale medier. Inden man kan downloade, skal man afgive sin e-mail permission.
  • Opslå et arrangement på hjemmeside eller de sociale medier. For at få at vide, om man har fået en plads, skal man aflevere en e-mail, som svaret kan sendes til.
  • Når nogen lander på din hjemmeside, kan man mod at afgive sin e-mail modtage link til gode råd, whitepapers, deltage i konkurrence eller andet spændende.
  • Du kan købe e-mails via bureauer, der påstår at de har sørget for, at der er afgivet e-mail permission (kan i praksis sjældent overholde lovkravene).

Ja der er mange veje ind til at skaffe e-mails. Og de er alle gangbare, hvis markedsføringslovens §6 overholdes. Du må altså kun benytte e-mail adressen til efterfølgende markedsføring, hvis modtageren har givet aktivt samtykke.

Det siger dog sig selv, at det er direkte ulovligt, hvis man på potentielle kunders hjemmeside kopierer e-mails på relevante personer. Det er en vildfarelse at antage, at når e-mailen ligger frit tilgængelig på en hjemmeside, så må man forvente, at den bliver brugt til markedsførings- e-mails.

Undgå dårligere respons

Mange mener, at hvis der skal opnås så stor respons som muligt, så må man skjule budskabet om, at respons er lig med afgivelse af samtykke til at modtage fremtidig information på e-mail. For hvem gider reagere, hvis man kan forvente efterfølgende at blive spammet med e-mails for det ene og det andet?

Et andet argument for at sløre så meget som muligt af samtykkedelen er, at modtageren ikke er interesseret i det, som han/hun fremefter vil modtage kommunikation omkring. Det vil være en stopper for permissionafgivelsen. Og dermed resultere i en dårligere succesrate. Men det er jo ikke nødvendigvis dårligt, at dem, der afgiver permission, alle er interesseret i de budskaber, de fremefter vil modtage!

Udfordringen er dog reel nok, når vi fx er på b-t-b markedet, idet mange ikke er i markedet i flere år ad gangen. Så hvorfor hele tiden modtage information om noget, som ikke er relevant lige nu? Hertil er kun at sige, at det gælder om at finde vejen til at give værdi i perioderne mellem køb. Her er sidegevinsten, at du måske kan sikre en mere kontinuerlig kunderejse, større loyalitet og opbygget tillid, men hele den diskussion hører til i en anden artikel.

Her er de gode links:

Sådan tilvejebringes et lovligt samtykke

Forbrugerombudsmandens vejledning om indhentning af samtykke via konkurrencer og lign. (PDF)

Forbrugerombudsmandens vejledning om markedsføringslovens §6 (PDF)

Vil du høre mere?

Vil du høre mere om succesfuld lovlig opsamling af e-mail permissions?
Kontakt Morten Lorentzenmorten@relevans.dk eller tel. 3326 7152.

Følg Relevans

Tilmeld e-news

Få relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

INDLÆG

Små ord med STOR betydning
26/06/2017

Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
31/05/2017

Dine valg er styret af naive forestillinger
20/04/2017

Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
20/04/2017

Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
20/03/2017

Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
19/03/2017

Sådan får du flere permissions!
31/01/2017

Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
30/01/2017

Tving dine kunder til at tage stilling
12/12/2016

Trends for 2017 marketing:
Det hårde med det bløde

05/12/2016

Når din Data Marketing bliver personlig
22/11/2016

Når 3 er større end 5 – psykologien
bag vores opfattelse af pris

25/10/2016

Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
12/09/2016

Så er Kapitel 5 klar!
08/09/2016

Det er ganske uhørt!
16/08/2016

Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
04/08/2016

Forventninger former dine kunders oplevelser
04/08/2016

Drikker du vin af et papkrus?
27/06/2016

Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
20/06/2016

88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
13/06/2016

Nyhedsmail april 2016
11/05/2016

Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
11/05/2016

Orkestrér dine kunders vaner
19/04/2016

Hvad er det nye sort i 2016?
10/02/2016

Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
08/02/2016

Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
18/12/2015

Nyhedsbrev november/december
10/12/2015

Børsen vælger Relevans til CEM projekt
03/12/2015

Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
04/11/2015

Release på kapitel 4 i Byggebranchens Digitale A-Z
22/10/2015

Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
20/10/2015

Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
16/10/2015

Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
07/10/2015

Hvad tager du for at hjælpe nevøen med lektierne?
05/10/2015

Hvad gør du, når selvforståelsen står i vejen?
02/10/2015

Stein Bagger og den glohede kogeplade
08/09/2015

Ser du syner?
02/09/2015

Du kan ikke hive dig selv op ved håret!
27/08/2015

Advarsel: Dine kunder ved ikke, hvad de vil have
17/08/2015

Kvinder kan ikke køre bil!
27/07/2015

Din hjerne forfører dig
19/07/2015

Psst….har du lige et øjeblik?
13/07/2015

Vi holder ferielukket i uge 30 og 31 – men holder døren på klem…
09/07/2015

“Han overtalte mig til at gå i seng med ham”
07/07/2015

Du vil ærgre dig, hvis du ikke læser denne artikel
26/06/2015

10 grunde til at du er menneske
(og bør kontakte os med det samme)

03/06/2015

Velkommen til 3 nye kunder!
02/06/2015

Løser du det rigtige problem?
02/06/2015

Kan SEO erstatte branding?
22/05/2015

Hvad er forskellen egentlig på storytelling og content marketing?
19/05/2015

Hvorfor får du ikke bare kunderne til at komme til dig?
06/05/2015