For os er det alt afgørende, at content og kontekst er relevant.
Derfor hedder vores bureau Relevans. Og derfor skaber vi resultater for vores kunder.

Når din Data Marketing bliver personlig

22/11/2016 af Jakob Rachmanski

Du har lavet din analyse. Du ved, hvem der køber. For eksempel har du fået svar på, om dine kunder er mænd eller kvinder, om de er unge eller gamle.

Du ved, hvor ofte de handler. Du ved eksempelvis, om det er “tilbudsjægeren”, der kun handler sporadisk. Du ved, hvor mange der handler hos dig jævnligt.

Du ved, hvor meget dine forskellige kunder handler for. Du ved endda, hvad de køber.

Men ved du, hvad de har tænkt sig at købe i morgen? Og hvordan du får dem til at købe oftere? For lidt flere penge end de allerede gør i dag?

Det er her, du skal vide, hvad der motiverer dine kunder (også de potentielle kunder) til at købe hos dig. Du skal vide, hvad de forskellige målgrupper oplever som forhindringer for at interagere med dig.

Du skal vide, hvad deres adfærd afslører om deres motivation og ubevidste forbehold. Og du skal anvende den viden til at kommunikere relevant med dine forskellige målgrupper.

Se hvordan du finder ud af, hvilke kunder du skal zoome ind på ››

Vil du gerne kommunikere relevant med dine kunder?

Relevant segmenteret kommunikation er grundlaget for, at du kan udvikle eller fastholde dine kunder. Hvis du påvirker dine målgrupper på en relevant måde – med det rigtige indhold på det rigtige tidspunkt – kan du også påvirke dine målgruppers adfærdsmønstre på den ønskede måde.

Men spørgsmålet er ikke, om du vil skabe vedkommende kommunikation, som din målgruppe oplever som relevant. Det giver sig selv. Spørgsmålet er snarere, hvordan du skal gøre.

Intet format kan bruges alle steder. For mennesker og målgrupper er forskellige. De har forskellige behov. De bliver motiveret af forskellige ting.

Dét, der bliver oplevet som relevant for én målgruppe, er ikke nødvendigvis relevant for en anden af de målgrupper, som din analyse har identificeret, at du har.

Dit budskab afhænger af, hvem du kommunikerer til, og hvad du ønsker at opnå med din kommunikation. Relevant kommunikation er med andre ord afhængigt af konteksten.

Kan du alligevel støtte dig til nogle psykologiske faktorer, der gælder på tværs af dine målgrupper og de behov, som dine kunder har? Svaret er ja.

Der er faktisk en del psykologiske faktorer, du kan bruge for at optimere kommunikationen med dine forskellige målgrupper.

Lad os se på en af faktorerne. Den handler om, at du med fordel kan udnytte den måde, som mennesker bliver overbevist af et budskab. For der er slående fællestræk.

Læs også: Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter ››

Et privilegeret øjeblik

Hvis du er som det store, fornuftige flertal, vil du gøre meget ud af at kommunikere dit budskab, så det er let at forstå.

Du vil fortælle dine kunder, hvad de får ud af dit tilbud. Måske vil du tale til dine målgruppers følelser. Måske vil du også appellere til, at de går glip af oplagte fordele, hvis de ikke køber ind på dit budskab.

Intet af det er decideret forkert. Men det er ofte heller ikke tilstrækkeligt. Desværre.

Hvis du gerne vil give dit budskab ekstra slagkraft, er der flere ting, du kan supplere din kommunikation med.

Et af de slagkraftige redskaber er, hvad du gør før, du leverer dit budskab. For hvis du præparerer vejen for dit efterfølgende budskab, gør du dine målgrupper mere modtagelige for det, som dit budskab skal overbevise dem om.

Dermed øger du (beviseligt) chancen for at bringe dem videre i forløbet. For eksempel vil de købe oftere. De vil købe mere. De vil få en bedre oplevelse ved at interagere med dig.

Spørgsmålet er så, hvordan du baner vejen for dit budskab?

Læs også: Ser du syner? ››

Opmærksomhed og fokus

Sørg for at hjælpe de forskellige identificerede målgrupper til at fokusere på den del af budskabet, som du gerne vil have dem til at forholde sig til. Dermed får de lettere ved at genkende de dele af dit budskab.

De får lettere ved at bearbejde disse dele. De vil bearbejde de dele af dit budskab dybere. De ser det element (du får dem til at fokusere på) som vigtigere end før, du fik dem til at fokusere.

Hvis bekvemmelighed er en relevant faktor for en af dine målgrupper, skal du derfor sørge for at tune dem ind på bekvemmeligheden ved dit produkt. Og du skal som nævnt gøre det inden, du præsenterer dem for budskabet.

Men hvordan?

Tænk på, hvad de ser eller hører inden de ser dit budskab. Er det en emnelinje eller en landing page? I så fald bør du lade disse elementer handle om bekvemmelighed. På den måde vil dette segment være mere modtagelige for det budskab, der kommer efter. Og de ved det ikke en gang.

Gratis seminar om hvordan du udnytter psykologi til at segmentere din kommunikation ››

Vi tror, at vi ser på det, der er vigtigst

Normalt fokuserer vi vores opmærksomhed på det, som vi tillægger størst værdi. Det, vi synes, er vigtigst.

Når vi opdager, at vi har rettet vores opmærksomhed mod et bestemt element, antager vi (fejlagtigt), at det vi har rettet opmærksomheden imod er vigtig(s)t. Vi bilder os ind, at det der er i fokus, har fortjent vores opmærksomhed.

Ved at få de givne segmenter til at rette deres opmærksomhed mod relevante budskaber (i overensstemmelse med deres interesseprofil), får du plantet budskabet effektivt inden budskabet reelt er leveret.

Vil du have idéer til, hvordan du overbeviser dine kunder om dit budskab? Så er du altid velkommen til at kontakte Morten Lorentzen2029 4877 eller skriv til morten@relevans.dk

Følg Relevans

Tilmeld e-news

Få relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

INDLÆG

Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
31/08/2017

Sådan bruger du en lokkedue
30/08/2017

Små ord med STOR betydning
26/06/2017

Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
31/05/2017

Dine valg er styret af naive forestillinger
20/04/2017

Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
20/04/2017

Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
20/03/2017

Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
19/03/2017

Sådan får du flere permissions!
31/01/2017

Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
30/01/2017

Tving dine kunder til at tage stilling
12/12/2016

Trends for 2017 marketing:
Det hårde med det bløde

05/12/2016

Når din Data Marketing bliver personlig
22/11/2016

Når 3 er større end 5 – psykologien
bag vores opfattelse af pris

25/10/2016

Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
12/09/2016

Så er Kapitel 5 klar!
08/09/2016

Det er ganske uhørt!
16/08/2016

Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
04/08/2016

Forventninger former dine kunders oplevelser
04/08/2016

Drikker du vin af et papkrus?
27/06/2016

Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
20/06/2016

88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
13/06/2016

Nyhedsmail april 2016
11/05/2016

Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
11/05/2016

Orkestrér dine kunders vaner
19/04/2016

Hvad er det nye sort i 2016?
10/02/2016

Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
08/02/2016

Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
18/12/2015

Nyhedsbrev november/december
10/12/2015

Børsen vælger Relevans til CEM projekt
03/12/2015

Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
04/11/2015

Release på kapitel 4 i Byggebranchens Digitale A-Z
22/10/2015

Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
20/10/2015

Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
16/10/2015

Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
07/10/2015

Hvad tager du for at hjælpe nevøen med lektierne?
05/10/2015

Hvad gør du, når selvforståelsen står i vejen?
02/10/2015

Stein Bagger og den glohede kogeplade
08/09/2015

Ser du syner?
02/09/2015

Du kan ikke hive dig selv op ved håret!
27/08/2015

Advarsel: Dine kunder ved ikke, hvad de vil have
17/08/2015

Kvinder kan ikke køre bil!
27/07/2015

Din hjerne forfører dig
19/07/2015

Psst….har du lige et øjeblik?
13/07/2015

Vi holder ferielukket i uge 30 og 31 – men holder døren på klem…
09/07/2015

“Han overtalte mig til at gå i seng med sig”
07/07/2015

Du vil ærgre dig, hvis du ikke læser denne artikel
26/06/2015

10 grunde til at du er menneske
(og bør kontakte os med det samme)

03/06/2015

Velkommen til 3 nye kunder!
02/06/2015

Løser du det rigtige problem?
02/06/2015

Kan SEO erstatte branding?
22/05/2015

Hvad er forskellen egentlig på storytelling og content marketing?
19/05/2015

Hvorfor får du ikke bare kunderne til at komme til dig?
06/05/2015