For os er det alt afgørende, at content og kontekst er relevant.
Derfor hedder vores bureau Relevans. Og derfor skaber vi resultater for vores kunder.

Når 3 er større end 5 – psykologien
bag vores opfattelse af pris

25/10/2016 af Jakob Rachmanski

Kan du huske, hvornår du sidst var på tilbudsjagt? Og kan du huske, om tilbuddene var skrevet med store typer, for at fange din opmærksomhed? Forskning viser, at du kan tjene flere penge, hvis du bedre forstår, hvordan forbrugerne oplever tal.

De færreste, der vil sælge noget til andre, udnytter det enorme potentiale, der ligger i at forstå, hvordan mennesker bearbejder tal på.

Hvilket tal er størst 3 eller 5? Du vil rationelt svare 5, for har du fx en femmer i lommen, har du flere penge, end hvis du kun har tre én-kroner. Men under overfladen er det ikke helt så simpelt.

Måden hjernen bearbejder tal på

Ubevidst bliver tal som fx 3 og 5 ikke repræsenteret i vores hoved som specifikke tal, men derimod som generelle størrelser. Hjernen forstår så at sige ikke at skelne mellem den fysiske størrelse og den semantiske størrelse – dvs. den mening som tallet 3 er udtryk for.

Hjælper man ikke hjernen på vej, vil den være tilbøjelig til at forveksle den fysiske størrelse med, hvad ”3” betyder. Og her er det omtalte 3-tal jo større end 5-tallet. 3-tallet fylder simpelthen mere end 5-tallet i teksten.

Det spiller ind på din ubevidste opfattelse af, hvad der virker størst.

Netop derfor vil du have lidt sværere ved at opfatte, at ”3” er mindre end ”5”, hvis ”3” faktisk fylder mere på din skærm.

Læs også: Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?

Flere tilbud

På den samme indkøbstur har du sikkert også oplevet, at en vare koster 99,95. Hvorfor dog ikke bare droppe de 95 øre og sælge varen for hundrede kroner lige ud?

Den måde at prissætte er selvfølgelig gjort med fuldt overlæg. Mentalt bliver ”99,95” nemlig opfattet som ”99”, ikke som ”100” . Og derfor virker prisen mindre, end hvis varen blev solgt for 100 kroner.

Men hvordan kan det dog være, at vi lader os forføre på den måde? Enhver kan jo sige sig selv, at de fem øre – man som bekendt ikke en gang kan få udbetalt – ikke burde spille en rolle for vores beslutning om at købe eller lade være.

Forklaringen ligger i den måde, som vi opfatter beslutninger, der rummer en usikkerhed. Mennesker har notorisk vanskeligt ved at afgøre værdien af beslutninger, der involverer en risiko. Af samme grund henter vi hjælp for at vurdere, om vores afgørelse er god eller dårlig. Altså om vi skal vælge at handle eller lade være.

Læs også: Hvilke oplevelser giver du dine kunder?

Vores valg rummer en risiko

Hvis jeg bestemmer mig for at købe X, er der en potentiel risiko for, at X ikke lever op til mine forventninger. Modsvarer min beslutning om at købe for et bestemt beløb, den glæde eller nytte jeg har ved at have købt X? Det er som bekendt svært at afgøre på forhånd.

Hvis jeg køber X, giver jeg jo afkald på Y. For hvad hvis Y i virkeligheden viste sig at være bedre Eller X kom på udsalg ugen efter, så jeg i stedet skulle have udskudt min beslutning om at købe.

Vi har ofte har særdeles svært ved at håndtere usikre valg. Derfor søger vi hjælp fra forskellige steder, for at optimere vores beslutning.

(I parentes bemærket, hvis X enten ikke er særligt dyr – og derfor ikke involverer en stor økonomisk risiko – eller jeg har prøvet X mange gange før – jeg ved, hvad jeg har i vente – er den oplevede risiko ikke lige så stor).

Vi har alle prøvet at sammenligne to produkter for at afkode, hvilket man skulle vælge. Og lur mig, om du ikke nogle gange er blevet snydt til at købe et produkt, der var dyrere, end du oprindeligt havde tænkt, blot fordi det stod ved siden af et produkt, der var markant dyrere.

Produktet, du endte med at vælge, fremstod pludseligt som en god handel.

Læs også: Advarsel: Dine kunder ved ikke, hvad de vil have

Takeaways

Ønsker du at fortælle dine kunder, at du sælger billigt ud af varesortimentet, gør du derfor klogt i at vise udsalgsvarerne sammen med dine dyrere varer. Så gør du det nemlig lettere for folk at overbevise sig selv om, at de har fået varen til en favorabel pris.

Du bør heller ikke forvirre vores ubevidste opfattelse af fysisk størrelse med vores mere bevidste bearbejdning af tal, herunder prisen. Lad med andre ord være med blæse dine tilbud op i magnaprint.

Skal det virke billigt, bør du hjælpe kunden ved at skrive prisen småt.

Hvis du har brug for andre konkrete råd til, hvordan du planter de rette tanker i hovedet på dine kunder, så tøv endelig ikke med at kontakte Morten Lorentzen2029 4877 eller skriv til morten@relevans.dk. Det er helt uforpligtende og koster dig lige præcis 0 kroner.

Et svar på “Når 3 er større end 5 – psykologien
bag vores opfattelse af pris”

  1. Pingback: Relevans

Der kan ikke kommenteres på dette indlæg.

Følg Relevans

Tilmeld e-news

Få relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

INDLÆG

3 marketingtrends du skal holde øje med i 2018
17/11/2017

Vil du have flere varme leads?
17/11/2017

Hvorfor virker Black Friday?
17/11/2017

Permission is king
04/10/2017

Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.
27/09/2017

Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
31/08/2017

Sådan bruger du en lokkedue
30/08/2017

Små ord med STOR betydning
26/06/2017

Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
31/05/2017

Dine valg er styret af naive forestillinger
20/04/2017

Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
20/04/2017

Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
20/03/2017

Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
19/03/2017

Sådan får du flere permissions!
31/01/2017

Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
30/01/2017

Tving dine kunder til at tage stilling
12/12/2016

Trends for 2017 marketing:
Det hårde med det bløde

05/12/2016

Når din Data Marketing bliver personlig
22/11/2016

Når 3 er større end 5 – psykologien
bag vores opfattelse af pris

25/10/2016

Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
12/09/2016

Så er Kapitel 5 klar!
08/09/2016

Det er ganske uhørt!
16/08/2016

Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
04/08/2016

Forventninger former dine kunders oplevelser
04/08/2016

Drikker du vin af et papkrus?
27/06/2016

Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
20/06/2016

88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
13/06/2016

Nyhedsmail april 2016
11/05/2016

Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
11/05/2016

Orkestrér dine kunders vaner
19/04/2016

Hvad er det nye sort i 2016?
10/02/2016

Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
08/02/2016

Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
18/12/2015

Nyhedsbrev november/december
10/12/2015

Børsen vælger Relevans til CEM projekt
03/12/2015

Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
04/11/2015

Release på kapitel 4 i Byggebranchens Digitale A-Z
22/10/2015

Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
20/10/2015

Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
16/10/2015

Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
07/10/2015

Hvad tager du for at hjælpe nevøen med lektierne?
05/10/2015

Hvad gør du, når selvforståelsen står i vejen?
02/10/2015

Stein Bagger og den glohede kogeplade
08/09/2015

Ser du syner?
02/09/2015

Du kan ikke hive dig selv op ved håret!
27/08/2015

Advarsel: Dine kunder ved ikke, hvad de vil have
17/08/2015

Kvinder kan ikke køre bil!
27/07/2015

Din hjerne forfører dig
19/07/2015

Psst….har du lige et øjeblik?
13/07/2015

Vi holder ferielukket i uge 30 og 31 – men holder døren på klem…
09/07/2015

“Han overtalte mig til at gå i seng med sig”
07/07/2015

Du vil ærgre dig, hvis du ikke læser denne artikel
26/06/2015

10 grunde til at du er menneske
(og bør kontakte os med det samme)

03/06/2015

Velkommen til 3 nye kunder!
02/06/2015

Løser du det rigtige problem?
02/06/2015

Kan SEO erstatte branding?
22/05/2015

Hvad er forskellen egentlig på storytelling og content marketing?
19/05/2015

Hvorfor får du ikke bare kunderne til at komme til dig?
06/05/2015