For os er det alt afgørende, at content og kontekst er relevant.
Derfor hedder vores bureau Relevans. Og derfor skaber vi resultater for vores kunder.

Kvinder kan ikke køre bil!

27/07/2015 af Jakob Rachmanski

Prøv at tænke på sidste gang, du skulle relancere jeres nyhedsbrev eller website, sidste gang du skulle gennemføre nye fundraising aktiviteter, udbygge et kundeloyalitetsprogram eller skabe en ny strategi for, hvordan jeres sælgere angriber markedet.

Du har sikkert undersøgt de planlagte forandringer i detaljen. Du har diskuteret med relevante medarbejdere i kommunikationsafdelingen, haft møder med marketing eller involveret dine key account managers.

Du har gennemgået en effektiv måde at introducere tiltaget på. Arbejdsopgaverne er fordelt – og tiltaget er blevet introduceret for jeres målgruppe.

Men fik du undersøgt, hvordan nyhedsbrevet eller websitet konverterede, om de nye fundraising aktiviteter havde den ønskede effekt, hvorvidt kundeloyalitetsprogrammet øgede dit salg? Og vigtigere: Fik du undersøgt det på den rigtige måde?

Her præsenterer vi to helt klassiske måder, hvorpå dit solide arbejde ikke får den tilsigtede effekt.

Læs også: Bliv klogere på andre irrationelle adfærdsmønstre ved at klikke her.

Du tror på, hvad forbrugerne siger, at de gerne vil have!

Henry Ford skulle eftersigende have sagt, at hvis man inden bilens opfindelse havde spurgt folk, hvad de helst ville have, havde de svaret en hurtigere hest.

Hvad enten citatet er korrekt eller ej, rummer det en afgørende sandhed: Folk kender ofte ikke deres egne præferencer særligt indgående. At tro at din målgruppe er helt særlig, og kender sine præferencer, er i bedste fald naivt. I værste fald vil det skade din forretning.

Denne første faldgrube fås, som så meget andet, i grader. Men pointen er, at det er farligt udelukkende at tage udgangspunkt i, hvad spørgeskemaundersøgelser og fokusgrupper kan fortælle dig om din målgruppe. Glem ikke at holde det op imod, hvad dine kunder faktisk gør.

Mennesker siger nemlig én ting, men gør i mange tilfælde noget helt andet. Vi siger måske, at vi værdsætter miljøet og vil spise sundt (måske går vi endda ind for dyrevelfærd), men når vi skal sætte handling bag ordene, afslører vores købsadfærd en anden virkelighed.

Læs også: Din hjerne forfører dig

Du lukker øjnene for, hvad dine effektmålinger fortæller dig!

Vi er ansat for at gøre vores virksomheds produkter eller ydelser bedre. Den opgave løftes af mange.

Din opgave kan være en forbedring af nyhedsbrev, der skaffer flere læsere. Eller det kan være iværksættelse af en fundraising aktivitet, som øger antallet af faste bidragsydere eller øger de enkelte bidragsyderes bidrag. Det kan også være at udarbejde en salgsstrategi, der klæder dine sælgere bedre på til at varetage salget over for en ny kundegruppe.

Du bruger tid på at udvikle idéer og strategier til hvilke forandringer, der skal gennemføres. Idéer som understøtter dine holdninger. Ikke efter det der tilbageviser dem. I modsætning til hvad der er videnskabelig norm, vil mennesker søge at bekræfte en hypotese, ikke alle de måder den kan tilbagevises på.

Læs også: Hvis du klikker her, kan du se et videoklip med Jakob Rachmanski, vores adfærdsguru. Det er nemt, det er gratis. What’s not to like?

Bekræftelse og øget engagement

Når vi er i ”bekræftelses-mode”, indsnævrer vi vores søgning og ser udelukkende på alt det, der taler for den strategi, vi har lagt os fast på. Ny relevant information, der taler imod, er vi ofte helt blinde for. Vi fokuserer nemlig kun på de bidder af information, som vi har i forvejen, eller som vi let kan få fat i.

Det efterlader os med indtrykket af, at vi allerede ved alt det, vi behøver at vide. De fleste mennesker oplever således, at det er lettere at acceptere en påstand end at stille spørgsmål ved den. At forholde sig kritisk er en ressourcekrævende og udmattende proces.

Og din psykologi er ikke færdig med at skabe forhindringer for dig. For har du først taget ejerskab for én bestemt tilgang, kan det være svært at bryde af og ændre retning. Du vil jo gerne se tiltaget bære frugt, hvilket kan få dig til at investere mere tid i det end du burde.

Den behagelige følelse af bekræftelse, sammen med en stadigt stigende interesse i at projektet skal lykkes, kan få virksomheden til at undlade at evaluere effekten på en objektiv måde, som forandringerne har haft. Man bilder sig ind, at det man har gjort er godt og fornuftigt. Men det kunne jo være, at der var alternative forandringer, andre tiltag, eller tiltag udformet på en lidt anden måde, der faktisk var mere frugtbare.

Hvis du vil vide, hvordan du og dit team kan undgå disse faldgruber, så ring til Lasse Hinke på 3326 7140. For tager du højde for, at du og dine medarbejdere begår fejltagelser, der er helt menneskelige, men som ikke desto mindre påvirker jeres beslutninger på en uheldig måde? Ellers er der risiko for, at du vil begå nogle unødvendige fejltagelser.

Læs også: 10 grunde til at du er menneske

PS. Og den indledende overskrift? Indrømmet, den tjente som blikfang. Men den understreger imidlertid også den vigtige pointe, at vi fortolker virkeligheden, så den kun stemmer overens med det, vi i forvejen tror på – hvad enten vi føler os provokeret eller sagtens kan nikke genkendende.

Et svar på “Kvinder kan ikke køre bil!”

  1. Pingback: Relevans

Der kan ikke kommenteres på dette indlæg.

Følg Relevans

Tilmeld e-news

Få relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

INDLÆG

3 marketingtrends du skal holde øje med i 2018
17/11/2017

Vil du have flere varme leads?
17/11/2017

Hvorfor virker Black Friday?
17/11/2017

Permission is king
04/10/2017

Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.
27/09/2017

Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
31/08/2017

Sådan bruger du en lokkedue
30/08/2017

Små ord med STOR betydning
26/06/2017

Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
31/05/2017

Dine valg er styret af naive forestillinger
20/04/2017

Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
20/04/2017

Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
20/03/2017

Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
19/03/2017

Sådan får du flere permissions!
31/01/2017

Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
30/01/2017

Tving dine kunder til at tage stilling
12/12/2016

Trends for 2017 marketing:
Det hårde med det bløde

05/12/2016

Når din Data Marketing bliver personlig
22/11/2016

Når 3 er større end 5 – psykologien
bag vores opfattelse af pris

25/10/2016

Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
12/09/2016

Så er Kapitel 5 klar!
08/09/2016

Det er ganske uhørt!
16/08/2016

Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
04/08/2016

Forventninger former dine kunders oplevelser
04/08/2016

Drikker du vin af et papkrus?
27/06/2016

Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
20/06/2016

88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
13/06/2016

Nyhedsmail april 2016
11/05/2016

Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
11/05/2016

Orkestrér dine kunders vaner
19/04/2016

Hvad er det nye sort i 2016?
10/02/2016

Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
08/02/2016

Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
18/12/2015

Nyhedsbrev november/december
10/12/2015

Børsen vælger Relevans til CEM projekt
03/12/2015

Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
04/11/2015

Release på kapitel 4 i Byggebranchens Digitale A-Z
22/10/2015

Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
20/10/2015

Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
16/10/2015

Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
07/10/2015

Hvad tager du for at hjælpe nevøen med lektierne?
05/10/2015

Hvad gør du, når selvforståelsen står i vejen?
02/10/2015

Stein Bagger og den glohede kogeplade
08/09/2015

Ser du syner?
02/09/2015

Du kan ikke hive dig selv op ved håret!
27/08/2015

Advarsel: Dine kunder ved ikke, hvad de vil have
17/08/2015

Kvinder kan ikke køre bil!
27/07/2015

Din hjerne forfører dig
19/07/2015

Psst….har du lige et øjeblik?
13/07/2015

Vi holder ferielukket i uge 30 og 31 – men holder døren på klem…
09/07/2015

“Han overtalte mig til at gå i seng med sig”
07/07/2015

Du vil ærgre dig, hvis du ikke læser denne artikel
26/06/2015

10 grunde til at du er menneske
(og bør kontakte os med det samme)

03/06/2015

Velkommen til 3 nye kunder!
02/06/2015

Løser du det rigtige problem?
02/06/2015

Kan SEO erstatte branding?
22/05/2015

Hvad er forskellen egentlig på storytelling og content marketing?
19/05/2015

Hvorfor får du ikke bare kunderne til at komme til dig?
06/05/2015