For os er det alt afgørende, at content og kontekst er relevant.
Derfor hedder vores bureau Relevans. Og derfor skaber vi resultater for vores kunder.

Orkestrér dine kunders vaner

19/04/2016 af Jakob Rachmanski

Ved du, hvordan dine kunder oplever dit brand? Spørger du dem?
Hvis du gør, begår du måske en alvorlig fejl!

Traditionelle markedsundersøgelser har nogle indbyggede begrænsninger i forhold til at afkode faktiske forbrugsmønstre. En af årsagerne er, at forbrugerne ikke altid kender deres egne ønsker og præferencer.

Hvis du heller ikke ved, hvilke psykologiske mekanismer der ligger til grund for dine kunders oplevelser og valg, misser du en gylden mulighed for at fastholde dem. Og så vil du også være i fare for at famle i blinde, når du skal tiltrække nye kunder.

Mere om det lige om lidt.

Læs også: “Kvinder kan ikke køre bil!”

Kunderne ved ikke altid bedre

Hvem ville du stole på kunne jonglere? Hvis du hørte en person fortælle dig, at han var i stand til at jonglere – eller hvis du faktisk så personen jonglere med fire bolde?

Fokusgrupper, og data der er selvrapporteret, lider lidt af samme skavank. For kan du nu også være sikker på, at de taler sandt?

Måske tror dine kunder endda, at de taler sandt (og det er da altid noget). De ved blot ikke bedre. Derfor kan din kundeanalyse komme til at hvile på falske forudsætninger.

Men hvorfor ved kunderne ikke bedre? Er de dumme?

Ja. Og nej.

De er dumme, fordi de nogle gange træffer valg, der ikke er til deres eget bedste. Også selvom de i visse tilfælde ved bedre. De er dumme, fordi de prøver at imponere mennesker, som de grundlæggende ikke ønsker at imponere. Men vælger at gøre det alligevel.

Alligevel er de måske ikke så dumme endda.

Læs også: “Advarsel: Dine kunder ved ikke, hvad de vil have”

Det der er let at forklare

Mennesker har det med at efterrationalisere og forklare baggrunden for deres handlinger. Folk vil gerne fremstå velovervejede.

Spørger du dem, hvorfor de kan lide dit brand, risikerer du af samme grund et svar, der ikke er brugbart. Hvordan kommer det til udtryk?

Folk har en tendens til at angive grunde, der er lette for dem at forklare. På bekostning af den vanskeligere forklaring.

Folk tager også ofte udgangspunkt i det, der er lettest for dem at huske. Men er det nødvendigvis det, der står skarpest i deres erindring, som fortæller mest om, hvilken oplevelse de havde med dit brand?

Vil du have tips til, hvordan du skaber den optimale kundeoplevelse? Så tilmeld dig vores seminar om Customer Experience Management

Vanens magt

Tænk, hvis den egentlige drivkraft bag forbrugernes adfærd ikke er det, der er lettest tilgængeligt i hukommelsen eller nemmest at forklare. Tænk, hvis det er forbrugernes vaner – de ubevidste vaner – der er i virkeligheden er den usynlige hånd, der leder og vildleder deres adfærd.

Det er veldokumenteret, at vi har en kraftig tilbøjelighed til at opføre os som andre mennesker. Andres opførsel er både informerende og tjener som anvisning for, hvad der er rigtigt at gøre. I mange situationer udviser vi ”flokmentalitet”.

Men flokken behøver ikke at være særligt omfattende. Ja, faktisk er det alt rigeligt, at flokken består af en selv.

Læs også: “10 grunde til at du er menneske (og bør kontakte os med det samme)”

Vi ved ikke, hvad vi vil

Ofte handler vi per automatik uden at overveje, hvad der er bedst for os i den konkrete situation.

Forbrugere er menneskelige i deres adfærd, og mennesker ved ofte ikke, hvad de gerne vil have. I mange tilfælde er vores egentlige præference ukendt land for os. Når vi derfor skal finde ud af, hvad vi kunne tænke os, vil det tit være lettere at følge bestemte ubevidste vaner frem for reflekterede præferencer, som ikke er aftegnet ligeså skarpt.

Har vi opført os på en bestemt måde tidligere, kan det danne grundlag for vores fremtidige adfærd. I stedet for at sammenligne os med andre, ser vi på tidligere udgaver af os selv. Hvad vi har gjort tidligere i en tilsvarende situation?

Af samme grund er det særligt interessant i en markedsføringssammenhæng at påvirke forbrugerens første beslutning. At skabe vanen. For den beslutning kan danne grundlag for fremtidige ubevidste valg. Uden at du som forbruger reelt kender den egentlige baggrund for din adfærd.

Du udøver nemlig flokmentalitet på dig selv. Dit får.

Vil du have flere idéer til, hvad du kan gøre, for at arbejde optimalt med kundeoplevelsen, er vi ikke mere end et opkald eller klik væk fra dig. Ring til Lasse Hinke på 3326 7140 eller send ham en e-mail på lasse@relevans.dk.

Et svar på “Orkestrér dine kunders vaner”

  1. Pingback: Relevans

Der kan ikke kommenteres på dette indlæg.

Følg Relevans

Tilmeld e-news

Få relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

INDLÆG

Små ord med STOR betydning
26/06/2017

Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
31/05/2017

Dine valg er styret af naive forestillinger
20/04/2017

Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
20/04/2017

Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
20/03/2017

Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
19/03/2017

Sådan får du flere permissions!
31/01/2017

Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
30/01/2017

Tving dine kunder til at tage stilling
12/12/2016

Trends for 2017 marketing:
Det hårde med det bløde

05/12/2016

Når din Data Marketing bliver personlig
22/11/2016

Når 3 er større end 5 – psykologien
bag vores opfattelse af pris

25/10/2016

Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
12/09/2016

Så er Kapitel 5 klar!
08/09/2016

Det er ganske uhørt!
16/08/2016

Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
04/08/2016

Forventninger former dine kunders oplevelser
04/08/2016

Drikker du vin af et papkrus?
27/06/2016

Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
20/06/2016

88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
13/06/2016

Nyhedsmail april 2016
11/05/2016

Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
11/05/2016

Orkestrér dine kunders vaner
19/04/2016

Hvad er det nye sort i 2016?
10/02/2016

Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
08/02/2016

Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
18/12/2015

Nyhedsbrev november/december
10/12/2015

Børsen vælger Relevans til CEM projekt
03/12/2015

Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
04/11/2015

Release på kapitel 4 i Byggebranchens Digitale A-Z
22/10/2015

Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
20/10/2015

Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
16/10/2015

Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
07/10/2015

Hvad tager du for at hjælpe nevøen med lektierne?
05/10/2015

Hvad gør du, når selvforståelsen står i vejen?
02/10/2015

Stein Bagger og den glohede kogeplade
08/09/2015

Ser du syner?
02/09/2015

Du kan ikke hive dig selv op ved håret!
27/08/2015

Advarsel: Dine kunder ved ikke, hvad de vil have
17/08/2015

Kvinder kan ikke køre bil!
27/07/2015

Din hjerne forfører dig
19/07/2015

Psst….har du lige et øjeblik?
13/07/2015

Vi holder ferielukket i uge 30 og 31 – men holder døren på klem…
09/07/2015

“Han overtalte mig til at gå i seng med ham”
07/07/2015

Du vil ærgre dig, hvis du ikke læser denne artikel
26/06/2015

10 grunde til at du er menneske
(og bør kontakte os med det samme)

03/06/2015

Velkommen til 3 nye kunder!
02/06/2015

Løser du det rigtige problem?
02/06/2015

Kan SEO erstatte branding?
22/05/2015

Hvad er forskellen egentlig på storytelling og content marketing?
19/05/2015

Hvorfor får du ikke bare kunderne til at komme til dig?
06/05/2015