For os er det alt afgørende, at content og kontekst er relevant.
Derfor hedder vores bureau Relevans. Og derfor skaber vi resultater for vores kunder.

Hvad tager du for at hjælpe nevøen med lektierne?

05/10/2015 af Lasse Hinke

Hvad tror du din svoger vil sige, hvis du tog penge for at hjælpe nevøen med blækregningen? Eller hvis du spurgte din kone, hvad hun skulle have for at rydde op efter aftensmaden?

Absurditeten er selvfølgelig til at tage at føle på. Familiære relationer værdsættes ikke på baggrund af en økonomisk logik. Teoretisk set kan du måske nok opstille KPI’er for din hustru (eller din mand), men hvad skulle konsekvensen være, hvis de ikke blev indfriet? Og har din nevø en ROI?

Nu skal du belønnes for at have læst første afsnit. I det følgende får du nogle råd, du forhåbentlig kan anvende i din markedsføring. Så flinke er vi. Der skal jo være en gevinst for dine anstrengelser.

Læs også: Hvad gør du, når beslutningernes selvforståelse står i vejen?

Når du står i egne tanker

Et berømt eksperiment illustrerer det første råd.

Ellen Langer og hendes kolleger ville undersøge, hvordan folk reagerer, når de ikke er opmærksomme på det, der blev sagt til dem.

Hvad ville du gøre, hvis du stod i kø i supermarkedet i dine egne tanker, og jeg forsøgte at springe dig over i køen? I eksperimentet stod forsøgspersonerne ved en kopimaskine og ventede på at printe nogle papirer.

Nogle personer fik ikke en begrundelse: ”Undskyld mig, jeg har 5 papirer. Må jeg låne kopimaskinen?”, blev de spurgt om.

Andre fik en begrundelse. Enten var den god i stil med ”Undskyld mig, jeg har 5 papirer. Må jeg låne kopimaskinen, fordi jeg har travlt?”. Eller dårlig som denne: ”Undskyld mig, jeg har 5 papirer. Må jeg låne kopimaskinen, fordi jeg skal kopiere?”. Hallo, er det ikke derfor, man står ved en kopimaskine!

Men ville det gøre en forskel at give en intetsigende begrundelse?

Et ”fordi” gør folk villigere til at hjælpe

Bemærkelsesværdig nok har selv en begrundelse, der er fuldkommen blottet for ekstra information faktisk ganske stor effekt. Så længe det du spørger om er rimeligt.

”Undskyld mig, jeg har 20 papirer. Må jeg låne kopimaskinen, fordi jeg skal kopiere?”, virker nemlig ikke. ”Far, må jeg låne bilen i aften, for jeg skal ud at køre ræs med drengene?”, gør nok heller ikke.

Når vi er uopmærksomme, handler vi på baggrund af små indlejrede rutiner eller programmer. Fordelen er, at det er hurtigt, og vi gør det uden at tænke. Herligt, tænker det dovne menneske som vi alle sammen render rundt!

Ulempen er, at ham den sleske fyr, der forsøger at springe dig over i køen med sit uskyldige ”fordi”, får dig til at glemme at høre ordentligt efter, om det er en god eller en dårlig begrundelse.

Læs også: Advarsel – Dine kunder ved ikke, hvad de vil have

Giv et kompliment

Hvis du som mig cykler til at arbejde, har du givetvis oplevet at blive mødt af folk, der deler små gaver ud.

Nogle gange er det en politiker, der har en pludselig trang til at komme tæt på potentielle vælgere. Du får en valgbrochure i hånden suppleret med et æble eller et bolsje, som skal få budskaberne til at glide lettere ned.

Andre gange er det energiske folk, der deler aviser og boller ud til forbipasserende. Avisen kan som bekendt ikke læses uden brød.

Fælles for dem er, at de udnytter gaven som psykologisk virkemiddel. Det kan du også gøre!

Når du giver en gave – helst en der ikke implicerer et bestemt forbehold – sætter du modtageren i et gældsforhold. Og gæld er typisk ikke en rar ting.

En måde at slippe for den anmasende gældsfølelse er ved at betale gælden tilbage.

Men en gave behøver ikke at være materiel, for at virke. Den kan lige så vel komme i form af et uventet og uforbeholdent kompliment. Eller ros. På den måde kan du etablere en relation til din målgruppe.

Tak fordi du læste med!

Hvis du vil lære at bruge adfærdspsykologi i din markedsføring, har du mulighed for at tilmelde dig vores kurser. Du kan du se oversigt over vores kurser her.

Hvis du vil have flere idéer til, hvad du kan gøre, for at sikre dit produkt den bedste præsentation, er vi ikke mere end et opkald eller klik væk fra dig. Ring til Lasse Hinke på 3326 7140 eller send ham en mail på lasse@relevans.dk.

Følg Relevans

Tilmeld e-news

Få relevant inspiration, indsigt, tips og tricks i vores månedlige e-news.

INDLÆG

Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
31/08/2017

Sådan bruger du en lokkedue
30/08/2017

Små ord med STOR betydning
26/06/2017

Hvordan får du kunderne til at elske det du sælger?
31/05/2017

Dine valg er styret af naive forestillinger
20/04/2017

Sådan opsamler du e-mail- og sms-permissions korrekt efter markedsføringslovens §6
20/04/2017

Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
20/03/2017

Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
19/03/2017

Sådan får du flere permissions!
31/01/2017

Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
30/01/2017

Tving dine kunder til at tage stilling
12/12/2016

Trends for 2017 marketing:
Det hårde med det bløde

05/12/2016

Når din Data Marketing bliver personlig
22/11/2016

Når 3 er større end 5 – psykologien
bag vores opfattelse af pris

25/10/2016

Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
12/09/2016

Så er Kapitel 5 klar!
08/09/2016

Det er ganske uhørt!
16/08/2016

Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
04/08/2016

Forventninger former dine kunders oplevelser
04/08/2016

Drikker du vin af et papkrus?
27/06/2016

Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
20/06/2016

88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
13/06/2016

Nyhedsmail april 2016
11/05/2016

Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
11/05/2016

Orkestrér dine kunders vaner
19/04/2016

Hvad er det nye sort i 2016?
10/02/2016

Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
08/02/2016

Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
18/12/2015

Nyhedsbrev november/december
10/12/2015

Børsen vælger Relevans til CEM projekt
03/12/2015

Derfor skal du elske e-mails lige så højt som vi gør!
04/11/2015

Release på kapitel 4 i Byggebranchens Digitale A-Z
22/10/2015

Kursus: Sådan bruger du FRAMING i din kommunikation
20/10/2015

Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
16/10/2015

Gratis seminar: Digital Strategi – tips, tricks og eksempler!
07/10/2015

Hvad tager du for at hjælpe nevøen med lektierne?
05/10/2015

Hvad gør du, når selvforståelsen står i vejen?
02/10/2015

Stein Bagger og den glohede kogeplade
08/09/2015

Ser du syner?
02/09/2015

Du kan ikke hive dig selv op ved håret!
27/08/2015

Advarsel: Dine kunder ved ikke, hvad de vil have
17/08/2015

Kvinder kan ikke køre bil!
27/07/2015

Din hjerne forfører dig
19/07/2015

Psst….har du lige et øjeblik?
13/07/2015

Vi holder ferielukket i uge 30 og 31 – men holder døren på klem…
09/07/2015

“Han overtalte mig til at gå i seng med sig”
07/07/2015

Du vil ærgre dig, hvis du ikke læser denne artikel
26/06/2015

10 grunde til at du er menneske
(og bør kontakte os med det samme)

03/06/2015

Velkommen til 3 nye kunder!
02/06/2015

Løser du det rigtige problem?
02/06/2015

Kan SEO erstatte branding?
22/05/2015

Hvad er forskellen egentlig på storytelling og content marketing?
19/05/2015

Hvorfor får du ikke bare kunderne til at komme til dig?
06/05/2015